طراحی نظام آموزش و تربیت مدیران راهبردی با استفاده از تکنیک Smart PLS مطالعه موردی: سازمان‌های جمهوری عراق

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استادیار دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)

3 استادیار پژوهشگاه دفاع مقدس

چکیده

مدیران همواره نقش مهم و حیاتی در سازمانها ایفا می‌کنند؛ تاثیر مدیران برجسته در موفقیت سازمانی غیر قابل انکار است. از سوی دیگر پاسخ سریع به تهدیدها و فرصتهای عصر حاضر، مدیر را بعنوان منبعی حیاتی در حل مسائل در سازمانها مطرح ساخته است؛ بر این اساس، یکی‌از مهمترین دغدغه‌های مسئولان کشوری در جوامع مختلف‌، طراحی نظام‌ تربیتی ‌و آموزشی مطلوب برای مدیران سازمان هاست. هدف این پژوهش، دستیابی به نظام مطلوب آموزش و تربیت مدیران راهبردی است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی است و از حیث روش تحقیق، از نوع تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی می‌باشد. ابزار گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسنادی است؛ بدین معنی که مجموعه کتاب‌ها، پایان نامه‌ها، مقالات داخلی و خارجی و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و ابعاد و عناصر نظام آموزش و تربیت شناسایی و احصاء شد. سپس پرسشنامه تحقیق طراحی و جهت سنجش ابزار تحقیق به خبرگان عرضه شد که روایی آن 1/93 و پایایی آن 96/0 تعیین گردید. براساس یافته‌های پژوهش، نظام مطلوب آموزشی و تربیتی مدیران راهبردی عراق مشتمل بر چهار بعد / رکن است: ورودی ها با 4 متغیر اصلی و 18 متغیر فرعی؛ فرآیندها با 4 متغیر اصلی و 15 متغیر فرعی؛ خروجی ها با 3 متغیر اصلی و 9 متغیر فرعی و پیامدها با 3 متغیر اصلی و 15 متغیر فرعی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. منابع

