مقاله پژوهشی:طراحی و تبیین مدل تعاملی چالشهای رویکرد متعارف در راهبرد و درسآموزی سازمانی منتج از آن در عصر عدم قطعیت (موردمطالعه: بنگاه چندرشتهای دفاعی)
1
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور
2
گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلی
3
دانشیار
4
استادیار
چکیده
سرعت تغییرات محیطی و افزایش میزان انعطافپذیری و پیشبینی ناپذیری محیطهای کسب وکار، کارآمدی و اثربخشی تدوین راهبرد با رویکرد متعارف را بهشدت کاهش داده است. چراکه واقعیتهای تردیدناپذیر و پیش فرضهای اساسی رویکرد متعارف به راهبرد، خدشهدار شده و با اشکالات اساسی روبهرو است که دیگر جوابگوی رقابت و برتری در عصر عدم قطعیت نیست. مقاله حاضر میکوشد تا با شناسایی و تبیین اشکالات و چالشهای رویکرد متعارف در راهبرد و نیز آموزههای سازمانی مربوط به تعدیل، تصحیح و تکمیل رویکرد متعارف، مدلی تعاملی و ساختاری را طراحی کند. در این بررسی، برای طراحی و تبیین مدل تعاملی مورد نظر، ضمن انجام مطالعات کتابخانهای، مبتنی بر روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری نظری، به انجام مصاحبه نیمهساختاریافته در 21 صنعت از یک بنگاه چندرشتهای دفاعی پرداخته شد. بر این اساس، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای کیفی که روایی آن توسط اساتید و خبرگان دانشگاهی تایید شد؛ درقالب 2 سازه اصلی، 11 مولفه کلیدی و 37 گویه، نشان داده شد. همچنین، بررسی برازش و اعتبار قابل قبول روابط ترسیمی در مدل تعاملی پیشنهادی، بر اساس الگوریتم مدلسازی معادلات ساختاری سرانجام یافت. نتایج کاربرد روششناسی این تحقیق، گواه این مهم است که دو مولفه مزیت رقابتی پایدار و نیز تصلب فرایندی، به عنوان اصلیترین چالشهای رویکرد متعارف و دو مولفه عملگرایی و نیز انعطافپذیری، به عنوان کلیدیترین آموزههای سازمانی منتج از چالشها در عصر عدم قطعیت، در بنگاه چندرشتهای دفاعی موردمطالعه، شناخته شدند.
آذر، ع. غلامزاده، ر. قنواتی، م. (1391). مدلسازی مسیری- ساختاری در مدیریت:کاربرد نرم افزار Smart PLS.تهران: نشر نگاه دانش.
آقازاده، ه. (1381). طراحی و تبیین مدل برنامهریزی استراتژیک برای صنایع کوچک(صنعت قطعهسازی خودرو) و مقایسه تطبیقی با صنایع بزرگ. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی. تهران، دانشگاه تهران- دانشکده مدیریت.
امینی، م.ت.، اکبری، م. و خباز باویل، ص. (1393). کنترل استراتژیک. چاپ اول. تهران: پایگاه دانش.
آنسوف، ایگور اچ. و مکدانل، ادوارد جی. (1380). استقرار مدیریت استراتژیک. ترجمه عبداله زندیه. چاپ اول. تهران: نشر سمت. جلد دوم.
ایکاف، ر.(1380). برنامه ریزی تعاملی.ترجمه سهراب خلیلی شورینی.تهران: انتشارات ماد.
برایسون، جان. ام. (1386). برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های دولتی و غیرانتفاعی. ترجمه عباس منوریان. چاپ چهارم. تهران: نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی.
پورتر، م. (1998). استراتژی رقابتی. ترجمه جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا(1383). چاپ اول. تهران: انتشارات رسا.
تبریزی، م. (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 64، 105-138 .
سرمد، ز.؛ بازرگان، ع.؛ حجازی، ا. (1390). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ بیست و دوم. تهران: انتشارات آگاه.
