تبیین جامعه شناختی صنعت ورزش و کسب درآمد در ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی ورزش، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

2 گروه جامعه شناسی / عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات / تهران / ایران

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، ایران

4 عضو هیئت علمی ، گروه تربیت بدنی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

5 استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از این پژوهش تحلیل جامعه شناختی درآمدزایی در صنعت ورزش ایران است. زیرا هر گونه فعالیت ورزشی آماتور و حرفه‌ای که موجبات افزایش ارزش افزودة کالا و خدمات ورزشی را فراهم کند در این گروه قرار می‌گیرند. روش این پژوهش، در حقیقت راهبردی است که در بر گیرندهی پیش فرضهای فلسفی طرح تحقیق و نیز چگونگی جمع آوری دادههاست. رویکرد آمیخته که شامل روشهای کمّی و کیفی بود استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوای پرسشنامه را در اختیار 239 نفر از واجدین شرایط قرارداده شد. در تحلیل عاملی اکتشافی برای تجزیه وتحلیل 50 گویۀ پرسشنامۀ اولیه از روش تحلیل عناصر اصلی با چرخش عمودی و تکنیک واریماکس استفاده شد نتایج نشان می‌دهد که مقدار شاخص پایایی بر اساس ضریب الفای کرونباخ KMO معادل 809/0 بنابراین چون شاخص به یک نزدیک است. نمونههای انتخاب شده برای تحلیل کفایت میکند. آزمون بارتلت در سطح 001/0 معنادار میباشد. که حاکی از مناسب بودن ماتریس همبستگی برای تحلیل عاملی دادهها میباشد. در پژوهش حاضر نیز با حذف گویه هایی که بار عاملی آنها کمتر از 5/0 بود، 41 گویه به دست آمد و تعداد 9 گویه حذف شد. نتایج نشان داد که این 9 عامل درمجموع 383/63 درصد از واریانس عوامل کلیدی موفقیت صنعت ورزش را تبیین میکند که مقدار قابل قبولی است. بررسی مدل در حالت ضرایب معناداری است. در سطح خطای 0.05 و آزمون دوطرفه (پیش فرض نرمال) مقادیر بحرانی اعداد 1.96 و 1.96- میباشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • الف. فارسی

