طراحی الگوی توسعه کسب و کار زنان خانه ‏دار در نیروهای مسلح (مورد مطالعه: صنعت پوشاک)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه مدیریت منابع انسانی دانشکده منابع سازمانی دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی علیه السلام

2 مشاور توان افزایی محلی و توسعه کسب و کارها، کرمانشاه، ایران

چکیده

امروزه در دنیا توسعه کسب و کارهای زنان به عنوان یکی از منابع اشتغالزایی و کارآفرینی شناخته شده است، در صورتی که بتوان از طریق زنان خانه ‏دار و در قالب کسب و کارهای خرد و کوچک زنجیره تولید پوشاک سازمان‏های نظامی را تکمیل کرد، ضمن ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی، می‏توان به اقتصاد خانوارها و کاهش هزینه‏های سازمان‏های نظامی کمک کرد. در این پژوهش از طرح ترکیبی و از نوع متوالی - اکتشافی بهره برده است. روش تحقیق بخش کیفی تئوری بنیانی و بخش کمی توصیفی – پیمایشی می‏باشد. جامعه مورد مطالعه این تحقیق شامل؛ نخبگان و کارشناسان یکی از سازمان‏های نظامی، متخصصان حوزه کسب و کار و کارآفرینی دانشگاهی و زنان خانه‏دار خیاط پرسنل سازمان‏های نظامی می‏باشد که با استفاده از نمونه‏گیری نظری و گلوله برفی انتخاب شدند، کار جمع‏ آوری داده‏ها تا زمان رسیدن به اشباع تئوریک ادامه یافت. نتایج پژوهش نشان داد که 63 مفهوم استخراج گردید که در 14 مقوله فرعی و 6 بعد شامل؛ عوامل علی، شرایط زمینه‏ای، شرایط مداخله‏ای، پدیده، راهبردها و پیامدها طبقه‏بندی شدند. مدل استخراج شده با استفاده تحلیل عاملی تأیید معادلات ساختاری نیز تأیید شد و مشخص شد که در بین مقوله‏ها بیشترین وزن را مقوله فعالیت گروهی و شبکه‏ای با 69. و حمایت دولت و نیروهای مسلح با 60. به خود اختصاص دادند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات