راهبردهاو روش های تربیت دینی از دیدگاه امام موسی صدر

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علوم تحقیقات تهران- ایران

2 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

3 دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران

چکیده

نـگاه امام موسـی صـدر بـه تربیـت، نگاهـی جامـع اسـت و تنهـا بـه تربیت دینـی، به معنای خـاص آن اکتفـا نکرده اسـت؛ بلکه سـیرت آن را نشـان داده اسـت. هدف این پژوهش بررسی راهبردهای تربیت دینی از دیدگاه امام موسی صدر می باشد. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیلی-استنباطی است. جامعه تحلیل کلیه روایاتی است که از امام موسی صدر از طریق سایت موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و همچنین کتاب های ادیان در خدمت انسان و نای و نی و حدیث سحرگاهان، تالیف امام موسی صدر و کتاب گام به گام با امام تالیف یعقوب ضاهر جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها به طور مستمر همزمان با جمع آوری اطلاعات از طریق دسته بندی، کد گذاری و نهایتا تفسیر انجام شد. یافته های حاصل حاکی از آن است که راهبردهای تربیت دینی شامل عدم استفاده از الزام و اجبار، امرونهـی، اقناع فکری، آماده سـازی فضـا، اسوه سازی، تلقین، تسامح و نصیحت، تربیت بر اساس عدالت، تعلیم و تربیت خانوادگی، مسئولیت‌بخشی به جوانان، عامل بودن، تربیت اخلاقی، دیگر پذیری، رابطه صمیمی ، انفاق و تثبیت پیوندهای اجتماعی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • منابع

    الف- فارسی

    • قرآن کریم. (1386). ترجمه محمد مهدی فولادوند. مشهد: نشر هاتف. چاپ اول.
    • ادیب، زهرا؛ جعفرآبادی، علی و خسروجردی، مریم .(1397). گزارش همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت های آن در زمان حاضر. تهران:موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • اسفیدانی، محمد رحیم و محسنین، شهریار(۱۳۹۲). مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل(آموزشی و کاربردی). تهران: موسسه کتاب تهران مهریان نشر.
    • سریع القلم، محمود. (۱۳۹۰). پیشوایی فراتر از زمان: درآمدی بر نظام فکری و سیره عملی امام موسی صدر. تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • صدر، موسی ( ب/139۱). نای و نی، جستارهایی درباره اسلام، انسان، لبنان و مقاومت . ترجمه علی حجتی کرمانی. تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • صدر، موسی.(139۰). حدیث سحرگاهان، گفتارهای تفسیری. ترجمه: علیرضا محمودی، مهدی موسوی نژاد. تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • صدر، موسی.(139۵). ادیان در خدمت انسان، برخی سخنرانی ها، مقالات، مصاحبه ها و بیانیه های امام موسی صدر. ویراست دوم.تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • ضاهر، یعقوب. (1396). گام به گام با امام (۱۲ جلدی). ترجمه گروه مترجمان موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر ویرایش مهدی فرخیان و مهدی موسوی نژاد. تهران: شابک (موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر).
    • قاسمی، وحید.(۱۳۹۲) مدل سازی معادلات ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد ایموس. تهران: جامعه شناسان.
    • پایان نامه
    • احمدی یاقوتی، الهام(۱۳۸۹). بررسی اندیشه ها و تاثیر امام موسی صدر بر جامعه لبنان. به راهنمایی: محمد مظلوم خراسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی.
    • جلالی فراهانی، محسن(۱۳۹۰).بررسی اندیشه های سیاسی و اجتماعی امام موسی صدر،

    وتأثیر آن در حیات سیاسی لبنان با تأکید بر جنبش امل. به راهنمایی: حمد بخشایشی اردستانی، پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد( A.M)در رشته اندیشه های سیاسی در اسلام،دانشگاه آزاد اسسلامی تهران مرکز.

    شمص،منی (۲۰۱۶).اندیشه تربیتی امام موسی صدر. به راهنمایی: طلال عتریسی. دانشگاه لبنان. رشته مطالعات عمیق جامعه‌شناسی آموزشی.

    صدر،رباب.(۲۰۱۶). فلسفۀ عملی در اندیشه امام موسی صدر. به راهنمایی: موسی وهبة. دانشگاه لبنان.

    • عبدلی، معصومه.(۱۳۹۵). بررسی سیره نظری و عملی امام موسی صدر به منظور استنتاج فلسفه تربیتی، به راهنمایی: علیرضا محمودنیا، دانشگاه خوارزمی، دکتری رشته تاریخ و فلسفه آموزش‌وپرورش.
    • منابع اینترنتی
    • مهریزی مهدی.(۳۱-۲-۱۳۹۷). درآمدی بر قرآن شناسی امام موسی صدر. خلاصه چهل و نهمین درس گفتار اندیشه و عمل. سایت: http://imamsadr.ir/8957/darsgoftar49/ .

    ب- انگلیسی

    • Loukes H (1965) New Ground in Christian Education (London, SCM Press).
    • Qualifications and Curriculum Authority (QCA) (2۰۰۵) Religious Education: Non-statutory Guidance on RE (London, QCA.