طراحی مدل توانمندسازی پژوهشگران در صنعت هوا و فضا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 دانش آموختة دکترای مدیریت منابع انسانی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده

صنعت هوا و فضا، به منظور موفقیت در رسالت خطیر پیشرو بودن در عرصه فناوری، تولیدات دانش بنیان و ارائه اصل بازدارندگی دفاعی، نیازمند انجام کار پژوهشی جدید می باشد. هم چنین رویکرد دانش محوری، توسعه محصولات جدید فناورانه و حرکت در لبه دانش در صنعت هوا و فضا، نیازمند داشتن پژوهشگران توانمند می باشد. لذا این تحقیق، به دنبال توانمندسازی پژوهشگران در صنعت هوا و فضا بوده است. بنابراین، هدف اصلی تحقیق، طراحی مدل توانمندسازی پژوهشگران صنعت هوا و فضا می‌باشد. این تحقیق در زمرة تحقیقات کاربردی می-باشد. جامعة آماری این تحقیق، کلیه پژوهشگران صنعت هوا و فضا بوده اند. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند برای انتخاب خبرگان صورت پذیرفت. در نهایت، مدل توانمندسازی پژوهشگران در صنعت هوا و فضا با ابعاد عوامل تکنولوژیک، عوامل فردی، عوامل بین فردی، عوامل سازمانی و عوامل فراسازمانی طراحی گردید. امید است بکارگیری این مدل بتواند گام موثری در راستای توانمندسازی پژوهشگران در صنعت هوا و فضا بردارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • منابع

    الف- فارسی

     

    • احمدی، پرویز، صفری کهره، محمد، نعمتی، سمیه(1396)، مدیریت توانمندسازی کارکنان، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم
    • پورصادق، ناصر، قرایی آشتیانی، محمدرضا(1402)، تاثیر رهبری استراتژیک بر بهبود عملکرد سازمانی با میانجی گری دوسوتوانی نوآوری(مورد مطالعه: یکی از سازمان های دفاعی نیروهای مسلح)، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، سال سیزدهم، شماره 52، 25-45
    • خضری پور، مرتضی(1396)، تفکر طراحی در کسب و کار، تهران، انتشارات آریانا قلم
    • صدیق، امین(1393)، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی‌گری مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-مدیریت سیستم و بهره‌وری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع مدیریت و فناوری‌های نرم
    • قربانی زاده، وجه اله، خالقی نیا، شیرین(1388)، ﻧﻘﺶ اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ ﺿﻤﻨﻲ در ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻛﺎرﻛﻨﺎن، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺟﺎﻣﻊ اﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ(ع) ،ﺳﺎل اول، ﺷﻤﺎره 2 ، 85-100
    • محبی، حامد، عطرسائی، بنفشه(1396)، استراتژی های کسب و کار در بازار نوظهور، تهران، انتشارات آریانا قلم
    • محقر، علی(1392)، نقش توانمندسازهای سازمانی در موفقیت اجرای مهندسی مجدد(مورد مطالعه: سازمان های منتخب ایرانی)، فصلنامه پژوهش و توسعه فناوری، سال اول، شماره 2،  12-25
    • مهرابی، امیر حمزه(1393)، توانمندسازی منابع انسانی در نظام ارزشی اسلام، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • نصر اصفهانی، علی، غضنفری، احمد،عامری نسب، سیامک (1392)، رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی کارکنان، دوفصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال پنجم، شماره 1(شماره پیاپی 13)، 107-128
    • نظری، یونس، رمضان، مجید، سنجقی، محمدابراهیم، ابراهیمی، مسیح(1396)، معماری راهبردی توانمندسازی کارکنان دفاتر طراحی(مورد مطالعه: صنعت دفاعی ج.ا.ایران)، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال پانزدهم، شماره 60، 137-163

    ب- انگلیسی

    • Dehghani, S. Gharooni, A. & Arabzadeh, A. (2014). Staff Empowerment, Entrepreneurial Behaviors and Organizational Efficiency in Iranian Headquarter Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 1130–1141.
    • Dust. S, Resick. C, Margolis. J, Mawritz. M, Greenbaum. R. (2018), Ethical leadership and employee success: Examining the roles of psychological empowerment and emotional exhaustion, The Leadership QuarterlyAvailable online 12 February 2018.In Press, Corrected Proof
    • Kang. Y, Lee. J, Kim. H(2017), A psychological empowerment approach to online knowledge sharing, Tourism Management, Vol 61, 411-425
    • Khuntin. J, Yim. D, Tanniru. M, Lim. S (2017), Patient empowerment and engagement with a health infomediary, Health Policy and Technology, vol 6, 40-50
    • Owen. D.C, Boswell. C, Opton. L, Franco. L, Meriwether. C (2018), Engagement, empowerment, and job satisfaction before implementing an academic model of shared governance, Applied Nursing Research, vol 41, 29-35
    • Tao. W, Song. B, Ferguson. M, Kochhar. S(2018), Employees’ prosocial behavioral intentions through empowerment in CSR decision-making, Public Relations Review, Available online 9 .In Press, Corrected Proof