1
استادیار گروه مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه عالی دفاع ملی
2
دکترای اندیشه نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل تجارب بین الملی در خصوص برنامه درســی دانش اندیشه نظامی و همچنین ارائه الگوی برنامه درســی مطلوب این دانش میباشــد. این پژوهش یک پیمایش کیفی اســت که به روش فراتحلیل انجام گرفته اســت. بر اساس این روش ابتدا مطالعات مورد نیاز درباره دوره های تحصیلی اندیشه نظامی دانشگاه های کشورهای منتخب از منابع معتبر گردآوری، تفسیر و طبقه بندی شــده و براساس فراوانی مفاهیم استخراج شده ، مقولات اصلی تعیین و پرسشنامه تحقیق بر مبنای مقولات مطابق با فرآیند برنامهریزی درسی تنظیم گردید. جامعه مورد مطالعه، از دوازده دانشگاه و دانشکده مستقل از کشور ایالات متحده و همچنین دانشگاه دفاع ملی فنلاند، دانشگاه پداگوژی نیوزیلند، دانشگاه دفاع ملی چین و مرکز آموزش حرفه ای ناتو ، به دلیل ارائه دوره تحصیلی در زمینه مرتبط با دانش اندیشه نظامی انتخاب شد و در نهایت پرسشنامه به تایید 12 نفر از صاحب نظران دانش اندیشه نظامی رسید. روایی نتایج پرسشنامه نیز با محاسبه CVR , CVI گویه ها احصا وسپس نتیجه پاسخها جمعبندی و از طریق سطح معناداری با خطای 5٪ و در سطح اطمینان 95٪ مورد تایید قرار گرفت.نتایج پژوهش نشان داد محتوای درســی مختلف ارئه شــده توسط دانشگاه های منتخب را میتوان در چند مولفه خلاصه کرد این مولفه ها عبارتند از: اهداف برنامه درسی با 9 شاخص ، محتوای برنامه درسی با 21 شاخص، روش اجرای برنامه درسی با 6 شاخص و شایستگی دانش آموختگان با 4 شاخص .
فتحی واجارگاه، کوروش(1381).نقد و بررسی جایگاه مطالعات نیازسنجی در فرآیند برنامه ریزی درسی ، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال دوازدهم ، شماره 42.
گال مردیت ، والتر بورگ و جویس گال (2003) روش تحقیق کیفی .ترجمه: احمدرضا نصر (1382). تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
معین الدینی ،محمود(1394)، رساله دکتری با موضوع بازطراحی نظام آموزشی دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی بر اساس نیازسنجی سطوح راهبردی .
Tong ,edward C.(2012). "National Education sector Development Plan: aresult- based plannining handbook"the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization Section for Education Support Strategies Division for Education Strategies and Capacity Building UNESCO
Bredi ,j, w.(2013 ). "Strategic Planining in Education: some Concepts and Steps" Division of Educational Policies and Strategies, UNESCO
Onil, suzan)2015) Inertial interpretation of Education. H. Kolbenstvedt · interpretation of the Education effect. H. Kolbenstvedt · Rev. D 38, 1118 – Published 15 August 1988
James, M .Harward way.(2008). "Strategic leader development for a 21st century army". School of advanced military studies United States Army Command and General Staff College Fort Leavenworth, Kansas
Venz ,at S. (2018). Higher education, economic inequality and social mobility: Implications for emerging East Asia.International Journal of Educational Development, 63, 4-11