1
دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
2
استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
چکیده
عرفانهای نوظهور مفهومی است که مانند تمام مفاهیم حوزه علوم انسانی دارای تعریف مشخص و متقنی نیست اما در مقام تعریف کلی می توان گفت عرفانهای نوظهور به گروههای معنویت گرایی که بعد از 1800 میلادی به خصوص دهه 1960 میلادی به بعد، مبتنی بر مولفههای مدرنیته بالاخص اومانیسم، سکولاریسم، عقلانیت ابزاری و غیره شکل گرفته و داعیه به سعادت رساندن و شاد کردن انسان معاصر به شیوه های انفسی دارند ، اطلاق می شود. با توجه به اینکه یک چالش بنیادین بین هویتهای ایجابی این معنویت های مدرن با هویت اسلامی-ایرانی کشور و در واقع انقلاب اسلامی وجود دارد، عدم درک صحیح و شناخت این پدیده می تواند تبعاتی را متوجه آینده ی انقلاب اسلامی خواهد نمود، چرا که معنویت های نوپدید برگرفته از مبانی نظام لیبرال دموکراسی با حرکتی نرم و خزنده به دنبال عرفی (سکولار) نمودن معنویت می باشند که بالتبع در مخالفت صریح با معنویت الهی منبعث از اسلام ناب و انقلاب اسلامی می باشد، رشد و نفوذ این گروهها در بلندمدت با توجه به انحرافی که ناآگاهانه در ذهن مخاطب از معنویت ایجاد می کند ، می تواند هویت افراد را تحت تاثیر قرار داده و باورهای دینی را خدشه دار نماید، به همین دلیل شناخت و مدیریت آن لازم و تنها در پرتو بصیرت صورت می گیرد. این مقاله برای نشان دادن پیامدهای معنویت های نوپدید در مستحیل کردن هویت الهی و ایرانی انقلاب اسلامی (هدف) می باشد و از شیوه ی توصیف و تحلیل، بهره می برد(روش).
دارابی، علی (1391)، درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه، تهران ، جهاد دانشگاهی.
دهخدا، علیاکبر (١٣٧٣). لغت نامه دهخدا. تهران : مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران
ریتزر،جورج(1377)؛ نظریههاى جامعهشناسى در دوران مـعاصر، تـرجمه محسن ثلاثى،تهران:انتشارات علمى.
ساروخانی، باقر (١٣٧٠). درآمدی بر دائره المعارف علوم اجتماعی. تـهران : مـؤسسه کـیهان.
شریفی، احمد حسین (١٣٧٨). درآمدی بـر عـرفان حـقیقی و عرفان های کاذب . تهران : به آموز.
ـــــــــــــــــ (١٣٨٩) جنگ نرم . قم : مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره ).
خمینی، سید روح الله (١3٦١). صحیفه نور. تهران : مـرکز مـدارک فـرهنگ اسلامی.
خمینی, روح اله (1368). صحیفه امام خمینی جلدهای 3، 4،6،7،8،11،12،13،21. تهران: موسسه حفظ آثار امام خمینی.
فعالی، محمدتقی (١٣٨٩). آفتاب و سایه ها، نگرشی بـر جـنبش های نوظهور معنویت گرا. تهران : عابد.
ـــــــــــــ (١٣٨٨). نگرشی بر آراء و اندیشه های دالایی لاما. تهران : سازمان ملی جوانان .
کاستلز،مانوئل(1380) ؛عصر اطلاعات:اقتصاد،جامعه و فـرهنگ؛ ترجمهء حـسن چاووشیان؛ج 2،تهران: طرح نو.
کلانتری، فتح اله (1397)؛ مدیریت روانی تحولات داخلی از طریق نفوذ و جنگ شناختی ، گزارش راهبردی – پژوهشکده امنیت ملی سال پانزدهم شماره 6 شهریور 1397.صفحه 8.
Chabot, C. (1995). Defining high Technology.Stanford: Stanford Publication of Stanford University.
Chen, J., Zhu, Z., &Xie, H. Y. (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study. Journal of Intellectual Capital, 5(1), 195 - 212.