    • اتاق بازرگانی (1397)، شاخص‌های اقتصادی منتخب ایران در پایان فصل نخست: 1397، گزارش داخلی مستند وزارت بازرگانی.
    • آقایی شهری، ملیحه سادات؛ معماری، ژاله و سعادتی، مهسا(1397)، «بازشناسی حوزه‌ها و زیرساخت‌های صنعت ورزش ایران»، نشریه:  مدیریت ورزشی (حرکت)، دوره 10، شماره 4، صص 645-627.
    • اخوان، امیرناصر و آرمان، معتمدی (1393)، مؤسسه آموزش عالی جامی : بررسی عوامل بحرانی موفقیت توسعه محصول جدید در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اولین همایش ملی حسابداری، حسابرسی و مدیریت، اصفهان،
    • امیری، مجتبی؛ جشنی، آرانی؛ مجتبی، خالویی و علی، هاشمی (1390)، مرکز همایش‌های علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران : عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت فرآیند کسب‌وکار، دومین همایش ملی مدیریت فرایندهای سازمانی، صص 6-1.
    • بخشنده، حسین؛ جلایی، سید عبدالمجید؛ اسماعیلی، محسن و رسولی، سید مهدی(1399)، «برآورد مدل رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران»، نشریه: پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، دوره 12، شماره 2، صص 23-9.
    • بنار، نوشین؛ احمدی، نسرین و کریمی، فریبا (1392)، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش: بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان، 1(1)، 25-11.
    • بهبودی، داوود و برزگری دین‌آباد، اسماعیل (1394) نشریه:  جغرافیا و برنامه‌ریزی: تحلیل تجربی فشارهای زیست‌محیطی تولید ناخالص داخلی در ایران، زمستان 1394، دوره 19، شماره 54، صص 60-43.
    • ترابی، تقی؛ قربانی، مهسا؛ باقری، میثم و طریقی، سمانه (1394)، روش‎های نوین تأمین مالی باشگاه‌های فوتبال در کشورهای توسعه‌یافته و بررسی تطبیقی آن با کشورهای درحال‌توسعه، فصلنامه علمی- پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، سال چهارم، شماره سیزدهم، صص 231-217.
    • جمشیدی، معصومه و جمشیدی، علیرضا (1396)، «واکاوی چالش‌های اشتغال و درآمدزایی زنان منطقه عشایری زردلان (معرفی رویکرد کیفی نظریه زمینه‌ای به مطالعات جغرافیای روستایی)»، نشریه برنامه­ریزی منطقه­ای، دوره 7، شماره 25، صص 128-109.
    • حاجی صادقی، بهناز؛ نیرومند، پوراندخت و رنجبر، محبوبه (1390)، چهارچوب سنجش میزان آمادگی پیاده‎سازی سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار در شرکت برق منطقه‌ای تهران، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 63، 201- 183.
    • خسرومنش، رحیم؛ خبیری، محمد؛ خنیفر، حسین؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم و زراعی متین، حسن(1398)، «طراحی مدل مفهومی صنعت ورزش ایران»، نشریه: مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، دوره 11، شماره 57، صص 38-17.
    • رحمتی، محمدمهدی (1388)، انتشارات علمی و فرهنگی: جامعه‌شناسی خشونت ورزشی، چ اول، تهران، ص 19.
    • ساریخانی، ناهید؛ بخشی، فریده و طاهری، مرضیه (1392)، جامعه‌شناسی ورزش زنان، تهران: انتشارات آوای ظهور.
    • سلیمانی دامنه، جهانگیر (1389)، ارزیابی عملکرد تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از تکنیک‌های مدیریتی و تلفیق با تکنیک‌های ریاضی، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
    • قربانی، محمدحسین و وحدانی، محسن(1395)، «طراحی الگوی شایستگی‌های کارآفرینان در صنعت ورزش ایران»، نشریه مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، دوره 8، شماره 39، صص 228- 205.
    • شجیع، رضا (1394)، رویکردها و نظریه‌های نوین در جامعه‌شناسی فوتبال، شرکت نشر نقد افکار.
    • شعبانی بهار، غلامرضا؛  ایزدی، علیرضا؛  گودرزی، محمود؛ هنری، حبیب (1396)، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران به روش SWOT، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(2)، صص 34-21.
    • ضیایی، بابک؛ ناهید، مجتبی و طوطی فرطهران‎پور، محمدمهدی (1394)،  بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه صنعت ورزش شهر تهران، آذر و دی 1394، نشریه  مدیریت ورزشی (حرکت)، دوره 7، شماره 5، صص 672 تا 657.
    • عصاری، محمدحسین؛ حسینی شکیب، مهرداد و خمسه، عباس (1393)، تدوین الگوی عوامل کلیدی موفقیت در توسعه محصول جدید در صنایع دفاعی، کنفرانس بین­المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، خرداد 1393.
    • کوشا، محمد؛ عیدی، حسین و یوسفی، بهرام(1397)، «تحلیل شکاف صنعت ورزش ایران از منظر میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی»، نشریه:  مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، دوره 10، شماره 49، صص 15 تا 36.
    • محمدپور، احمد؛ صادقی، رسول و رضایی، مهدی (1389)، روش­‎های تحقیق ترکیبی به‌عنوان سومین جنبش روش‎‏شناختی: مبانی نظری و اصول عملی، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان،  تابستان 1389، دوره 21، شماره 2، (پیاپی 38)، صص 100-77.

     

    ب. انگلیسی

    • Aksakal E, Dağdeviren M, Eraslan E, & Yüksel  İ (2013), Personel Selection Based on Talent Management. Procedia - Social and Behavioral Sciences, pp. 68 – 72.
    • Arnoldina P (2010), Factors of successful implementation of ERP systems. و, 15, 691-697.
    • Bai C, & Sarkis J. A (2013), Grey-based DEMATEL model for evaluating business process management critical success factors. International Journal of Production Economics, 146(1), 281-292.
    • Bolander P, & Sandberg J. (2013), How Employee Selection Decisions are made in Practice. Organization Studies, 34(3), 285–311.
    • Dylag Anna, Jaworek Magdalena, Karwowski Waldemar, Kozusnik Malgorzata and MarekTadeusz (2013), Discrepancy between individual and organizational values: Occupational burnout and work engagement among white-collar workers, International Journal of Industrial Ergonomics, 310: 329.
    • Gammelsæter, H. (2013), Leader succession and effectiveness in team sport. Sport, Business and Management: An International Journal, 3(4): 285˚296.
    • Lele, A. (2015). Formation of an Efficient Team by Improvising Employee Selection. Management and Labour Studies, 40, 22–33.
    • Lemke and Lins, Mutual Fund Sales Practices (Thomson West, 2013 ed.).
    • MarketWatch - Stock Market Quotes, Business News, Financial New. Smartmoney.com. 2013-07-02. Retrieved 2013-12-30.
    • Miles A, & Sadler-Smith E. (2014), With recruitment I always feel I need to listen to my gut: the role of intuition in employee selection. Personnel Review, 43(4), 606 – 627.
    • Walker M. Kent A. Vincent J. (2010), Communicating Socially Responsible Initiatives: An Analysis of U.S.Professional Teams, Sport Marketing Quarterly,  19(3). pp: 125-131.