پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فرماندهی و ستاد(دافوس)

2 استاد یار و عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد

3 رییس گروه آموزشهای تخصصی منابع انسانی و آموزش دافوس آجا و مدرس دانشگاه

4 کارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع،دانشکده فنی مهندسی خوارزمی،تهران،

چکیده

فرآیند مستندسازی دانش و ارتباطات سازمانی به عنوان مهمترین استراتژی‌های مدیریت دانش شناخته می‌شود که با شناخت سیستم‌های مدیریت یادگیری، فرصت‌هایی برای کارکنان یک سازمان فراهم می‌کند تا دانش خود را مستقیماً از طریق شبکه‌سازی، گفتگو و ارائه به افراد دیگر منتقل کنند. هدف از انجام این تحقیق، شناخت چگونگی پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ج.ا.ا است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش‌های تحقیق توصیفی، موردی زمینه‌ای و با رویکرد آمیخته انجام شده است و ضمن بهره‌مندی از مطالعات کتابخانه‌ای، از مصاحبه با خبرگان و همچنین توزیع پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های استنباطی در نرم‌افزار SPSS و تکنیک وزن‌دهی کریتیک استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، در بخش مصاحبه، تعداد 11 نفر از صاحب‌نظران داخل و خارج از آجا و در بخش کمی تعداد 91 نفر از مجموعه کارشناسان در حوزه مدیریت دانش سازمانی تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد، پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در 3 مرحله خلق دانش (با 2 مولفه و 13 شاخص)، توزیع دانش (با 2 مولفه و 8 شاخص) و بکارگیری دانش (با 2 مولفه و 10 شاخص) قابل اجرا است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فهرست منابع

    الف- فارسی

    • ابراهیمی،نصرالله.(1398). «الگوی پیاده‌سازی مدیریت دانش در بخش‌های دولتی». انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، چاپ اول،تهران.
    • حاجی‌اسماعیلی،مجیدوحاجی‌ملامیرزایی،محمد(1399).«ارائه الگوی مدیریت دانش در نظام ارزشی اسلام و مقایسه تطبیقی آن با سایر الگوهای رایج»، مدیریت راهبردی دانش سازمانی،3(11): 100-71
    • خداداد،مهناز.(1398).«بومی‌سازی مقوله‌های مدیریت دانش بر اساس مدل پایه‌های ساختمان دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی»، فصلنامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 4(7): 157-134
    • خلیلی­پور،سیدعلی‌وظریف‌منش‌حسین.(1400).«تواناسازهای مدیریت دانش در نیروهای مسلح»، مطالعات دفاع استراتژیک، 19(85): 124-83
    • رحمدل،ناصر؛کامکار،مهدی‌ویزدانیان،حمید.(1399).«ویژگی‌های‌دفاع‌دانش‌بنیان‌از‌منظر‌ مقام معظم رهبری»، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی،4(31): 330-297
    • رضایی،نادر،پیوسته، اکبر و فرضعلی زاده، اکبر.(1400). «بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقاءخلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمان‌های نظامی»، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(4): 48-17
    • زنوزی مشرفی، عباس.(1390).«چالش‌ها و موانع استقرار آن در ارتش جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه علوم و فنون نظامی،6(13):93-78
    • سلیمانی،احسان و ملکی،احمد.(1399).«چالش‌هاو موانع پیاده‌سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح و ارائه راهکار»،فصلنامه پژوهش‌های معاصر در علوم مدیریت و حسابداری،2(4): 18-1
    • صیادی،حسین،فلامرزی،احمد،اعلم الهدی،عاطفه و احمدزاده، محمد.(1395). «مروری بر مدل‌ها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌ها»، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات،تهران.
    • فتحی،محمدرضا،صادقی،محمدرضاوخسروی ابوالفضل.(1399).«سنجش میزان آمادگی سازمانی جهت پیاده سازی مدیریت دانش»، فصلنامه علوم و فنون نظامی،16(53) : 274-259
    • کشاورز افشار، رحمان، کشاورزی، علی حسین و سهرابی، شهلا. (1400). «شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه های موثربر بلوغ مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی ایران». مطالعات بین‌ رشته‌ای دانش راهبردی،11(45):271-296
    • گرجیها،جواد. (1401).« بررسی و تحلیل ضرورت مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی به عنوان اصل مهم و حیاتی»، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت در جهان اسلام، 4(10) : 37-19.
    • ملکی،مجید و لطفی، احمد. (1395).« ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی (ع)». فصلنامه ‌مدیریت نظامی، 16(61): 19-3.
    • موسی خانی، محمد، حسنقلی پور، طهمورث و وظیفه، زهرا. (1396). ارائه مدل تبیین رابطه فرایندهای مدیریت دانش با توسعه منابع انسانی در آموزش عالی. فصلنامه پژوهش­های مدیریت عمومی، دوره 6، شماره 22، صص 70-.49
    • میرجمهری،علیرضاوصمیمی،مهدی.(1397).«الگوی توسعه مدیریت دانش در سازمان‌های دفاعی با رویکرد پویا»،فصلنامه علوم و فنون نظامی،14(46): 53-36.
    • نیازمند، امیر و  ایجابی، ابراهیم. (1401).« ارائه مدل مناسب عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در ارتش ج.ا.ا.»،مطالعات بین‌ رشته‌ای دانش راهبردی،12(47):199-224
    • وحیدی، حسین  و دانش،زهرا(1401)،چالش‌های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان‌های ایرانی،مدیریت دانش سازمانی،5(16):106-73

    ب- انگلیسی

    • Bratianu , C.(2018). Organizational Knowledge Dynamics: Managing Knowledge Creation, Acquisition, Sharing, and Transformation, Publisher: IGI Global ISBN,15(6),PP789-810.
    • Ghasemi, B. & Valmohammadi, C. (2021). Identification and prioritization of critical success factors of knowledge management implementation using a novel hybrid group decision-making model, Journal of Information and Knowledge Management Systems, 47(3),PP386-406.
    • Ting, W.K., Sui, H.J.,  Kweh, Q.L and Nawanir ,G.(2021).Knowledge management and firm innovative performance with the moderating role of transformational leadership, Journal of Knowledge Management,25(8),453-487.
    • Nugroho, M. A. (2018). The effects of collaborative cultures and knowledge sharing on organizational learning. Journal of Organizational Change Management, 31(5),PP 1138–1152.
    • Farnese, M.L., Barbieri, B., Chirumbolo, A & Patriotta, G.(2019).Managing Knowledge in Organizations: A Nonaka’s SECI Model Operationalization, National Library of Medicine, Published online, doi: 3389/fpsyg.2019.02730.
    • Ode , E & Ayavoo, R.(2019).The mediating role of knowledge application in the relationship between knowledge management practices and firm innovation, Journal of Innovation & Knowledge, 5(3), PP 159-176
    • Zahedian, k.(2019). Applicable of Knowledge Management among the Education Organization Staff Administration based on Jashpara’s Model, International Journal of Schooling, 11(2), PP247-262.

    COPYRIGHTS

    2025 by the authors. Published by The National Defense University. This article is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0