داناییفرد، ح. الوانی، م. آذر، ع.(1392). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت:رویکردی جامع. چاپ هشتم. تهران:نشر صفار.
داوری، ع. رضازاده، آ. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS . تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
دراکر، پ. (1384). چالشهای مدیریت در سده 21 . ترجمه عبدالرضا رضایینژاد. چاپ سوم. تهران: انتشارات فرا.
دی، جورج اس. و مورمن، ک. (1394). استراتژی از بیرون به درون: سود بردن از ارزش مشتری.ترجمه: ناصرکرمی و بهزاداسماعیلیفر.تهران: انتشارات مرکزتحقیقات و توسعه اتکا.
دیوید، فرد.آر. (1379). مدیریت استراتژیک. ترجمه: علی پارسائیان و محمد اعرابی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
فروزنده دهکردی، ل.ا.، امینی، م.ت. و خبازباویل، ص. (1392). برنامهریزی و مدیریت استراتژیک با رویکرد تدوین استراتژی. چاپ اول. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
علی احمدی، ع. ر.؛ فتح الله، م. و تاج الدین، ا.(1386). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک. چاپ ششم. تهران: انتشارات تولید دانش.
کاپلان، آر. و نورتون، دی. (1388الف). رهآورد تلاش. ترجمه مسعود چیتگرها. چاپ اول. تهران: نشر رسا.
کاپلان، آر. و نورتون، دی. (1388ب). نقشه استراتژی: تبدیل داراییهای نامشهود به پیامدهای مشهود. ترجمه حسین اکبری. مسعود سلطانی و امیر ملکی. چاپ سوم. تهران، نشر آسیا.
کاپلان، آر. و نورتون، دی. (1388 ج). دستاورد اجرا: متصلکردن استراتژی به عملیات برای دستیابی به مزیت رقابتی. ترجمه محمدرضا عاطفی، محمدمسعود نخستین و شهرام خالدی. چاپ اول. تهران: نشر ناب.
کلر، اس. و پرایس، ک.(1393).فراترازعملکرد.ترجمه رضاصادق.چاپ اول.انتشارات آریانا.
لافلی، ای. جی. و مارتین، ر. ال. (1393). بازی برد: راه کارهای دستیابی به استراتژی برد. ترجمه سید حسین جلالی. تهران: انتشارات آریانا قلم.
لشکربلوکی، م. (1390). جاریسازی استراتژی: راهنمای گامبهگام پیادهسازی استراتژی در عمل. چاپ دوم. تهران: آریانا قلم.
لشکربلوکی، م. (1396). مدیریت استراتژیک پیشرفته: هنر رقصیدن با استراتژی. چاپ اول. تهران: نشر آریانا قلم.
ماگرتا، ج. (1391). شناخت مایکل پورتر: راهنمایی اساسی برای درک مفاهیم رقابت و استراتژی. ترجمه فرهاد مهمان پذیر. نشر ژرف.
مک گراث، ر. (1394). نهایت مزیت رقابتی: تغییر استراتژی پا به پای سرعت کسب وکار. ترجمه سید حسین جلالی. تهران: انتشارات آریانا قلم.
هانگر، جی.دی. و ویلن، تی.ال. (1381). مبانی مدیریت استراتژیک. ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی. چاپ اول. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
نایون، پل. آر.(1386). ارزیابی متوازن- گامبهگام: راهنمای طراحی و پیادهسازی. ترجمه پرویز بختیاری و دیگران. چاپ اول. تهران: نشر سازمان مدیریت صنعتی.
ب- انگلیسی
Asch, D. & Borrman, C. (1991). Readings in strategic management. Mac; Millan.
Beer, M., & Eisenstat, R. A. (2004). How to have an honest conversation about your business strategy. Harvard Business Review. 82(2), 82-9.
Beinhocker, E. D. & Kaplan, S. (2002). Tired of strategic planning. McKinsey Quarterly, 2, 1-7.
