تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد(IPMA) شاخص های تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت آموزشی

2 دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش آموزش عالی

3 دانشیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی

4 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد بابلسر

چکیده

تجاری سازی، فرایند انتقال فناوری یا یک مفهوم نوآورانه از مرحله ایده تا بازار است. پژوهش حاضر به برسی شاخص های تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد شمال کشور(گلستان و مازندران) می‌پردازد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مرتبط در شرکت‌های دانش بنیان و در بخش کمی مدیران و مسئولان خبره‌ی شرکت‌های دانش بنیان می باشد. نمونه‌گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه-ای بود. در بخش کیفی 20نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 118 نفر، 97 نفر به عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مصاحبه وپرسشنامۀ محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با استفاده از نرم‌افزارهایSPSS و PLS مورد تحلیل قرارگرفت. الگوی طراحی شده با 7 شاخص در تجاری سازی و 5 شاخص در اقتصاد مقاومتی ارائه گردید. با توجه به تایید شدن ضریب مسیر، آماره t و مقدار p-value ، شاخص‌های اقتصاد مقاومتی بر تجاری‌سازی، تاثیر معنی‌دار و مستقیم دارد. همچنین بر اساس نتایج رتبه بندی و اولویت بندی که بر اساس ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد (IPMA ) انجام شد، شاخص مدیریتی و اقتصادی هم از نظر اهمیت و هم از نظرعملکرد حائز رتبه اول شده است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


-منابع
الف- فارسی
پیغامی، عادل(1393)، درس گفتارهای اقتصاد مقاومتی ، چاپ دوم، تهران، انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق
دهدشتی شاهرخ زهره وحمید رضا فرج شوشتری پور(1397)، طراحی مدل تجاری‌سازی کالاهای دانش‌بنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در استانهای تهران و قم، مجله تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 8، شماره پیاپی 29، صص 23-38.
روحی فرشمی, فاطمه(۱۳۹۶)، بررسی رابطه اقتصاد مقاومتی و توسعه فرهنگ کارآفرینی در مدارس استان گلستان، کنفرانس ملی پژوهش های نوین در مدیریت،اقتصاد و علوم انسانی، کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
عالیپور ، علیرضا و همکاران(1396)، رائه الگوی شرکتهای زایشی پژوهشی به منظور تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان مازندران،فصلنامه پژوهشی و برنامه ریزی در آموزش عالی، دوره 23، شماره 1، صص115-136.
علی احمدی، علیرضا؛ فروزنده دهکردی، لطف اله و عباسی اسفنجانی، حسین (1394)  شناسایی ابزارهای حمایتی دولتها برای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی ، فصلنامه رهیافت، مرکز تحقیقات سیاستهای علمی کشور، ش 47 ، صص 56 - 45
علمی، محمد (1388). روش های تجاری سازی یافته های پژوهشی، اندیشه تجارت، شماره 15، صص 12-26.
فکور، بهمن(1383) تجاری سازی نتایج تحقیقات، نشریه رهیافت، شماره 34، زمستان،  صص 58-53.
ب- انگلیسی
Braun, M. & others.(2015). Getting more Innovation from public Research., European commission, Enterprise Directo General Development, Vol. 10, No. 4, pp. 372-82.
Cho, J. & Lee, J(2013). "Development of a new technology product evaluation model for assessing commercialization opportunities using Delphi method and fuzzy AHP
 Farhan J., Kamariah I. & Nasir, M.­ (2015). A review of commercialization tools: university incubators and technology parks. International Journal of Economics and Financial, 5(1),: 223-228.
Geuna, A. (2001). The changing rationale for European University research funding: Are there negative unintended consequences? Journal of Economic Issues 35(3), 607-632.
Ghanei Rad, M.A. (2004), Science Anachronism, National Research Institute for Science Policy, Tehran.
Link, A.N. & Scott, J.T. (2016) "Government as entrepreneur: Evaluating the commercialization success of SBIR projects", Research Policy, 39, pp. 589-601
Moon, T.H. &  Sohn, S.Y. (2014)."Structural equation model for  predicting technology commercialization success index (TCSI)".Technological Forecasting & Social Change, 70, pp. 885–899.
Siegel, D. S. & Phan, P. H. (2006). Analyzing the Effectiveness of University Technology Transfer: Implications for Entrepreneurship Education, Available at: http://www .economics .rpi.edu
Smith, K. B. & Larimer, C. W. (2015). The Public Policy Theory Primer. 2nd ed. Boulder, CO: Westview Press
Weckowska, D.M. (2015). Learning in university technology transfer offices: transactions-focused and relations-focused approaches to commercialization of academic research. Technovation, 41 & 42, 62–74