TY - JOUR ID - 761 TI - مقاله پژوهشی:طراحی و تبیین مدل تعاملی چالش‌های رویکرد متعارف در راهبرد و درس‌آموزی سازمانی منتج از آن در عصر عدم قطعیت (موردمطالعه: بنگاه چندرشته‌ای دفاعی) JO - مطالعات بین‌ رشته‌ای دانش راهبردی JA - SMSNDS LA - fa SN - 2423-4621 AU - اکبری, مهدی AU - امینی, محمدتقی AU - محمودی میمند, محمد AU - مرادی, محمود AD - دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور AD - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلی AD - دانشیار AD - استادیار Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 35 SP - 7 EP - 34 KW - راهبرد KW - رویکرد متعارف KW - چالش KW - درس‌آموزی KW - عصر عدم قطعیت KW - مدل‌سازی معادلات ساختاری DO - N2 - سرعت تغییرات محیطی و افزایش میزان انعطاف‌پذیری و پیش‌بینی ناپذیری محیط­های کسب وکار، کارآمدی و اثربخشی تدوین راهبرد با رویکرد متعارف را به­شدت کاهش داده است. چراکه واقعیت­های تردیدناپذیر و پیش فرض­های اساسی رویکرد متعارف به راهبرد، خدشه­دار شده و با اشکالات اساسی روبه­رو است که دیگر جوابگوی رقابت و برتری در عصر عدم قطعیت نیست. مقاله حاضر می­کوشد تا با شناسایی و تبیین اشکالات و چالش­های رویکرد متعارف در راهبرد و نیز آموزه­های سازمانی مربوط به تعدیل، تصحیح و تکمیل رویکرد متعارف، مدلی تعاملی و ساختاری را طراحی کند. در این بررسی، برای طراحی و تبیین مدل تعاملی مورد نظر، ضمن انجام مطالعات کتابخانه­ای، مبتنی بر روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری نظری، به انجام مصاحبه نیمه‌ساختاریافته در 21 صنعت از یک بنگاه چندرشته­ای دفاعی پرداخته شد. بر این اساس، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­های کیفی که روایی آن توسط اساتید و خبرگان دانشگاهی تایید شد؛ درقالب 2 سازه اصلی، 11 مولفه کلیدی و 37 گویه، نشان داده شد. همچنین، بررسی برازش و اعتبار قابل قبول روابط ترسیمی در مدل تعاملی پیشنهادی، بر اساس الگوریتم مدل­سازی معادلات ساختاری سرانجام یافت. نتایج کاربرد روش­شناسی این تحقیق، گواه این مهم است که دو مولفه مزیت رقابتی پایدار و نیز تصلب فرایندی، به ­عنوان اصلی­ترین چالش­های رویکرد متعارف و دو مولفه عمل­گرایی و نیز انعطاف‌پذیری، به ­عنوان کلیدی­ترین آموزه­های سازمانی منتج از  چالش­ها در عصر عدم قطعیت، در بنگاه چندرشته­ای دفاعی موردمطالعه، شناخته شدند.  UR - https://smsnds.sndu.ac.ir/article_761.html L1 - https://smsnds.sndu.ac.ir/article_761_d2b8d0c75bf127d7d54e0a97e5611cd5.pdf ER -