ارائه الگوی تحول علوم انسانی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه عالی دفاع ملی- دانشکده مدیریت راهبردی

2 رئیس گروه گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات وفناوری

چکیده

تدابیر هوشمندانه در موضوعات پیچیده ، متغیر و انسانی نیازمند نرم افزار یا الگوی شناسایی، ارزیابی و تصمیم گیری است. هرچند در بهترین حالت همه عوامل نه شناسایی و نه مورد مدیریت قرار می‌گیرند. این امر در موضوع تحول علوم انسانی نیز مصداق دارد. هدف مقاله حاضر یافتن ساز و کاری برای اسلامیت علوم و ارائه نقشه راه محتوایی و مدیریتی برای ان است .روش تحقیق از نظر هدف کاربردی واز نظر نوع کیفی ودرتجزیه تحلیل اطلاعات برای الگوسازی از روش تحقیق تکاملی (ابداعی فرهنگستان علوم اسلامی) وبرای پردازش و اعتبار یابی الگو از روش طوفان فکری استفاده شده است. در الگوی پیشنهادی، تحول علوم انسانی از سه جنبه به شکل متوازن و هماهنگ پیگیری می شود: محتوا، برنامه و سازمان علوم انسانی، از این رو الگوی پایه تحول از سه زیر الگوی تحول محتوا ،تحول برنامه و تحول سازمان علوم انسانی تشکیل می گردد. الگوی ارائه شده قابلیت ارائه نقشه راه و اولویت‌بندی را در شرایط متغیر؛ انقباض و انبساط مولفه‌هاو در مورد مدیریت در تحول متناسب با مقدورات ونیز ارائه برنامه کوتاه ،میان و بلند مدت را در هر بخش دارد. همچنین به دلیل تفکیک و ارتباط عوامل محتوایی و مدیریتی قابلیت تحول همزمان را در هر دو موضوع فراهم می آورد.با ویژگی‌های یاد شده پیش‌بینی می‌شود الگوی پیشنهادی به وسیله سازمان های متولی به ویژه شورای تحول علوم انسانی قابل بکارگیری باشد.

کلیدواژه‌ها


  • منابع

    • آذربایجانی، مسعود، کاظمینی ، سید محمد حسین، 1394، درآمدی بر نظریه مدیریت تحول درعلوم انسانی با تاکید بر نقش محوری عووامل جامعه شناسی، فصلنامه روش­شناسی علوم انسانی، ص 57-94
    • بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) دردیدار با جمعی از استادان نخبگان وپژوهشگران دانشگاه های کشور سال 20/3/1397).
    • بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) دردیدار با جمعی از بانوان کشور 28/7/1388.
    • پیروزمند، علی رضا، 1393،رابطه منطقی دین وعلوم کاربردی، کتاب فردا،ص162-93
    • پیروزمند، علیرضا، 1389، الگوی مفهومی تحول علوم انسانی اسلامی. پروژه تحقیقاتی، دفتر تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
    • پیروزمند، علیرضا، 1391، الگو و راهبرد تحول در علوم انسانی، مجموعه مقالات همایش تحول در علوم انسانی، جلد دوم، با مشارکت فرهنگستان علوم اسلامی و دانشگاه تهران.
    • جمالی، مصطفی،1390، هویت علوم انسانی اسلامی،از دیدگاه روش شناختی، فصلنامه پژوهش، سال سوم، شماره اول، بهار وتابستان،ص 30-5
    • خسرو پناه ، عبدالحسین، 1394، درجستجوی علوم انسانی اسلامی تحلیل نظریه های علم دینی و آزمون الگوی حکمی – اجتهادی در تولید علوم انسانی، انتشارات معارف، جلد دوم ، ص
    • خسرو پناه ، عبدالحسین، 1396، کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، چیستی ، ساخت ها و فرایندهای تحول درآن، دوره سوم شمار1، ص 257-284
    • شیخ زاده، حسین، 1396، ناکارآمدی علوم انسانی درایران وراهکارهای برون رفت از آن، با تاکیدبر علم سیاست، فصلنامه علمی تخصصی مطالعات تحول درعلوم انسانی، سال پنجم، شماره هشتم
    • عبدی، اسماعیل،1391، طراحی وتبیین الگوی تدوین خط مشی ملی تحول درعلوم انسانی، مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، سال اول، شماره اول
    • قلی پور، حسین، چیت سازیان، علی رضا، 1396، ابعاد ومولفه های تحول در علوم انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری و دلالت های آن بر علوم انسانی مطلوب جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره 37
    • گزارش عملکرد تحول علوم انسانی،1399، حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری
    • میرباقری، محمد مهدی،1390، فلسفه نظام ولایت و علم دینی، پایگاه اطلاع رسانی به نشانیir
    • میرباقری، محمد مهدی،1394، طراحی منظومه روشی بر اساس فلسفه دلالت راه هماهنگ سازی علوم بر محور معارف نقلی، پایگاه اطلاع رسانی به نشانیir
    • بیشه، مجید، (1400)،هم افزایی کارگزاران تراز به مثابه سفیران تحول گرا،تعالی بخش و تمدن ساز(شایستگی ها و راه های تقویت آن)، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، سال دوازدهم، 46
    • خسروسهل آبادی، ابوالقاسم، امینی، سید جواد، 1398، نگرش کیفی به تمدن اسلامی در هزاره جدید، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای راهبردی، سال نهم، شماره 26