2
گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3
گروه مدیریت دولتی ، واحد قشم،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت مبتنی بر شایستگی انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی )کیفی و کمی( است. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی را کلیه مدیران و متخصصان حوزه مدیریت شایستگی تشکیل دادند. نمونه آماری را در بخش کیفی تعداد 31 متخصص و خبره و در بخش کمی 31 متخصص و خبره که انتخاب آن ها به صورت هدفمند بود، تشکیل داد. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد .روایی پرسشنامه از طریق متخصصین به دست آمد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب به دست آمده نشان از سطح قابل قبول ابزار تحقیق بود. روش تجزیه و تحلیل در بخش کیفی تحلیل محتوا در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و منتخب و در بخش کمی مدل الکتر و تکنیک AHP در نرمافزار expert choice بود. نتایج بهدستآمده از مصاحبهها برای تعیین شایستگیهای مدیران سازمان سنجش آموزش کشور در 4 مؤلفه کلی شایستگیهای عمومی، شایستگیهای مدیریتی/سازمانی ،شایستگیهای تخصصی/فنی و شایستگیهای تعاملی ،31 بُُعد و 303 شاخص قرار گرفت. نتایج بهدستآمده در بخش کمی از مقایسه نسبی چهار مؤلفه الگوی شایستگی مدیران نشان داد مؤلفه «شایستگیهای تخصصی/فنی» با امتیاز 1، بیشترین اهمیت و اولویت را در ارتباط با ارائه الگوی بهینه شایستگی مدیران دارد و در بین 31 بُُعد بررسیشده، بُُعد شایستگیهای خلاقیت و نوآوری با امتیاز 073.3 بالاترین وزن را به خود اختصاص داد.
آریان پور کاشانی، منوچهر؛ دلگشایی، بهرام (۱۳۷۸)، فرهنگ یک جلدی پیشرو آریان پور انگلیسی - فارسی، تهران، جهان رایانه.
ابوالقاسمی، محمود؛ اللهیاری، رحمت اله؛ قهرمانی، محمد؛ و خراسانی، اباصلت (1394) طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی ایران، توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره 4، صص 748-729.
ابیلی خدیجه (۱۳۸۴)، میزگرد شایستهسالاری بستر حضور در عرصه جهانی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۵۵، صص 11-5.
اسدی فرد، رویا؛ خائف الهی، احمدعلی؛ رضائیان، علی (1390)، مدل شایستگی مدیران دولتی ایران بر اساس صحیفه امام (ره) رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد، نشریه مدیریت دولتی، دوره 3 شماره 8، صص 92-75.
اکرامی، محمود؛ و رجب زاده، سمیه (1390)، توسعه مؤلفه های مقیاس سنجش شایستگی مدیران، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، شماره 77، صص 69-49.
باطنی، محمدرضا و دیگران (۱۳۸۴)، فرهنگ معاصر انگلیسی - فارسی، چاپ سیزدهم، تهران: فرهنگ معاصر.
جاویدی، محمدرضا، پورشافعی، هادی، زیرک، مهدی و مومنی مهمویی، حسین (1400)، طراحی الگوی شایستگی های مدیریتی مبتنی بر جانشین پروری با استفاده از رویکرد مدل معادلات ساختاری، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، ش. 29، ص. 219-196
چیت ساز، احسان (1391)، الگوی شایستگی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معاونت فرهنگی و اجتماعی، دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
چیت ساز، احسان؛ ذوالفقارزاده، محمدمهدی؛ و غیاثی، سعید (1391)، تدوین الگوی شایستگی های محوری مدیران فرهنگی – اجتماعی دانشگاه ها در ایران اسلامی فصلنامه مدیریت دانشگاه اسلامی، سال اول، شماره 2، صص 48-27
درخشان، مژگان؛ و زندی، خلیل (1396)، راهکارهای ارتقای شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی، نشریه آموزش و ارزیابی، سال دهم، شماره 37، صص 189-163.
درویش، حسن؛ موغلی، علیرضا؛ موسوی، محمد؛ و پناهی، بلال (1393)، تبیین شایستگیهای منابع انسانی در شرکت ملی پتروشیمی ایران. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال 6، شماره 11، صص 111-92.
دهخدا، علیاکبر (۱۳۷۳)، لغتنامه دهخدا، جلد نهم، چاپ اول از دوره جدید، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
دوالی، محمدمهدی؛ ضماهنی، مجید؛ درویش، حسن؛ و آذر، عادل (1396)،طراحی مدل شایسته گزینی رؤسای مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال نهم، شماره 3، صص 123-97.
شیخ، ابراهیم (۱۳۸۹)، الگوی قابلیتهای اسلامی ایرانی مدیران در بخشدولتی، پایاننامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.
منتقمی، بهروز، اشرف گنجویی، فریده و سجادی هزاوه، سید حمید (1402)،طراحی الگوی جانشین پروری مبتنی بر شایستگی مدیران ورزش با رویکرد کیفی، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، ش. 60، ص. 60-47
صالحی کردآبادی، سجاد؛ ثابت، سمیه؛ رسا، علیرضا (1390)، مدیریت شایستگی در سازمان های دولتی و سنخ شناسی آن در ایران، نشریه توسعه انسانی پلیس، دوره 8، شماره 36، صص 116-89.