Bryman A. & Bell E. (2007). Business research methods. 2nd Ed. New York: Oxford university press.
Chin, W.W. (1998). Issues and Opinion on Structural Equation Modeling. MIS Quarterly, 22(1), 7-16.
Creswell, JW. & Clark, P. VL. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Creswell JW, Miller DL. (2000). determining validity in qualitative inquiry.Theory into Practice.39:124–30.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
Gary, H. (1996). Strategy as Revolution. Harvard Business Review. July – August.
Geldhof, G. J., Preacher, K. J., & Zyphur, M. J. (2013). Reliability Estimation in a Multilevel Confirmatory Factor Analysis Framework. Psychological Methods, 1-20.
Koufteros, X. A. (1999). Testing a model of pull production: a paradigm for manufacturing research using structural equation modeling. Journal of operations management, 17(4), 467-488.
Lafley, A. G., Martin, R.L., Rivkin, J.W., & Siggelkow, N. (2012). Bringing science to the art of strategy. Harvard Business Review. 90(9), 3-12.
Mankins, M. C., & Steele, R. (2006). Stop making plans; start making decisions. Harvard Business Review. 84(1), 76.
Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. (2005). Strategy Safari. Simon and Schuster.
Moon, K. K.-L., Yi, C. Y., & Ngai, E. (2012). An instrument for measuring supply chain flexibility for the textile and clothing companies. European Journal of Operational Research, 222(2), 191-203.
Porter. M. (1996). What is strategy? Harvard Business Review. November-December. 60-75.
Reeves, M., Haanaes, K., Sinha, J., & Schmidt, J. (2016).Your Strategy Needs a Strategy: How to Choose and Execute the Right Approach (Unabridged edition). Audible Studios on Brilliance Audio.
Reeves, M., Love, C., & Tillmanns, P. (2012). Your strategy needs a strategy. Harvard Business Review, 90(9), 76–83.
Safiih, M., & Azreen, N. (2016). Confirmatory Factor Analysis Approach: A Case Study of Mathematics Students' Achievement in TIMSS. Malaysian Journal of Mathematical Sciences, 10, 41-51.
Strauss A, Corbin J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theoryprocedures and techniques. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Warner, R. M. (2008). Applied statistics: From bivariate through multivariate techniques. Sage, p. 432.
اکبری, مهدی, امینی, محمدتقی, محمودی میمند, محمد, & مرادی, محمود. (1398). مقاله پژوهشی:طراحی و تبیین مدل تعاملی چالشهای رویکرد متعارف در راهبرد و درسآموزی سازمانی منتج از آن در عصر عدم قطعیت (موردمطالعه: بنگاه چندرشتهای دفاعی). مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی, 9(35), 7-34.
MLA
مهدی اکبری; محمدتقی امینی; محمد محمودی میمند; محمود مرادی. "مقاله پژوهشی:طراحی و تبیین مدل تعاملی چالشهای رویکرد متعارف در راهبرد و درسآموزی سازمانی منتج از آن در عصر عدم قطعیت (موردمطالعه: بنگاه چندرشتهای دفاعی)", مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی, 9, 35, 1398, 7-34.
HARVARD
اکبری, مهدی, امینی, محمدتقی, محمودی میمند, محمد, مرادی, محمود. (1398). 'مقاله پژوهشی:طراحی و تبیین مدل تعاملی چالشهای رویکرد متعارف در راهبرد و درسآموزی سازمانی منتج از آن در عصر عدم قطعیت (موردمطالعه: بنگاه چندرشتهای دفاعی)', مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی, 9(35), pp. 7-34.
VANCOUVER
اکبری, مهدی, امینی, محمدتقی, محمودی میمند, محمد, مرادی, محمود. مقاله پژوهشی:طراحی و تبیین مدل تعاملی چالشهای رویکرد متعارف در راهبرد و درسآموزی سازمانی منتج از آن در عصر عدم قطعیت (موردمطالعه: بنگاه چندرشتهای دفاعی). مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی, 1398; 9(35): 7-34.