واکاویی نقش هویت دینی در گرایش افراد به محافظه کاری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه های اصفهان)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد

2 دانشگاه اصفهان

چکیده

محافظه کاری همان سنت‌گرایی است و از سنت‌های اجتماعی و ارزش‌های جامعه دفاع می‌کند. محافظه‌کاران خود را هوادار عقل سلیم می‌دانند و با هرگونه طرح و اندیشه خیالی برای ایجاد دگرگونی عمیق در جامعه و سیاست مخالف‌اند. آن‌ها استدلال‌های خود را بر تجارب تاریخی بنیان می‌نهند و خود را عمل‌گرا یا پراگماتیست می‌نامند. در این راستا در حالی‌که برخی از محققان از وجود نوعی گروه‌های سیاسی محافظه‌کار در ایران بحث می‌کنند اما اندیشمندان دیگری از جمله وجود احزاب محافظه‌کار در ایران را رد می‌کنند. با این حال حتی اگر در ایران احزاب محافظه‌کار نیز موجود نباشد، گرایش‌های مردم به ابعاد مختلف محافظه‌کاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را در ایران نمی‌توان به طور کلی انکار کرد. به نظر می‌رسد بر اساس نظریات موجود یکی از عواملی که می‌تواند بر روی گرایش مردم به محافظه‌کاری تاثیر گذارد، هویت دینی است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر دینداری بر روی محافظه‌کاری است که به شیوه پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شهر اصفهان صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد درحالیکه هویت دینی تاثیر معنی‌داری بر روی محافظه‌کاری اقتصادی نداشته است، اما این هویت دینی با شدت بالایی بر روی محافظه‌کاری فرهنگی و با توان متوسطی بر روی محافظه‌کاری سیاسی تاثیر مثبتی گذاشته است. همچنین نتایج نشان می‌دهد در جامعه مورد پژوهش ابعاد محافظه‌کاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همبستگی کمی باهم دارند و نمی‌توان از یک نوع محافظه‌کاری خالص در آن سخن گفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. فارسی

    ب- انگلیسی

    • Argyle, M (2000). Psychology and Religion: An Introduction. New York, NY: Routledge.
    • Chehabi H.E.(2001), The Political Regime of the Islamic Republic of Iran in Comparative Perspective, Government and Opposition, Vol. 36, No. 1 (January 2001), 48-70.
    • Fukuyama, Francis. (2001), The West Has Won. The Guardian.
    • Goren, P. (2005). Party identification and core political values. American Journal of Political Science, 49(4), 881-896.
    • Green, Donald P., Bradley Palmquist, & Schickler, Eric. (2002). Partisan Hearts and Minds: Political Parties and Social Identities of Voters. New Haven, CT: Yale University Press.
    • Haas M. L.(2012) , The Clash of Ideologies: Middle Eastern Politics and American Security, New York: Oxford University Press.
    • K.M. (2004). The partisan paradox: religious commitment and the gender gap in party identification. Public Opinion Quarterly, 68(4), 491-511.
    • Layman, G.C. (1997). Religion and political behavior in the united states: The impact of beliefs, affiliations, and commitment from 1980 to 1994. Public Opinion Quarterly, 61(2), 288-316.
    • Layman, Geoffrey. (2001). The Great Divide: Religious and Cultural Conflict in the American Political Party System. New York, NY: Columbia.
    • Lewis, Bernard.(1993). Islam and Liberal Democracy. Atlantic Monthly 271 (2):89-98.
    • Mir-Hosseini, Ziba (2002). The Conservative: Reformist Conflict over Women's Rights in Iran. International Journal of Politics, Culture, and Society, vol. 16, no. , pp. 37–53.
    • Patrikios, S. (2008). American republican religion? Disentangling the causal link between religion and politics in the u.s. Political Behavior, 30, 367-389.
    • Rinehart, S.T., & Perkins, J. (1989). The intersection of gender politics and religious beliefs. Political Behavior, 11(1), 33-56.
    • Schoenfeld, E. (1992). Militant submissive religions: Class, religion, and ideology. The British Journal of Sociology, 43(1), 111-140.
    • Wimberley, R.C. (1978). Dimensions of commitment: Generalizing from religion to politics. Journal for the Scientific Study of Religion, 17(3), 225-240.