راهبردهای مناسب توسعه بازار صنعت پتروشیمی ج.ا.ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

کارمند-وزارت نفت- تهران

چکیده

پژوهش حاضر که با هدف انتخاب راهبردهای مناسب جهت توسعه بازار صنعت پتروشیمی ج.ا. ایران با بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای این بازار انجام پذیرفت، از نوع کاربردی بوده و از نظر روش توصیفی– تحلیلی با رویکرد اسنادی – میدانی می باشد. داده‌های پژوهش از طریق مطالعات و بررسی‌های کتابخانه‌ای، جستجو در اینترنت و استفاده از پرسشنامه محقق جمع آوری شد. با استفاده از ماتریس SWOT و QSPM به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق شامل 140 نفر از کارشناسان، مدیران، رؤسا و مشتریان شرکتهای ملی صنایع پتروشیمی و ملی گاز ایران و با حجم نمونه شامل 57 نفر و روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای می‌باشد. در ابتدا نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید با بهره‌گیری از نظر کارشناسان صنایع پتروشیمی ایران و همچنین با مروری بر مطالعات صورت گرفته در آن زمینه و روش طوفان فکری و تصمیم‌گیری گروهی استخراج و سپس ضریب اهمیت و رتبه هر یک از عوامل در ماتریس ارزیابی تعیین و بررسی شدند. با توجه به نتایج به دست آمده، ضعف ها بر قوت ها غلبه دارند و همچنین صنعت پتروشیمی با تهدیدهای بیشتری نسبت به فرصت ها روبرو است و راهبردهای گروه WT (استراتژی تدافعی) به عنوان راهبردهای منتخب در این روش شناخته شدند. با استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی، راهبرد تمرکز روی قیمت محصولات پتروشیمی در خصوص افزایش فروش محصولات پتروشیمی بالاترین اولویت را در بین سایر راهبردها به خود اختصاص داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. فارسی

    • امیرکبیری، علیرضا (1390)، «رویکردهای سازمان و مدیریت و رفتار سازمانی، چشم‌انداز Post Modern»، تهران، نشر نگاه دانش، چاپ چهارم.
    • امیرکبیری، علیرضا (1390)، «مدیریت استراتژیک»، نشر نگاه دانش، چاپ چهارم.
    • دانشگر، سید محمدرضا (1393)، «انتخاب و اجرای استراتژی‌ها در صنایع کوچک و متوسط فولاد»، دنیای اقتصاد، شماره 2862، صص 15-14.
    • دشتی، عبدالرسول (1394)، «فرصت‌ها و چالش‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس برای دوران پساتحریم»، نشریه دانش نفت، شماره مرداد، صص 32-21.
    • دیوید، فرد، آر (1390)، «مدیریت استراتژیک»، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، نشر دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ بیست‎وپنجم.
    • رحیمی، غلامعلی (1390)، «سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت صادرات نفت و گاز و پتروشیمی و فرآورده‌ها»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی، دانشگاه تربیت مدرس.
    • قدیانلو، محمدرضا و ربیعی، علی (۱۳۹۲)، «بررسی تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر فروش محصولات پتروشیمی»، مجموعه مقالات سومین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی، صص 45-30.
    • کریمی، هانیه (1396)، «بررسی نقش صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی ایران»، دومین کنفرانس سالانه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، اهواز.
    • مرادی، فریبا (1390) «نگاهی جامع به مدیریت استراتژیک»، ناشر سازمان مدیریت صنعتی ایران، چاپ اول.
    • وظیفه‌دوست، حسین (1392)، «بررسی تأثیر پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی پورتر در پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان شرکت پتروشیمی»، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، شماره پاییز، صص 139-121.

     

    ب. انگلیسی

    • Ataei, M., (2013). Creating and developing chemistry of cities or chemical parks. Thesis, Shahrood University of technology publications, 88-100.
    • Anderson J., (2011). The environmental benefits of water recycling and reuse. Water Science and Technology,Vol.3, No.4,1-10.
    • Bernroider, E. (2011). Factors in SWOT Analysis Applied to Micro, Small-to- Medium, and Large Software Enterprises: An Austrian Study. European Management Journal, Vol.20, No.5, 562-573.
    • Esmaeili, H. (2013). Strategies of National Petrochemical Company of Iran”. Journal of Business Management, vol 7, 78-88.
    • Gallego-Ayala, J., and Juizo, D. (2011). Strategic implementation of integrated water resources management in Mozambique: An A’WOT analysis, Physics and Chemistry of the Earth, Journal of Scientific Research. Vol.36,1103-1111.
    • Ghorbanian, M. (2014). Evaluating and prioritizing the aspects of SWOT matrix using the statistical methods and the analytical hierarchy process (AHP) (case study: Iranian oil pipeline and telecommunication company, northwest region), Journal of Scientific Research and Development, Vol. 2, No.6, 270-280.
    • Hill, T., Westbrook, R. (2011). SWOT Analysis: It is time for a product recall, Long Range Planning, Vol.30, No.1,46-52.
    • Hosseini M., Dehban B., and Motevalli M. (2013). Investigating the role of promotional mix on increasing the sale of cosmetics. Journal of Business Administration Research, Vol. 5, No.9, 21-39.
    • Nilsson, M., and Dalkmann. H.(2011). Decision-making and strategic environmental assessment, Journal of Environmental Assessment Policy and Management, Vol.3 . No.3
    • Pearce John.A, & Rabinson Richard.B, (2013). Strategic Management: Strategy formulation & Implementation & Control. Irwin series in management and behavioral science.
    • Rawlinson. J. G. (2011). Creative Thinking and Brainstorming”, Published by Wild wood House.
    • Sehat, L. S., & Jami, E. N. (2012Choosing the best strategy of SWOT analysis for science and technology parks using fuzzy ANP-DEMATEL. Global Journal of Management Science and Technology, Vol. 31,29-47.
    • Shahmirzadi Esmaeili, H. (2013). Appropriate Strategies for Enhancement of Petrochemical Sales. World Applied Sciences Journal. Vol. 21, No5,700-704.
    • Tahernejad. M. M., & Ataei. M., Khalokakaie. R. (2012). Selection of the best strategy for Iran's quarries: SWOT-FAHP method. Journal of Mining and Environment, Vol.3, No.1,1-13.
    • Zahrani, Mostafa. (2011). Review of market development strategy, geographic diversification of the target market for the production of petrochemical products. The Iranian Journal of International Affairs, No.5,105-116.