    1. آقامحمدی، داوود‌ (1388)، تدوین راهبرد ‌تربیتی و‌ آموزشی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، تهران: ‌دانشگاه‌عالی دفاع‌ملی.
    2. ازگلی، محمد‌ (1390)، پایه‌ی ‌نظری ‌الگوی ‌تعالی‌ فرماندهان ‌و ‌مدیران ‌سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی ‌از‌ منظر‌ قرآن‌ کریم، رساله دکتری، به راهنمایی ابوالفضل محمدی، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه امام حسین (ع)
    3. اسکندری، مجتبی (1381)، طراحی ‌و ‌تبیین ‌الگوی توانمندسازی ‌مدیران‌ سازمان‌ حج‌ و‌ زیارت، رساله دکتری، دانشگاه‌تهران.
    4. اسماعیل، بلیغ حمدی (2015)، استراتیجیات تدریس التربیه الدینیه الاسلامیه و تنمیه مهارات التفکیر، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، دار دجله.
    5. باقری­زاده، سید محمد (1376)، آموزش عنصر اساسی توسعه منایع انسانی، تحول اداری، دوره چهارم، شماره 14، سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
    6. بوزیان، راضیه (2015)، اداره الجوده الشامله و مؤسسات التعلیم العالی، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، مرکز الکتاب الاکادیمی.
    7. جلالی کوتنایی، علی محمد (1394)، ارائه الگوی مدیریت راهبردی تربیت و آموزش در دانشگاههای نیروهای مسلح کشور، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر سید ضیاء الدین قاضی زاده فرد، دانشگاه عالی دفاع ملی
    8. حصیرچی، امیر؛ سلطانی، محمدرضا؛ فرهی بوزنجانی، برزو (1391)، الگوی شایستگی مدیران در اندیشه مقام معظم رهبری مد ظله العالی، فصلنامه نظارت و بازرسی، بازرسی کل ناجا، سال 5 شماره 17
    9. رحیم نژاد، ابراهیم (1390)، آسیب شناسی فرآیند آموزش مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ارائه الگوی بهینه، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر مجتبی اسکندری، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران.
    10. رشید، صالح عبدالرضا (2015)، الاداره الاستراتیجیه و تحدیات الالفیه الثالثه، الطبعه الاولی، الاردن(عمان)، دار المناهج للنشر و التوزیع.
    11. رمضانی، محمد (1382)، تعیین شاخص های عملکردی نظام آموزش نهاجا و ارائه الگوی بهینه برای آن، رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی، 1382
    12. السبعی، نهله (2019)، دراسات فی اداره التربیه الخاصه، الطبعه الاولی، الاردن(عمان)، دار الحامد للنشر و التوزیع.
    13. سلطانی، محمدرضا (1397)، احصاء ویژگیها و معیارهای فرماندهی و مدیریت مبتنی بر منظومه فکری امام خامنه ای) بر اساس روش تحلیل محتوا)، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال دوم، شماره 5، بهار 1397. صص 95-69
    14. سلطانی، محمدرضا؛ نیکوکار، غلامحسین؛ پاشایی هولاسو، امین؛ خلیلی، احمدرضا (1397)، آسیب‌شناسی آموزش‌های سازمانی در یکی از مراکز نظامی نیروهای مسلح با استفاده از الگوی "FPSS"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 16، شماره 2، تابستان 1397، صص 411- 438.
    15. سلیمی، حسین (1399)، نظام تامین (تربیت، آموزش و بکارگیری) کارگزاران سطوح راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تراز انقلاب اسلامی، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر احمد وحیدی، دانشکده امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی.
    16. سمیه، بوران (2015)، اداره المعرفه، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، مرکز الکتاب الاکادیمی.
    17. سید نقوی، میر علی و قاسمی، حمید رضا (1389)، معماری منابع انسانی، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
    18. شیخانی، محمداسماعیل و ملکوتی، محمدجواد (1392)، تعلیم و تربیت مبتنی بر آیات و روایات از دیدگاه شهید مطهری، سراج منیر، سال سوم، شماره 11.
    19. صدری، سید صدرالدین (1383)، نظام آموزش کارکنان دولت، چاپ اول، تهران : معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
    20. عباس‌زادگان، ترک زاده (1381)، نیاز سنجی آموزشی سازمان‌ها، شرکت سهامی انتشار، تهران، چاپ اول.
    21. علاقه بند، علی (1381)، مبانی نظری واصول مدیریت آموزشی، تهران، نشر روان.
    22. العامری، علی کریم (2021)، مدخل فی التخطیط للاداره الاستراتیجیه ( مع الترکیز علی البعد المکانی الاستراتیجی )، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، دار دجله.
    23. فانی، علی اصغر (۱۳۷۵)، طراحی مدل نظام آموزشی مدیران اجرایی آموزش و پرورش، دانشگاه تربیت مدرس، رساله دکتری مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی.
    24. قنبری جهرمی، محمدحسین (1394)، فرآیند طراحی رهنامه بازدارندگی همه‌جانبه ج.ا.ا در چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، سال سیزدهم، شماره 50.
    25. کاظمی، بهزاد، (1391)، آموزش تربیت محور با تأکید بر نقش استاد و مربی، مجله مربیان، شماره42، صص86-73
    26. کماش، یوسف لازم (2018)، استراتیجیات التعلم و التعلیم نظریات، مبادئ، مفاهیم، الطبعه الاولى، الاردن (عمان)، دار دجله.
    27. مازندرانی، رضا (1392)، طراحی نظام راهبردی توسعه سرمایه انسانی، رساله دکتری، دانشگاه امام حسین (ع).
    28. محسنین، شهریار؛ اسفیدانی؛ محمد رحیم، (1393)، معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار Smart-PLS. تهران: نشر کتاب مهربان.
    29. محمدی، مهدی؛ حکاک، محمد؛ نظرپور، امیرهوشنگ؛ موسوی، سید نجم الدین (1397)، طراحی الگوی تربیت و آموزش مدیران نهادی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مدل سازی ساختاری، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین، سال دهم، شماره 2، تابستان 1397.
    30. مریزیق، هشام (2013)، دراسات فی الاداره التربویه، الطبعه الاولی، الاردن(عمان)، دار غیداء للنشر و التوزیع .
    31. مطلبی، محمدعلی (1391)، برنامه ریزی آموزش راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی براساس نیازهای مدیریتی سطوح راهبردی، رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    32. مطهری، مرتضی (1391)، تربیت و رشد اسلامی، تهران: انتشارات بینش مطهر
    33. موسی، فراس جاسم (2020)، تطویر المناهج الدراسه لتنمیئ القیم الوطنیه، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، دار دجله.
    34. مومنی مهمویی، حسین؛ کاظم پور، اسماعیل و تفرشی، محمد (1390)، برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شایستگی؛ راهبردی مطلوب برای توسعه شایستگی‌های اساسی، فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 4، شماره 3، پاییز 1390، صص 143-149
    35. ندایی، هاشم‌ (1393). اصول ‌تعلیم و ‌تربیت کارکنان ‌سپاه ‌بر ‌اساس‌ دیدگاه مقام‌ معظم‌ رهبری، ‌فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع‌انسانی، سال‌ششم،‌شماره‌2‌،صص1-15.
    36. نقی‌زاده تیمورلویی، یحیی (1395). طراحی الگوی راهبردی تربیت و‌آموزش‌مدیران عالی پدافند ‌غیر عامل‌ در ‌سطح ملی، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر ناصر پورصادق، دانشگاه عالی دفاع ملی.

