نقش مؤلفه های تأثیرگذار دولت الکترونیک در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور استان تهران واحد شهر ری

2 استادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور استان تهران ایران

چکیده

دولت الکترونیک و بکارگیری آن در جوامع از جایگاه خاصی برخوردار است. یکی از رویکردهای مهمی که دولت الکترونیک می‌تواند در آن نقش حائز اهمیتی داشته باشد، مسئله اقتصاد مقاومتی است.با ظهور فناوری اطلاعات و بکارگیری دولت الکترونیک، فرصت‌های گسترده‌ای جهت رشد و توسعه کشور در شرایط اقتصاد مقاومتی فراهم گردیده است. مقاله پیش رو با هدف بررسی میزان تأثیرگذاری دولت الکترونیک در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به نگارش درآمده است. این تحقیق از نوع توسعه‌ای و کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی است و برای جمع‌آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری کارشناسان صنعت بیمه با تعداد 329 نفر و حجم نمونه آماری 172 نفر است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از تکنیک دیمتل صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از دولت الکترونیک در جامعه نقش مؤثری در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی دارد و از مؤلفه‌های دولت الکترونیک، سه مؤلفه بهبود کیفیت خدمات، سهولت دسترسی و نظارت سیستمی دارای بیشترین اثرگذاری بر اقتصاد مقاومتی شناخته شدند. همچنین عمده تأثیر بکارگیری دولت الکترونیک بر بهبود رفاه عمومی به عنوان یکی از معیارهای اقتصاد مقاومتی است.

کلیدواژه‌ها


  • منابع

    الف- فارسی

    • اصغری، محمود، (1393). خانواده و نقش آن در اقتصاد مقاومتی، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، سال بیستم، شماره 3، ص 79-95
    • ایران­زاده، سلیمان و داوودی، کامل، (1391). بررسی رابطه استقرار دولت الکترونیک و سلامت نظام اداری کشور، فصلنامه مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، شماره 22، ص 55-72
    • تابلی، حمید، صالحی، جواد، حسین پور، مرتضی و غلامعلی پور، علی، (1393). اصلاح ساختارهای قانونی، نظارتی و فرهنگی در مبارزه با فساد اداری، فصلنامه مطالعات بین المللی پلیس،شماره ۱۷، ص 93-108
    • توکلی، محمد جواد. و ایزانلو، ایمان، (1395). اقتصاد مقاومتی بعنوان یک اندیشه اسلامی، دوفصلنامه پژوهش­های اقتصاد مقاومتی، شماره 1، ص15-54
    • جعفری، مرتضی، (1395). نقش دولت الکترونیک در راستای منطقی سازی هزینه­های عمومی با توجه به بند 16 سیاست­های اقتصاد مقاومتی، دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تهران، آذرماه 1395
    • دهقانپور، بابک، شفیعی، آزاده و محمدی، مهران، (1394). اقتصاد مقاومتی؛ مطالعه مروری ابعاد و ویژگی ها، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 186، ص 55-64
    • دبیرخانه شورای افتصاد، (1393). مجموعه اهداف، برنامه­ها و سیاست­های اقتصاد مقاومتی (مصوبات شورای اقتصاد)، تهران: ریاست جمهوری، معاونت برنامه­ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
    • رضایی، مهدی و یعقوبی، اسماعیل. (1394). دولت الکترونیک: الگوی جدید در اصلاح نظام اداری و ارائه خدمات عمومی، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 1، ص 247-266
    • سازمان اداری و استخدامی کشور، معاونت نوسازی اداری،اداره امور توسعه دولت الکترونیک، (1396). خدمات دستگاه­های اجرایی از منظر دولت الکترونیک، تهران: سازمان برنامه و بودجه کشور
    • سرخ­پر، میثم.، (1395). حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی با ابزار های تجارت الکترونیک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان
    • سیف، اله مراد، راعی دهقی، مجتبی و مرشدی، بهنام، (1394). اقتصاد مقاومتی و بانکداری مقاومتی: مفاهیم، تجارب و شاخص­ها (چاپ اول)، تهران: دانشگاه دفاع ملی
    • سیف، اله مراد، غضنفری، مهدی، دهقان، نبی اله و همکاران، (1397). مدل مفهومی تولید صادرات محور در اقتصاد مقاومتی، فصلنامه مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، شماره 32، ص 217-245
    • شفیع­پور، سیده فاطمه، (1396). نقش حکمرانی نوین و فرهنگ سازمانی در کاهش فساد اداری، دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم انسانی، شماره 7، ص 23-34
    • صادقی عطاآبادی، محمد و شاه محمدی، غلامرضا، (1396). مدلی برای بهبود کیفیت خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی شهر اصفهان با استفاده از مدل کانو، نشریه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دوره 5، شماره1، ص 101-128
    • عبدالملکی، جحت الله، (1395). اقتصاد مقاومتی؛ مبانی، سیاست­ها، برنامه و عمل، تهران: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)
    • محمدبیگی، ابوالفضل، محمدصالحی، نرگس و گل، محمدعلی، (1393). روایی و پایایی ابزارها و روش­های مختلف اندازه­گیری آن­ها در پژوهش­های کاربردی در سلامت، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، شماره 12، ص 1153-1170
    • معصوم­زاده، جعفر، (1390). مدیریت فرآیندها، ابزاری برای کاهش هزینه­های شهرداری تهران، دومین همایش ملی مدیریت فرایندهای سازمانی، تهران، دی ماه 1390
    • ملازاده گل محله، مهدی، لشکریان، حمیدرضا، شیخ­محمدی، مجید و میرزایی، کمال، (1398). ارزیابی معیارهای عملیات شبکه محور بر پایه روش دیمتل، نشریه علمی پدافند الکترونیکی و سایبری، شماره 28، ص 139-153
    • مولودیان، رزگار، (1390). بررسی تأثیر دولت الکترونیک بر ارتقای سلامت نظام اداری در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
    • نهری، رسول، زهره کرمانی، حامد و فهیمی، جواد، (1390). آسیب شناسی علل ناکامی برخی سازمان­ها در اصلاح فرایندها، دومین همایش ملی مدیریت فرایندهای سازمانی، تهران، بیست و دوم آذر 1390

