الزامات توسعه آگاهی‌بخشی در جامعه اسلامی و تأثیر آن بر توسعه دفاعی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

چکیده

توسعه آگاهی‌بخشی در کشور به‌‌عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه، مهم و حائز اهمیت می­باشد. تحقیق حاضر با هدف تبیین الزامات توسعه آگاهی‌بخشی در کشور به‌ویژه سازمان‌های نظامی و تأثیر آن در توسعه دفاعی به رشته تحریر درآمده است. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی است و از نظر روش جزء تحقیقات اکتشافی آینده‌پژوهانه می‌باشد که در دو مرحله انجام‌شده است. جامعه آماری شامل دو بخش مکتوب و خبرگی است که در بخش اول کلیه اسناد و مدارک مرتبط با موضوع و در بخش دوم تعداد 20 نفر از خبرگان و اساتید حوزه ارتباطات اجتماعی و رسانه بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در دو مرحله، از روش تحلیل محتوای کیفی و آمار توصیفی و استنباطی استفاده ‌شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که الزامات توسعه آگاهی‌بخشی در چهار بعد: الزامات سازمانی، فن­آوری، محتوایی و محیطی وجود داردمد و همبستگی مثبت و معنی‌داری معادل 726/0 بین الزامات آگاهی‌بخشی و توسعه مبانی دفاعی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی
- قرآن مجید
- نهج­البلاغه. سیدرضی (1379). ترجمه عبدالمحمد آیتی، چاپ دوم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- نهج‌البلاغه. سیدرضی (1389). ترجمه محمد دشتی، چاپ یازدهم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
- مجموعه بیانات حضرت امام خامنه­ای (مدظله­العالی)، قابل‌دسترسی در سایت www.khamenei.ir
- احمدی، حمید (1388). بنیادهای هویت ملی ایرانی (چارچوب نظری هویت ملی شهروند محور)، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- احمدی، نسیبه (1388). «معرفی و نقد روش دلفی»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 22.
- اصغری، حسین (1388). «منابع بصیرت از دیدگاه حضرت علی (ع)»، رزونامه جوان، شماره 3609، مورخ 14/12/1388.
- پورعزت، علی‌اصغر (1391). عدالت حق‌مدار، آگاهی، رفاه، امنیت، تهران: انتشارات نشر علمی فرهنگی.
- تورن، کریسین (1373). به‌سوی علم آگاهی، ترجمه الهه رضوی، تهران: نشر مترجم.
- جمعی از نویسندگان (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه میرحسین رئیس‌زاده، تهران: انتشارات فصل نو.
- حسینی، حسن (1387). «توسعه و شاخص آگاهی‌بخشی و بررسی وضعیت آن در ایران»، پیک نور، سال ششم، شماره اول.
- رفیع‌پور، فرامرز (1378). آناتومی جامعه: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی کاربردی. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
- سلیمی نمین، عباس (1386). «مردم عین قدرت‌اند: نسبت قدرت و آگاهی در گفتمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله»، نشریه همشهری، مورخ 13/11/1386.
- شرف‌الدین، سیدحسین (1390). «اهداف اطلاع‌رسانی رسانه‌ای از دیدگاه قرآن کریم (با تأکید بر رسانه ملی)»، فصل‌نامه بازتاب اندیشه، دوره جدید، شماره 2.
- شهیدی، سیدجعفر (1377). خلاصه زندگانی علی بن الحسین (ع)، چاپ دوم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- کوئن، بروس (1387). مبانی جامعه‌شناسی، ترجمه غلام‌عباس توسلی و رضا فاضل، چاپ بیست و یکم، تهران: سمت.
- گیدنز، آنتونی (1377). جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی.
- معتمدنژاد، کاظم (1369). مسیری در تحول مطالعات ارتباطی، تهران: نشر سروش.
- نوبخت، محمدباقر (1389). الگوی مطلوب توسعه ایرانی اسلامی، کتاب نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت، تهران: دبیرخانه نشست اندیشه­های راهبردی.
- یوسفی، احمدعلی (1389). جایگاه انسان و سرمایه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و مقایسة آن با نظام سرمایه‌داری. کتاب نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت، تهران: دبیرخانه نشست اندیشه‌های راهبردی.
 
ب) منابع انگلیسی
- Blanchard. K, Carlos.j.p, Randolph.A, (1996). Empowerment take More Then one Minute, san Francisco, Berreti-Koehler.
 
- Elliott, G. C. Kao, S. and Grant, A. M. (2004). Mattering: Empirical validation of a social psychological construct. Self and Identity, 3: 339-354.
 
- Blanchard. K, Carlos.j.p, Randolph.A, (1996). Empowerment take More Then one Minute, san Francisco, Berreti-Koehler