هم افزاییِ کارگزارنِ تراز به مثابه ی سفیران تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز (شایستگی ها و راه های تقویت آن)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، نقش کارگزاران در کارآمدی دین و تعالی نظام اسلامی منحصر بفرد است. در همین راستا این مقاله تلاش نمود با احصای مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران و راه های تقویت آن مؤلفه ها در جهت زمینه سازی تحقق دولت اسلامی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی گام بردارد.

در فرآیند پژوهش، با بهره گیری از نظریه داده بنیاد متنی کلیه بیانات آیت الله خامنه ای در جمع کارگزاران فیش برداری و داده ها با کدگذاری های باز، انتخابی و نظری تحلیل گردید.

مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزش محور در تعیین شایستگی ها، تعداد 22 مقوله اصلی برای شایستگی های کارگزاران شناسایی و در سه کدبنیادی تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز نیز دسته بندی و همچنین تعداد 16 مقوله اصلی برای راه های تقویت شایستگی های احصاءشده اقتباس گردید.

نظام جمهوری اسلامی ایران می تواند با تربیت و سازماندهی مؤثّر کارگزاران ترازِ دولت اسلامی هم راستا با شایستگی های تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز با بهره گیری از راه هایی مانند استحکام ساخت درونی، انسجام نسلی، شناسایی و هدایت نیروهای جوان مستعد (نجم) و گسترش هیئت های اندیشه ورزی در افق تمدّنی انقلاب اسلامی در جهان تأثیرگذار باشد و با هم افزایی کارگزاران خود در قالب «بسیج سفیران تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز»، گام های استوارتری در جهت تمدّن سازی بردارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • بع

    الف- فارسی

    • قرآن کریم
    • اخوان، محمّدجواد؛ ناقدی، امیرعلی؛ خاکی، محسن؛ سلامی پوریان، محمّدمهدی و آذرنوش، مصطفی (1398)، «انقلاب در گام دوم»، تهران: دیدمان.
      • بهمنی، محمدرضا (1393)، «تمدّن نوین اسلامی در اندیشه آیت الله خامنه ای (چیستى و چگونگى تکامل تمدّنى جمهونی اسلامى ایران؛ فصلنامه علمى پژوهشى فلسفه و الهیات، سال نوزدهم، شماره دوم، تا بستان، صص: 237-198.
      • بیگدلی، عطاءالله (1396)؛ «تمدن شناسی؛ درآمدی بر ظهور و افول تمدن ها و وضعیت تمدنی انقلاب اسلامی»، تهران: انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع).
    • پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir
      • پورجبلی، ربابه و عابدینی، صمد (1391)، «بررسی عوامل جامعه شناختی مؤثر بر پدیده انسجام بین نسلی در میان جوانان و مقایسه آن با والدین»؛ فصلنامه جامعه شناسی مطالعات جوانان، سال دوم، شماره پنجم، بهار، صص: 72-51.
    • پورعابدی، محمّدرضا؛ ضرابی، وحید؛ سجادی نائینی، حنان و رضی، زهرا (1395)؛ «طراحی مدل شایستگی چندبعدی مدیران و کارکنان»؛ فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال هشتم، شماره دوم، تابستان، صص 52-27.
    • جعفری، روح الله (1399)؛ «گزارش حکمرانی پیشرفت»؛ تهران: پژوهشکده اندیشه دفاعی مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی ودجا.
      • جهان بین، فرزاد (1398)؛ «درس گفتار تمدّن نوین اسلامی»؛ تهران: آفتاب توسعه، چاپ اول.
    • حصیرچی، امیر؛ سلطانی، محمدرضا و فرهی بوزنجانی، برزو (1390)، «الگوی شایستگی مدیران نظام در اندیشه مقام معظم رهبری»؛ فصلنامه نظارت و بازرسی، سال پنجم، شماره 17، صص 38-7.
      • ذاکری، محمّد و اسدی، اسماعیل (1396)؛ «شایستگی و جانشین پروری در نظام اداری»، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
    • زاهدی، شمس السّادات و شیخ، ابراهیم (1389)؛ «الگوی قابلیت های راهبردی مدیران میانی دولتی»؛ مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1، صص 139-95.
    • سایت جامع امام خمینی (ره) com
    • شهگلی، امیرحسین و پارسایی، جواد (1396)؛ «استعدادیابی در حکمت اسلامی: درآمدی بر استعدادیابی در حوزه ی علم النفس، مزاج شناسی، اقلیم شناسی و فراست»؛ تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، بسیج دانشجویی.
    • عسگری، ناصر؛ نیکوکار، غلامحسین؛ صفری، حسین و غلامی، مهرداد (1394)؛ «الگوی شایستگی های مدیران دولتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم انداز 1404»؛ مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال چهارم، شماره 1، بهار و تابستان، صص 38-23.
    • غلامی، رضا (1396)؛ «فلسفه تمدّن نوین اسلامی»، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر.
      • لوننبرگ، فردریک و آیربی، بورلی (1393)؛ «روش شناسی تحقیق و نگارش پایان نامه»، قربانی زاده و حسینی مرام (مترجمان)، تهران: بازتاب.
      • محمدی مزرعی، خدیجه و نادری، مهدی (1397)؛ «ماهیت و ارکان دولت اسلامی در دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای»؛ فصلنامه علمی پژوهشی رهیافت انقلاب اسلامی، سال دوازدهم، شماره 61، بهار ، صص 61-88.
    • مینتزبرگ، هنری (1398)؛ «قصه های شب برای مدیران»، نقوی، بابایی و محمدی (مترجمان)، تهران: میلکان، چاپ هشتم.

     

     

     

     

     

    ب- انگلیسی

    • Allena, Stuart, Williamsb, Peter, Allenc, Danielle (2018), "Human resource professionals' competencies for pluralistic workplaces", The International Journal of Management Education, pp: 309–
    • Chen, T., Fu, M., Liu, R., Xu, X., Zhou, S., & Liu, B. (2019). How do project management competencies change within the project management career model in large Chinese construction companies? International Journal of Project Management, 37(3), 485-500.
    • Hwang, Huei-Lih, Kuo, Tian-Yuan (2018), "Competency in delivering health education: A concept analysis", Journal of Interprofessional Education & Practice, pp:20-25.
    • Laraa, Francisco J, Salas-Vallinab, Andres (2017), "Managerial competencies, innovation and engagement in SMEs: The mediating role of organisational learning", Journal of Business Research, pp: 152–
    • Mattingly, V., & Kraiger, K. (2019). Can emotional intelligence be trained? A meta-analytical investigation. Human Resource Management Review, 29(2), 140-155.
    • Sethumadhavan Lakshminarayanan, Yogesh P. Pai, Badrinarayan Srirangam Ramaprasad, (2016) "Competency need assessment: a gap analytic approach", Industrial and Commercial Training, Vol. 48 Issue: 8, pp.423-430

    Suhairom, N., Musta’amal, A. H., Mohd Amin, N. F., Kamin, Y., & Abdul Wahid, N. H. (2019). Quality culinary workforce competencies for sustainable career development among culinary professionals. International Journal of Hospitality Management, 81, 205-220.