     

     

    ب- انگلیسی

    • Alzahrani, L., Al-Karaghouli, W., Weerakkody, V. (2016). “Analyzing the critical factors influencing trust in e-government adoption from citizens’ perspective: A systematic review and a conceptual framework. International Business Review”. Http: //dx.doi.org/10.1016/j. ibusrev.06.004.
    • Anthopoulos, L., Reddick, CG. Giannakidou, I, Mavridis, N. (2016), “Why e-government projects fail? An analysis of the Healthcare.gov website”, Government Information Quarterly, 33, pp. 161–173
    • Ebrahim, Z. Irani, Z. (2006), “E-Government adoption: architecture and barriers”, Business Process Management Journal, 5, pp. 589-611
    • Gil-Garcia, J. R., Chengalur-Smith, I. Duchessi, P. (2007). "Collaborative eGovernment: impediments and benefits of information-sharing projects in the public sector". European Journal of Information Systems, 16, pp. 121-133
    • Khan, A., Krishnan, S. (2019). “Conceptualizing the impact of corruption in national institutions and national stakeholder service systems on e-government maturity.” International Journal of Information Management, 46, pp. 23-36
    • Kim, H.J. Pan, G., Pan, S. L. (2007), “Managing IT-enabled transformation in the public sector: a case study on e-government in South Korea”, Government Information Quarterly, 24, pp. 338-352.
    • Kofi Mensah, I., Mi, J. (2019). “Predictors of the Readiness to Use E-Government Services from Citizens' Perspective.”, International Journal of Technology Diffusion, 10, pp. 39-59
    • Lin, Yang, Y. Kang, J. Yu, H. (2011), “Using DEMATEL method to explore the core competences and causal effect of the IC design service company: An empirical case study”, Expert Systems with Applications, 38, pp. 6262-6268
    • Mahmoodi, R. K., & Nojedeh, S. H. (2016). “Investigating the Effectiveness of E-government Establishment in Government Organizations”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 230, pp. 136-141
    • Sawalha, S., Al-Jamal, M., Abu-Shanab, E. (2019). The influence of utilizing Facebook on e-government adoption. Electronic Government, an International Journal, 15, pp. 1 – 20.
    • Tsai, S. (2018).”Using the DEMATEL model to explore the job satisfaction of research and development professionals in china's photovoltaic cell industry”, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 81, pp 62–68
    • Twizeyimana, J, D. Andetson, A. (2019). “The public value of E-Government – A literature review”. Government Information and Quarterly, 36, pp. 167-178
    • Verkijika, S., De Wet, L. (2018). “A usability assessment of e-government websites in Sub-Saharan Africa.”, International Journal of Information Management, 39, pp. 20-29
    • G (2010). “E-government; Definition, Goals, Benefit and Risks”, International Conference on management and service science, DOI: 10.1109/ICMSS.2010.5576557