عمید، حسن (۱۳۶۴)، فرهنگ فارسی عمید، جلد دوم، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
غفاریان، وفا (1390)، شایستگی های مدیریتی: چگونه میتوان سازمان را بهتر اداره کرد، تهران، انتشارات سازمان مدیریت دولتی، چاپ دوم.
غلام زاده، داریوش؛ صحت، سعید؛ ستاری لقب، بهروز (1392)، شناسایی و تعیین شاخصهای شایستگی مدیران در یک شرکت بیمهای (نمونه مطالعه: مدیران میانی)، تازه های جهان بیمه، شماره 178، صص 16-4.
قرایی پور، رضا (1382)، ارزیابی شایستگیهای مـدیران شـرکت سـاپکو بـه روش بـازخور 361 درجه، دانشگاه امام صادق (ع)، پایاننامهی کارشناسی ارشد.
قربان نژاد، پریسا؛ عیسی خانی، احمد (1395)، طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی بر اساس الگوهای اسلامی: مطالعه تطبیقی، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال پنجم، شماره 1، صص 48-37.
کاوسی خامنه، روشنک؛ پورعزت، علیاصغر؛ و عباسی، طیبه (1396)، شناسایی و تدوین ویژگیهای مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نشریه مدیریت دولتی، دوره 9، شماره 1، صص 60-35.
گودرزوند، مهرداد؛ و طاهری، الهه (1391)، بررسی جایگاه آموزش مدیریت در مهندسی با هدف پرورش مدیران بر مبنای شایستگی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره 14، شماره 53، صص 18-1.
محمودی راد، غلامحسین (1388)، تبیین فرایند شایستگی مدیریتی در پرستاری، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
Abraham, S. E., Lanny, A., Kenneth, S., & Manuel, A. (2001). Managerial competencies and the managerial performance appraisal process The Journal of Management Development. 20, 9(10).
Anandarajan, Murugan & Simmers, Claire A. (2004), Personal Web Usage in the Workplace: A Guide to Effective Human Resources Management, United States of America by Information Science Publishing.
Arrow, K. J.; Sen, A.; Bowles, S. & Durlauf, S. N. (2000). Merit and Justice. Meritocracy and Economic Inequality. Princeton, Princeton University.
Aslan, M. (2016), Yönetici Yetkinlik Denetimi (Auditing Management Competency), MS Thesis, Istanbul Arel University, Istanbul.
Aslanm, Mustafa; Pamukcu, Ayse. (2017), MANAGERIAL COMPETENCIES AND IMPACT ON MANAGEMENT LEVELS, International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, Vol. 6, No. 9.
Asumeng, Maxwell. (2014). Managerial Competency Models: A Critical Review and Proposed Holistic-Domain Model. Journal of Management Research. Vol 6.No 4. pp 1-24.
Baker, S. S., Pearson, M., & Chipman, H. (2009). Development of Core Competencies for Paraprofessional Nutrition Educators Who Deliver Food Stamp Nutrition Education. Journal of Nutrition Education and Behavior, 41(2), 138-142.
Bayarystanova, E., Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2014). Education System Management and Professional Competence of Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 427-431.
Belkadi, F., Bonjour, E. & Dulmet, M. 2007, Competency characterisation by means of work situation modeling, Computers in Industry, vol( 58) 164–178.
Bilton, T.; Bonnett, K., Jones, P.; Lawson, T.; Skinner, D.; Stan, W. M. & Webster, A. (1996). Introductory sociology, Macmillan, London; pp. 128 142.
Boyatzis, R. E., & Kolb, D. A. (1995). From learning styles to learning skills: The executive skills profile. Journal of Managerial Psychology, 10, 3-17. doi:10.1108/02683949510085938.
Briscoe, Jon P. and Hall, T., (1999), Grooming and picking leaders using competency frameworks: Do they work? An alternative approach and new guidelines for practice, Article in Organizational Dynamics · January 1999, https://www.researchgate.net/publication/232572710.
Cardy, Robert L.; Selvarajan T. T. (2006).”Competencies: Alternative frameworks for competitive advantage".Business Horizons.Vol 49, No 3, pp 235-245.
EC (European Commission) (2018). European Pillar ofSocial Rights. [online] ec.europa.eu. Available at: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/social-summit-european-pillar-social-rights-booklet_en.pdf [Accessed 5 Jan. 2018]. https://doi.org/10.2792/95934
Chung, Ruey-Gwo & Wu, Chien-Yao., (2011), The identification of personnel director’s competency profile through the use of the job competence assessment method, African Journal of Business Management Vol. 5(2), pp. 405-415.
Cohen, DJ. (2015). HR past, present and future: A call for consistent practices and a focus on competencies. Human Resource Management Review, 25, 205- 215.
Crawford, Lynn. (2005), Senior management perceptions of project management competence, International Journal of Project Management 23 (2005) 7–16.
Cripe, Edward & Mansfield, Richard S., 2002, the value –added employee, Butterworth–Heinemann.
Shaw Chiang Wong (2020), Competency Definitions, Development and Assessment: A Brief Review, International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, P. 99, availbale at:https://www.researchgate.net/publication/347441323_Competency_Definitions_Development_and_Assessment_A_Brief_Review