عوامل اثرگذار )فردی، سازمانی، آموزشی و فرا سازمانی( بر انتقال یادگیری به سازمان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی

2 کارشناس

چکیده

هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل موثر بر انتقال یادگیری به سازمان‌های لجستیکی بوده است.این پژوهش از نظر روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی می باشد. محقق جهت جمع آوری داده از پرسشنامه‌ی محقق ساخته که بر پایه پرسشنامه هولتون بوده استفاده نمود، که روایی و پایایی آن با استفاده فنون آماری مورد تایید قرار گرفت، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان یکی از سازمان های لجستیکی بوده که تعداد آنها 90 نفر می‌باشد که بر اساس جدول مورگان 73 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که 71 پرسشنامه شرایط تحلیل را داشتند و وارد نرم‌افزار 22SPSS گردیدند. یافته ها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل اصلی موثر بر انتقال یادگیری شامل عوامل سازمانی، عوامل فردی، عوامل آموزشی و عوامل فرا سازمانی می باشد و هر کدام از این مولفه های اصلی دارای زیر مولفه های موثر دیگر بر انتقال یادگیری در سازمانهای لجستیکی می باشد. به طور کلی نتایج پژوهش با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان داد ضرایب استاندارد شده بارهای عاملی میان متغیرهای عوامل سازمانی، فردی، آموزشی و فراسازمانی به ترتیب (374/0، 253/0، 287/0 و 033/0) می‌باشد و بیانگر این مطلب است که درصد تغییرات مربوط به متغیر انتقال یادگیری را به ترتیب بالا تبیین می‌کنند و به همان میزان بر متغیر انتقال یادگیری تاثیر می‌گذارندکه در میان عوامل اثر گذار عوامل فراسازمانی کمترین تاثیر را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. فارسی

    • ابیلی، خ و دیگران. (1394). تدوین الگوی اثر بخشی انتقال یادگیری در راستای بازگشت سرمایه انسانی در توسعه منابع انسانی با تاگید بر مدیریت شهری. اقتصاد و مدیریت شهری, 98-79.
    • تقوی فرد، م؛ رحیمیان ، ح؛ نجفی، ع. (1394). بررسی وضعیت انتقال آموزش و اولویت بندی عوامل موثر بر آن در صنعت پتروشیمی با تکنیک فرایند سلسله مراتبی گروهی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 101-75.
    • توکلی, ث. (1388). ضرورت ارزشیابی دوره های آموزشیضمن خدمت در کتابخانه ها: رویکردی اثربخش در مدیریت منابع انسانی. نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها. دوره 1 شماره 4، 39-54.
    • جعفر زاده، ر.(1368). الگوی انتقالی در ارزیابی اثر بخشی آموزش کارکنان. مجله تدبیر, شمارره 186 ،52.
    • خراسانی؛ ا؛ عباس پور, ع؛ وفایی زاده ؛ م.(1394). بررسی عوامل موثر بر انتقال آموزش در آموزش های ضمن خدمت کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه تهران با استفاده از مدل هولتون . آموزش و توسعه منابع انسانی،سال دوم شماره 5, 25-1.
    • دادگر پناه، ژ & عرفانی، م. (1392). پیش بینی ابعاد جو یادگیری با انتقال آموزش در بیمارستان میلاد تهران و ارائه  مدل. فصلنامه بیمارستان،( سال دوازدهم شماره4) ص62.
    • داوری، ع& رضا زاده، آ. (1395). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار pls.تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
    • سادات میر نیام،ف؛ پزشکی راد، غ؛ زمانی میاندشتی، ن.(1391). بررسی سیستم انتقال یادگیری در دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه در استان فارس. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی( شماره 3), 42-2.
    • لطفی، ح؛ آهنچیان، م؛کرمی، م. (1395). شناسایی عوامل غیر آموزشی موثر بر به کارگیری آموزش ها در سازمان: محیط سازمان و عوامل فراسازمانی. پژوهش های مدیریت منابع انسانی(دوره 6 شماره 1).
    • محجوب عشرت آبادی، ح & شاطری، ک. (1396). انتقال یادگیری در سازمان ها. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    • محمدی، م.(1395). ارزشیابی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاری به محیط کار بر اساس مدل انتقالی هالتون. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی،( دوره 9 شماره 23), 89-83.
    • میرکمالی, س & مناجی نیمور،ع.(1393). شناسایی عوامل مرتبط با انتقال آموزش به محیط کار از دیدگاه متخصصان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با استفاده از روش دلفی. نشریه علمی پژوهشی بهبود مدیریت،( سال هشتم شماره2)، 73-98.
    • یوزباشی، ع.(1395). عوامل سازمانی زمینه ساز انتقال یادگیری به محیط کار(مطالعه موردی :شرکت ملی گاز ایران). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی،( سال سوم، شماره 9)،21-45.

     

     

    ب- انگلیسی

    Awais Bhatti, M .; Kaur, S. (2010). The role of individual and training design factors on training transfer, Journal of European Industrial Training, Vol. 34, No. 7, pp. 656-672. ‏

    Baldwin T.T, Ford J.K. transfer of training: a review and directions for future research. personnel psychology. vol.41.no1. iss.1, (1998) pp 63-105.

