3
عضو هیت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران
چکیده
مقوله آموزش عالی و تأثیر پدیده جهانیشدن بر آن، تا کنون موضوعِ پژوهشهای بسیاری بوده است. بهطورکلی دست یافتن به فهم و درکی عمیق از موضوع جهانیشدنِ دانشگاه و نظام آموزشی، باید شناخت متقنی از مقولهی جهان شدن و بهویژه جهانیشدن فرهنگ در ذهن داشت. از این رو، پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به بررسی تأثیرات جهانیشدن بر آموزش عالی در ایران پرداخته است. در این مقاله، ابتدا شاخصهای پژوهش از دل ادبیات تحقیق استخراج شده و با 15 نفر از خبرگانِ آگاه و متخصص و یا دارای تجربهی تحصیل و تدریس در این حوزه در میان گذاشته شدهاند. پس از آنکه شاخصها نهایی شدند، پرسشنامه محقق ساخته به خبرگان مذکور ارائه شده تا روایی و پایایی آن به دست آید. سپس، تجزیهوتحلیل آماری بر اساس آزمونهای تی تک متغیره، رگرسیون و ... انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی واقع در سطح شهر تهران بوده که عبارتاند از: دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه سوره، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه شاهد، دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین، واحدهای تهران شمال، تهران شرق، تهران جنوب و تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. در این پژوهش، تعداد 400 پرسشنامه توزیع شده است که در نهایت، 384 پرسشنامه قابل تحلیل گردآوری شده است، بدین معنا که اعضای مورد مطالعه پژوهش حاضر نیز 384 نفر از دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بوده که پرسشنامهها بر آن اساس توزیع شده است.
ابراهیمآبادی، حسین (1395)، سیاستگذاری فرهنگی آموزش عالی، تهران، پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
التباخ، فیلیپجی؛ ریزبرگ، لیز؛ رامبلی، لورای(1394)، روندهای آموزش عالی جهانی: رهگیری یک انقلاب دانشگاهی، مترجمان محمدرضا سعیدآبادی و پروین احمدخانلو، تهران، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
حکیم زاده، رضوان؛ عطاران، محمد(1384)، تأثیر جهانیشدن بر جهتگیریهای آینده برنامهریزی درسی در نظامهای متمرکز، مجموعه مقالات همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرایند برنامهریزی درسی، به کوشش نعمتالله موسیپور، تهران، انجمن مطالعات برنامه درسی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
رحیمی، مهرک و زهرا نبی لو. (1387). جهانیشدن و ضرورت اصلاح دورههای آموزش زبان انگلیسی در ایران؛ چالشها و فرصتها. فناوری و آموزش. سال سوم. شماره 2.
شکوری، علی. (1389). آموزش و جهانیشدن. برگ فرهنگ. دوره جدید. شماره 21.
قاسم پور دهاقانی، علی (1390) ، تبیین رویکرد بینالمللی سازی برنامههای درسی در آموزش عالی، پایاننامه دکترای تخصصی، وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
مهاجری تهرانی، زهرا (1391)، تهدیدات و فرصتهای پدیده جهانیشدن بر آموزش عالی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور(وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری)، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران .
ب- انگلیسی
Arnove, R.F., and C.A. Torres (2007), Comparative education: The dialectic of the global and the local. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
Boubsil, and Carabajal(2011), Implications of globalization for distance education in the United States, American Journal of Distance Education, v25 n1.
Carnoy, D. M. (1999), Globalization and Educational Reform: What Planners Need to Know. Paris: UNESCO: 15.
Dato, Al-Karim(2009), Critical ethnography, local-global cultural dynamics and students identity: respective from an urban school in Pakistan. department of Integrated Studies in Education, McGill University.
Derek Thompson(2019), How Globalization Saved the World and Damned the West?, the atlantic, Ideas, archive, 2019, 02.
Lopez, V. Kambutu, J.(2011), Multicultural Education within the Era of Internalization and Globalization, Multicultural Perspectives, 13(1), 3–4.
Merriman, W., Ncoletti, A.(2008), globalization and American eduction, the Educational foram, vol. 72 , PP.8-22, UK: Routledge.
N.S. Siddharthan, and K. Narayanan(2018), Globalisation of Technology, Department of Humanities and Social, Sciences, Indian Institute of Technology Bombay, Mumbai, Maharashtra, India.
Paul Krugman(2018), Globalization: What Did We Miss?, The graduate center, city university of New York.
Raj A. Arokiasamy (2011), An Analysis of Globalization and Higher Education in Malaysia. Quest International University Perak (QIUP)No. 222.
Stromquist, N. P. (2007), Internationalization as a response to globalization: Radical shifts in university environments. Higher Education 57:81–105.
Torres, C.A. (2009) Education and neoliberal globalization. New York: Routledge.
Vanshica Kant(2019), When did globalization begin? The answer might surprise you, world economic forum(weforum.org/agenda/2019/01).