طراحی الگوی توسعه کسب و کار زنان خانه ‏دار در نیروهای مسلح (مورد مطالعه: صنعت پوشاک)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم جامع انتظامی

2 محقق، بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه

چکیده

امروزه در دنیا توسعه کسب و کارهای زنان به عنوان یکی از منابع اشتغالزایی و کارآفرینی شناخته شده است، در صورتی که بتوان از طریق زنان خانه ‏دار و در قالب کسب و کارهای خرد و کوچک زنجیره تولید پوشاک سازمان‏های نظامی را تکمیل کرد، ضمن ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی، می‏توان به اقتصاد خانوارها و کاهش هزینه‏های سازمان‏های نظامی کمک کرد. در این پژوهش از طرح ترکیبی و از نوع متوالی - اکتشافی بهره برده است. روش تحقیق بخش کیفی تئوری بنیانی و بخش کمی توصیفی – پیمایشی می‏باشد. جامعه مورد مطالعه این تحقیق شامل؛ نخبگان و کارشناسان یکی از سازمان‏های نظامی، متخصصان حوزه کسب و کار و کارآفرینی دانشگاهی و زنان خانه‏دار خیاط پرسنل سازمان‏های نظامی می‏باشد که با استفاده از نمونه‏گیری نظری و گلوله برفی انتخاب شدند، کار جمع‏ آوری داده‏ها تا زمان رسیدن به اشباع تئوریک ادامه یافت. نتایج پژوهش نشان داد که 63 مفهوم استخراج گردید که در 14 مقوله فرعی و 6 بعد شامل؛ عوامل علی، شرایط زمینه‏ای، شرایط مداخله‏ای، پدیده، راهبردها و پیامدها طبقه‏بندی شدند. مدل استخراج شده با استفاده تحلیل عاملی تأیید معادلات ساختاری نیز تأیید شد و مشخص شد که در بین مقوله‏ها بیشترین وزن را مقوله فعالیت گروهی و شبکه‏ای با 69. و حمایت دولت و نیروهای مسلح با 60. به خود اختصاص دادند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • منابع