     

    1. Adedoyin,O.A.(2018). Training and Development and Organisational Performance: Standpoint from Private Tertiary Institutions in Nigeria, Journal of Economics, Management and Trade, Article no. JEMT.44895.
    2. Aguinis, H., Gottfredson, R. K., Joo, H. (2012). Using performance management to win the talent war.  Business Horizons, 55, 609-616.
    3. Asheghi H., Ghahramani M., Ghorchian N. (2011). Present a Conceptual Model for Designing a Managerial Training Porogram Based on Managerial Competence. Qualitative Research. Educational Management Innovations. No. 47
    4. Baldwin, John And Johnson, Joanne, (1995). Human Capital Development And Innovation: The Case Of Training Small And Medium Sized Firms, Micro- Economic Analysis Division, Statistics Canada And Canadian Institute For Advanced Research.
    5. Beausaert, S., (2011). The use of Personal Development Plans in the workplace, PhD thesis, Maastricht university, The Netherlands.
    6. Bernardin Bernardin. H, J. (2003). Human resource management. United state: megraw hill.
    7. Byham ,W (2002). Developing Dimention/Competency-Based Human Resource systems.Canada:DDI
    8. Byham ,W& Moyer, R (2002).Using Competencies To Build A Successful Organization.Canada:DDI
    9. Cave ,E&Mc Keown ,P (1993). Managerial Effectiveness :The Identification of Need .Management Education and Development ,Vol 24 ,No 2 pp122-137
    10. Clarck,D (1999) .Disscussion Competencies.http://www.nwlink.com
    11.  Darville R. (2018). Comparative Study of Strategies, Policies and Constraints. Adult Education Quarterly. 2018;68 (4):348-72.
    12. Donna E E, Veronica M B, Crystal T (2020). Comprehensive Assessment for Teaching and Learning Centres: A Field-Tested Planning Model. International Journal for Academic Development. 2020; 25(4): 337-349.
    13. gerber, r., & lanksher, c. (2000). Training for a smart workforce. Britain: Biddle LTD .
    14. Goldstein I, Ford J. (2004). Training in organization. rded, editor. New York: Mc Graw Hill;2004
    15. Government of saskatchwan(1998). Executive director/director/senior manager management competency profile.http://www.aasa.org
    16. Grossman R, Salas E. (2011). The transfer of training: What really matters. International Journal of training and development. 2011;15(2):103-20
    17. Haunstein ,p (2000). Competency Modeling Approaches and strategies.csae.com/client/csae.pdf
    18. Hornaday JA, Aboud J (2011). Characteristics of successful entrepreneurs. Entrepreneurship and Venture Management, Clifford M. Baumback and Joseph Mancuso, eds., Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, pp. 11-21.
    19. Hustedde R, Pulver G (2009). Factors affecting equity capital acquisition: The demand side. J. Bus. Venturing, 7(5): 363–374.
    20. Kennedy, M. ( 2015). Towards a Taxonomy of System Dynamics Models of Higher Education, Library anagement ,Vol.23,No.2,pp.1-12 16.
    21. Keyna N,. (2013). Relation between training and performance. European Journa l of Business and Social Sciences, Vol. 3, No.1 , pp 95-117
    22. Knassmüller M. (2015). Culture matters – the training of senior civil servants in Austria, Germany, the Netherlands and Switzerland. Teaching Public Administration. 2015;34(9):120-49.
    23. Lochan D. (2015). Service quality and the training of employees: The mediating role of organizational commitment, Tourism Management. 2015;46(1):419-30.
    24. Noe, R. A. (2010). Employee training and development. McGraw-Hill/Irwin.
    25. Pacheco R, Franzese C. (2017). Executive programs for Brazilian mid-career public managers Pitfalls and challenges. Teaching Public Administration. 2017;35(1):38-49.
    26. Padmasiri, M. D., Sandamali, J. G. P., Mahalekamge, W. G. S., & Mendis, M. V. S. (2018). The Relationship between Training and Development and Employee Performance of Executive Level Employees in Apparel Organizations. International Invention of Scientific Journal, 2(01).
    27. Richard S. Graded (2020). Assessment Models for Competency-Based Training in Vocational Education and Training. World Journal of Education. 2020; 10(3): 106-112.
    28. Singla P, Rastogi K, Sunita KM. (2005). Developing competencybased curriculum for technical programs. India; National Symposium on Engineering Education.
    29. Steinbach, Robert (2005). On-The-Job Training Preparing Employees For Success, Axzo Press, 8-10.
    30. Stewart, G., and Brown, K. (2011). Human Resource Management: linking strategy to practice. Danvers. John Wiley and Sons, Inc.
    31. vanderSteen M, Twist mV, Frissen P. (2016). Learning from experience. Journal Of Interdisciplinary Research, 2016;35(1):105-25.
    32. Werner, J. M., & Desimone, R. L. (2006). Human Resource Development (4th ed.). Austalia: Thomson South-Western.
    33. Werner. John M, Desimone. Randy L (2009). Human Resource Development, South Western Cengage Learning, First Edition, USA
    34. Weru J et al,( 2014). The Relationship between Training and Development on Performance of StateOwned Corporations, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences,Vol.3, No.9, pp.57-75

    COPYRIGHTS

    2025 by the authors. Published by The National Defense University. This article is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0