مقاله پژوهشی:الگوی راهبردی تربیت نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفه‌ای‌سازی ناجا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد راهنما

2 ناجا- قرارگاه باقرالعلوم(ع)

چکیده

       در محیط بسیار متغیر امروزه نیاز به ایجاد و توسعه سازمان‌هایی است که چابک و حرفه‌ای بوده و حساسیت بالایی نسبت به تغییرات داشته باشند. برای چابک و حرفه‌ای‌سازی سازمان، نیروی انسانی بایستی نقش‌هایی را ایفا نماید و برای این امر، لازم است از شایستگی‌هایی برخوردار باشد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه «الگوی راهبردی تربیت نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفه‌ای‌سازی ناجا» انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه‌ای و از نظر روش از نوع آمیخته می‌باشد. گردآوری داده‌ها کتابخآن‌های و میدانی و حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 123 نفر می‌باشد. برای تعیین روایی و اعتبار ابزار، از ضریب لاوشه[1] و آلفای کرونباخ و برای آزمون الگو از نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS استفاده ‌شد. براساس یافته‌های پژوهش، الگوی راهبردی تربیت نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفه‌ای‌سازی ناجا از 5 بعد و 32 مؤلفه به شرح زیر تشکیل می‌شود: 1- اصول و ارزش‌های حاکم، شامل: خدامحوری، ولایت­مداری، همکاری و هماهنگی، تفکر و عمل انقلابی وجهادی، مسئولیت‌پذیری وپاسخ‌گویی، قانون‌مداری و انطباق‌بخشی، هوشمندی، روزآمدی و نوشوندگی و پویایی و انعطاف؛ 2- عوامل تأثیرگذار(ورودی‌ها)، شامل: منابع انسانی، منابع فیزیکی، منابع مالی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، بستر فناوری اطلاعات، رویکرد تربیت و آموزش و مدیریت دانش؛ 3- فرایند تربیت نیروی انسانی شایسته­محور، شامل: نیازسنجی شایستگی­محور، طراحی، اجرا و ارزیابی؛ 4- عوامل محیطی تأثیرگذار، شامل: محیط‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری، قانونی و علمی-حرفه‌ای؛ 5- دستاوردها(خروجی‌ها)، شامل: نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفه‌ای­سازی ناجا، نیروی‌انتظامی چابک و حرفه­ای، ارتقاء سرعت و دقت در مأموریت‌های ناجا و ارتقاء نظم و امنیت جامعه.

کلیدواژه‌ها


  • منابع

    الف- فارسی

    • قرآن کریم
    • آقا‌ محمدی، داوود(1394)، چابک سازی سازمانی(رویکردی نو در سازمان‌های نظامی)، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • اکیفی، جیمز(1387)، آموزش افسران جدید پلیس. ترجمه: عباس فرد قاسمی ، تهران: دفتر تحقیقات کاربردی ، معاونت آموزش ناجا.
    • شاه حمزه­ای، مهدیه (۱۳۹۰)، تحلیل حرفه­گرایی مدیریت منابع انسانی در صنعت برق، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
    • قائمی، علی (1383) حدود آزادی در تربیت، تهران : انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
    • قوام، میرعظیم (1390)، اصول و روش­های تربیت ازمنظر قرآن کریم، تهران : انتشارات جمال‌الحق، چاپ دوم.
    • معین،(1372)، فرهنگ لغات فارسی.
    • نعمتی، سعید (1387)، آموزش پلیس: کاربست مدل آموزش بزرگسالان در آموزش پلیس، تهران: واحد تحقیقات معاونت تربیت و آموزش ناجا.
    • جعفرنژاد، اصغر؛ زارعی، علی (1384)، بررسی نقش عوامل درون سازمانی در تبیین مدلی برای تبدیل سازمان‌های فعلی به سازمان‌های چابک در صنایع الکترونیک و مخابرات کشور، فصلنامه فرهنگ مدیریت، شماره10، ص 67 تا 86.
    • حاجی عمو عصار، محمدتقی(1391)، طراحی الگوی راهبردی آموزش و تربیت پلیس حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • داوری، علی و رضازاده، آرش (1393)، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS ، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
    • عزیزی اصل، شمس اله؛ مرزوقی، رحمت اله؛ جهانی، جعفر(۱۳۹۴)، بررسی رابطه بین توانمندسازی روان‌شناختی منابع انسانی و چابکی سازمانی در دانشگاه شیراز، فصلنامه پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی، دوره ۱، شماره ۴.
    • علیرضایی، ابوتراب؛ پاشایی هولاسو، امین (۱۳۹۵)، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت‌های چابکی سازمانی (مطالعه موردی: یکی از سازمان‌های نیروهای مسلح)، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش­های مدیریت در ایران، دوره ۲۰، شماره ۲.
    • کنعانی، نیما (۱۳۹۵)، تجزیه و تحلیل عوامل تأثیر گذار بر چابکی سازمانی، ژورنال اقتصادی و مطالعات مدیریتی سنگاپور، دوره ۵، شماره۲
    • نصیری ولیک بنی، فخرالسادات؛ نویدی، پرویز، (۱۳۹۵)، رابطه بین اخلاق حرفه­ای و چابکی سازمانی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره ۱۱، شماره ۲.

    ب- انگلیسی

    • Azar,A; Pishdar,M.(2013), Identify and measure of organizational agility indexes (case study), Researches of Management, 4th year, pp. 5-20.
    • Gilaninian S, Matak AA. (2012), Examination of Relationship between Intellectual Capital and the Small Business Enterprises Performance in Guilan Province, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2 (3), 2291-2297.
    • Khalilian, S., Rahmani, F. (2008), Survey on Affecting Factor on Agronomy Human Resource of Iran, Journal of Sciences &Industris of Agronomy, Vol. 22, No. 1.
    • Maleki, M., Mousazadeh, M., Ahmadi, M. (2005), Survey on Related Factors about Productivity of Human Resources in Selected Hospitals of Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Health Management, Vol. 8, No. 20.
    • Matour, M.(1993), Strategic Approaches to Reducing Firearms Violence, final report submitted to the US national institue of justic. East lansing , MI: school of criminal justic, Michigan state university.
    • Millet, V. (‎‏1997), Praying for  community  Policing,  California Law Review , 91,1593-1635.
    • Nazari, R. (2008), Survey on Affecting Factors on Staff Productivity of Aliabad Katoul Azad University, Available on: http://www.jobportal.ir /s1 / Default.a spx?ID=1 5_1_1744.
    • Soltani, E. (2005), Productivity of Human Resources, Arkan Publication, Isfahan, 1st Edition.
    • Ramazanian,M.R; Molaei,M; Absalan,Sh. (2013), Evaluation of organizational agility in Sport and Youth offices of provinces, sport management studies, No. 20, pp. 185-204.
    • Shoaybzadeh,M.(2007), Agile Organization: Why and How?, Management Message, No. 117.