    الف- فارسی

    • آگهی، حسین؛ میرک‌زاده، علی‌اصغر؛ و تقی بیگی، معصومه (1391). «اولویت‏بندی عوامل مؤثر بر توسعه مشاغل خانگی زنان روستایی»، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، 3 (3)، 181- 202.
    • حاج باقری، ادیب؛ پرویزی، سرور؛ و صلصالی، مهوش (1389). روش‏های تحقیق کیفی. تهران: مرکز نشر علوم پزشکی (بشری)، چاپ دوم.
    • حیدری، حسین؛ پاپ‌زن، عبدالحمید؛ و دربان آستانه، علیرضا (1398). طراحی مدل ایجاد و توسعه خوشه کسب‌وکار محصولات باغی با تأکید بر صنایع فراوری در استان کرمانشاه. رساله دکتری، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
    • حیدری، حسین؛ زرافشانی، کیومرث؛ و مرادی، خدیجه (1394). «مدل کیفی کنش سرمایه اجتماعی با فرآیند توسعه روستایی مورد: روستای فارسینج در استان کرمانشاه»، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 1 (11)، 131-146.
    • رستمعلی‌زاده، ولی‌اله؛ علی جمعه‌زاده، پروین (1397). «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران»، فصلنامه توسعه اجتماعی، 12 (3)، 147-172.
    • رستمعلی‏زاده، ولی‌اله؛ و جمعه‌زاده، پروین علی (1397). «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران»، فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، 12 (3)، 147-172.
    • رنجبر، هادی؛ حق‌دوست، علی‌اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا؛ سلیمانی، محمدعلی؛ و بهرامی، نسیم (1391). «نمونه‌گیری در پژوهش‏های کیفی: راهنمایی برای شروع»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 10 (3)، 250-238.
    • سروش‏مهر، هما؛ رفیعی، حامد؛ کلانتری، خلیل؛ و شعبانعلی فمی، حسین (1389). «بررسی پایگاه اقتصادی-اجتماعی زنان روستایی و عوامل مؤثر بر بهبود آن (مطالعه‏ی موردی: شهرستان همدان)»، فصلنامه پژوهش‏های روستایی، 1 (1): 143-166.
    • طباطبایی، امیر؛ حسنی، پرخیده؛ مرتضوی، حامد؛ و طباطبایی‌چهر، محبوبه (1392). «راهبردهایی برای ارتقا دقت علمی در تحقیقات کیفی»، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 5 (3): 670-663.
    • فلاح، محمدرضا (1397). «شناسایی پیشران‏های مؤثر در توسعه کسب‌وکارهای بسیار کوچک (میکرو) در بخش مشاغل خانگی روستایی»، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 3 (30)، 119-140.
    • کریمی، آصف؛ بانکی پور، بهزاد و احمدپور داریانی، محمود (1393). «تحلیل سازوکارهای توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط»، توسعه کارآفرینی، 7 (2)، 305-326.
    • گراوندی، شهپر؛ کاکه آذر، روناک و لرستانی، بابک (1398). «پیامدهای توسعه کسب‌وکارهای کارآفرینانه روستایی: با استفاده از تکنیک چرخ‏های آینده (مورد پژوهی: روستای زردویی شهرستان پاوه)» ، فصلنامه کارآفرینی در کشاورزی، 6 (2)، 40-29.
    • گلابی، امیرمحمد؛ و خداداد حسینی، سید حمید (1390). «مفهوم‌پردازی نقش فرد کارآفرین در بازاریابی کسب‌وکارهای خانگی محور»، مدیریت بازاریابی، 6 (11)، 84-63.
    • محمدپور، احمد؛ صادقی، رسول و رضایی، مهدی (1389). «روش‏های تحقیق ترکیبی به‌عنوان سومین جنبش روش‌شناختی: مبانی نظری و اصول عملی»، جامعه‌شناسی کاربردی، 21 (38)، 77-100.
    • محمودیان، حسین (1382). «بررسی مشارکت زنان در نیروی کاری در استان‏ها» در سال‏های 55-65 و 75، نشریه نامه علوم اجتماعی، 1 (21)، 15-33.
    • مرکز آمار ایران. (1394). سالنامه آماری ایران. تهیه و تدوین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تهران: انتشارات روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز آمار ایران.
    • نادری مهدیی، کریم و تیموری، زهرا (1397). «شناسایی راهکارهای توسعه مشاغل خانگی زنان روستایی شهرستان اراک»، توسعه محلی (روستایی- شهری)، 9 (2)، 324-307.
    • نجفی، بهمن و صفا، لیلا (1393). «بررسی کسب‌وکارهای خانگی کارآفرینانه و موانع و چالش‏های توسعه آن‏ها در مناطق روستایی»، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1 (2)، 61-73.

     

    ب- انگلیسی

    • I., Ebenezer, K, N., (2022). “An Assessment of the Performance of Small and Medium Textile Enterprises in Ghana”, International Journal of Small Business and Entrepreneurship Research, 10 (2), 1-15.
    • Afuah A. (2004). Business models: A strategic management approach. McGraw-Hill, New York: Irwin.
    • Alom, F., Abdullah, M. A., Moten, A. R., & Azam, S. F. (2016). “Success factors of overall improvement of microenterprises in Malaysia: an empirical study”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 6 (1), 1-13.
    • Donga, G., Ngirande, H., & Shumba, K. (2016). “Perceived barriers to the development of small, medium and microenterprises: A case study of Thulamela Municipality in the Limpopo Province”, Problems and Perspectives in Management, 14 (4), 61-66.
    • Edwards, P., Edwards, S., & Economy, P. (2010). Home-based business for dummies. John Wiley & Sons.
    • Ementa, Ch. N., Anyanwu, O. G., (2021). “Entrepreneurship Training and The Management of Small and Medium Scale Service Industries in Imo State”, International Journal of Small Business and Entrepreneurship Research, 10 (1), 55-64.
    • Fry, F. (1993). Entrepreneurship: A planning Approach. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.
    • Heidari, H., papzan, A.h., Darban Astane, A.R. (2018). “Designing a Model to Develop Businesses for the Cluster Processing of Garden Products in Kermanshah Province and its Relationship with Rural Development”, Journal of sustainable rural development, 2 (1-2), 39-50.
    • Ndege, M., & Van der Bijl Park, G. P. (2015). “Factors that affect the growth and development of small, micro and medium-sized business enterprises in the Vaal Triangle region of Gauteng Province in South Africa”, European Journal of Business, Economics and Accountancy, 3 (3), 73-100.
    • Straus, A., & Corbin, J. (1998). Basic of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. 2nd ED. Sage Publications, Thousand Oaks, California.
    • Strydom, J. (2017). “Longevity of SMMEs in Soweto: Does marketing play a role?”, African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 9 (6), 685-695.