2
دانشجوی دوره دکتری آینده پژوهی مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهران
چکیده
یکی از اهداف متعالی انقلاب اسلامی ایران، نظریهپردازی در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» است. بنابر نظریههای ارائهشده که مرجعیت علمی و پرچمدار اصلی آن رهبری معظم انقلاب هستند؛ فرآیندهایی (شکلگیری انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، برپایی دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی و برپایی تمدن نوین اسلامی) برای دستیابی به این هدف مهم تعریف شده است. علیرغم پیشرفتهای قابل توجهی که در چهار دهه اولیه عمر انقلاب رخ داده اما این فرآیند رو به پیشرفت، در سومین مرحله آن یعنی «برپایی دولت اسلامی» با موانع و مشکلهای جدی روبه رو بوده است. به تصریح رهبر انقلاب،گام اصلی حرکت تمدنیِ انقلاب اسلامی در مقطع کنونی، ایجاد دولت اسلامی است که بدون تحقق آن، دستیابی به دو مرحله بعدی میسر نخواهد شد. بنابراین، در پژوهش پیش رو به دنبال پاسخگویی به این دغدغه و پرسش هستیم که دولت مطلوب و تراز انقلاب اسلامی باید دارای چه ویژگیها و شاخصههایی باشد تا بتواند در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی نقش محوری ایفا کند؟ در این راستا، در پژوهش حاضر شاخصها و ویژگیهای دولت تراز انقلاب منبطق برمتن بیانیه گام دوم مورد بررسی قرار گرفته است. طبق بررسیها و نتایج این پژوهش که با استفاده از روشهای توصیفی-تحلیلی و ابزارهای کتابخانهای انجام شد، مهمترین شاخصهای دولت تراز انقلاب را میتوان شامل مواردی همانند معنویتگرایی، علمگرایی، شایستهسالاری، عقلانیتمحوری، مشارکتجویی، قانونمحوری، شفافیتگرایی، و بومگرایی اقتصادی برشمرد.
امینی، سید جواد و مبینی، محمد؛ تبیین مفهوم راهبردی نظریه نظام انقلابی در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهشهای انقلاب اسلامی، پاییز 1398، شماره 30، صص: 23-48.
بنیهاشمی، میرقاسم(1395)؛ انتخابات، ثبات سیاسی وامنیت ملی درجمهوری اسلامی ایران، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
پاپ، جرمی(1385)؛ پارلمان و قانون گذاری علیه فساد، فصلنامه مجلس و راهبرد، سال 13، شماره 52، صص 61-78.
جوادی آملی، عبدالله(1391)؛ گستره دین، قم، نشر اسراء.
حبیب نژاد، احمد و زهرا عامری(1395)؛ شاخصهای شفافیت در حکومت اسلامی با تاکید بر حکومت علوی، فصلنامه حقوق اسلامی، سال 13 شماره 49، صص 129-147.
حبی، محمد باقر(1390)؛ سیاستهای ترویج فرهنگ شایسته سالاری، تهران، نشر رادان.
درخشه، جلال و سید مهدی موسوس نیا(1397)؛ مولفههای حکمرانی شایسته در سیره حکومتی پیامبر اسلام(ص)، فصلنامه پژوهسهای علم و دین؛ سال نهم، شماره اول.
درودگر، محمد جواد(1382) نقش اخلاق و معنویت در کارآمدی نظام اسلامی،فصلنامه حکومت اسلامی، سال دوازدهم، شماره دوم، صص 1-28.
سردارنیا، خلیل(1395)؛ ریشههای ساختاری فساد اقتصادی در ایران در دو دهه اخیر، فصلنامه مطالعات اقتصاد سیاسی بین المللی، سال اول؛ شماره اول، صص 32-54.
سعیدی روشن، محمد باقر(1393)؛ شاخصهای تمدن اسلامی بر اساس آموزههای قرآن کریم، فصلنامه آموزههای قرآنی، شماره اول، ص 61-82.
طاهری، محسن و محمد جواد ارسطا(1395)؛ بررسی تطبیقی مبانی اصل شفافیت از دیدگاه اسلام و نظریه حکمرانی خوب، فصلنامه پژوهش حقوق تطبیقی اسلام و غرب، سال سوم شماره 3، ص 1-24.
طاهری، محسن و محمد جواد ارسطا و محسن ملک افضلی(1398)؛ مبانی و آثار اصل شفافیت از منظر اندیشه سیاسی اسلام، فصلنامه سیاست متعالیه، سال 7،شماره 24، صص 81-100.
علی واثق، قادر و سید علی حسینی تاش(1393)؛ حکمرانی خوب و ارائه حکمرانی شایسته، بررسی وشاخص های این دو از دیدگاه امیر المومنین علی (ع)، فصلنامه و پژوهشهای مدیریتی، شماره 8، ص 7-28.
فخر زارع، سید حسین(1388) عدالت جوهره انقلاب اسلامی، فصلنامه زمانه، شماره 84 و 85، صص 32-64.
فشاری، مجید و غفار جواد پور(1393) بررسی و تبیین الگوی اقتصاد مقاومتی، مجله اقتصادی، شماره 5 و 6، صص 43-78.
قلی پور، رحمت الله (1383) تحلیل رابطه الگوی حکمرانی خوب و فساد اداری، فصلنامه مدیریت سازمانی، شماره 10، صص 103-127.
محمدیان مصمم، حسن و سعید ضرغامی(1396)؛ خاستگاه تفکر آرمانی وآرمانشهر در دو مهد عظیم تمدن شرق و غرب، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال 9، شماره 29، صص 55-66.
مظفری، محمد مهدی و بهنام محمدی(1395)؛ مولفه های مدیریت جهادی در سازمان جهادی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در ایران، ص 75-94.
موسوی الخمینی، روح الله(1374)؛ صحیفه نور، تهران، مرکز نشر آثار حضرت امام ره
میدری، احمد و جعفر خیرخواهان(1383)؛ حکمرانی خوب بنیان توسعه، دفتر بررسیهای اقتصادی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
واعظی، احمد(1382) اسلام و لیبرالیسم، فصلنامه علوم سیاسی، سال ششم، تابستان، شماره 22، صص 29-48.