     Bell, B. S., & Kozlowski, W. (2002). Goal orientation and ability: Interactive effects on selfefficacy, performance, and knowledge. Journal of Applied Psychology, 87(3), 497–505.

    Brinkerhoff, R. O.; Montesino M. U. (1995). Paternships for traning transfer: Lessonsfrom acorate study, human resource development quarterly, vol.6, iss.3, pp 263-274.

    Burke, L. A.; Hutchins, H. M. (2007). Training transfer: An integrative literature review, Human resource development review, Vol.6, No.3, pp. 263-296.‏

    Coetesee, W. J.;  Eiselen, R.;  Basson, J. (2006). Validation of the learning transfer system inventory in the South African context, (Part 1), Journal of industrial psychology, vol. 32, no. 2, pp 46-55.

    Chiaburu, D. S., & Marinova, S. V. (2005). What predicts skill transfer? An exploratory study of goal orientation, training self-efficacy and organizational supports. International Journal of Training and Development, 9(2), 110–123.

    Cromwell, S. E.; Kolb, J. A. (2004). An examination of work-environment suppory factors affecting of supervisory skills traning to the workpace, human resource development quarterly, vol. 15, iss. 4, pp 449-471.

     

    Cronbach, L. (1951). Coefficient Alpha and The Internal Structure of Tests. Psychometrika,16(3), 297-334.

    Guerrero, S., & Sire, B. (2001). Motivation to train from the workers’ perspective: Example of french companies. International Journal of Human Resource Management, 12(6), 988–1004.

    Friesen, K. Traning transfer: A corporate strategy for applying skills and knowledge workplace. solutions for learning and performance.2009: 1-15.  

    Griffin, R. (2011). Seeing the wood for the trees: workplace learning evaluation, Journal of European Industrial Training, Vol. 35, No. 8, pp. 841-850.‏

    Holton III, E. F.; Bates, R. A.; Ruona, W. E. (2000). Development of a generalized learning transfer system inventoryHuman resource development quarterly, Vol. 11, No. 4.‏

    Holton, E. F. (1996). The flawed four-level evaluation model, human resource development quarterly,vol. 7, iss. 1, pp. 5-21.

    Holton, E. F.; Bates, R. A.; Seyler, D. L.; Carvalho, M. B. (1997). Toward construct validation of a transfer climate instrument, Human Resource Development Quarterly, Vol. 8, No. 2, pp. 95-113.‏

    Khan, I.; Mufti, S.; Nazir, N. A. (2015). Transfer of Training: A Reorganized Review on Work Environment and Motivation to TransferInternational Journal of Management, Knowledge and Learning, Vol. 4, No. 2, pp. 197-219.‏

    Kia, N.; Bin Ismail, I. (2013). The relationship between Environmental Characteristics and Training Transfer, International Journal of Business and Social Science, Vol. 4, No. 12, PP.196-203.

    Kirwan, C.; Birchall, D. (2006). Transfer of learning from management development programmes: testing the Holton modelInternational Journal of Training and DevelopmentVol. 10, No. 4, pp. 252-268.

    Kontoghiorghes, C. (2004). Reconceptualizing the learning transfer conceptual framework: Empirical validation of a new systemic modelInternational journal of training and development, Vol. 8, No. 3, pp.210-221.

    Laker, D. R. (1990). Dual dimensionality of training transfer. Human Resource DevelopmentQuarterly, 1(3), 209–223.

    Lim, Doo Hun.; Morris, Michael Lane. (2006). Influence of Trainee Characteristics, Instructional Satisfaction, and Organizational Climate on Perceived Learning and Training Transfer, Human Resource Development Quarterly, Vol. 17, No. 1.

    Machin, M. A.; Fogarty, G. J. (2004). Assessing the antecedents of transfer intentions in a training context, International Journal of Training and Development, Vol. 8, No. 3, pp. 222-236.‏

    Nijman, D. J. J.; Nijhof, W. J.; Wognum, A. A. M.; Veldkamp, B. P. (2006). Exploring differential effects of supervisor support on transfer of training, Journal of European industrial training, vol. 30, iss. 7, PP 529-549. ‏

    Nur, F. A. Y.; Ruhizan, M. Y.; Bekri, R. M. (2015). Learning transfer in national occupational skill standard (NOSS) system and workplace learning: how training design affect it?, Procedia-Social and Behavioral Sciences174, pp156 – 163.

    Park, J.-H., & Wentling, T. (2007). Factors associated with transfer of training in workplace e-learning. Journal of Workplace Learning, 19(5), 311–329.Quesada-Pallares, C. (2012). Training transfer evaluation in the Public Administration of Catalonia: the MEVIT factors model, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 46, pp. 1751-1755.‏

    Smith, R.; Jayasuriya, R.; Caputi, P.; Hammer, D. (2008). Exploring the role of goal theory in understanding training motivation, International Journal of Training and Development, Vol. 12, No. 1, pp. 54-72.‏

    Walter, L. (2012) Enhancing the transfer: A focus on the individual, 360 The Ashridge Jornal, pp 34-41.