1
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2
گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
امروزه طرفداران محیط زیست و تمایلات افراد به گرایش های سبز، محققین بسیاری از حوزه ها را به مطالعه در حیطه محیط زیست و فعالیت های سبز واداشته است. بازاریابی، به عنوان علمی پیشرو از این مقوله مستثنی نمیباشد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر استراتژی بازاریابی سبز بر عملکرد سازمان است که به صورت فراتحلیل مورد بررسی قرار میگیرد. به همین منظور در ابتدا 136 مقاله پایش شده در این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که از مقالات مورد بررسی 17 مقاله با 23 حالت متفاوت برای انجام فراتحلیل دارای شرایط علمی و روش شناختی مناسب، هم چون روایی و پایایی مناسب، روش نمونه گیری، تعداد نمونه کافی و روش آماری صحیح، فرضیهها و سوالهای مناسب با موضوع پژوهش بوده-اند. به منظور تحلیل آماری، از روش ترکیب اندازههای اثر با استفاده از نرم افزار CMA2 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بازاریابی سبز بر عملکرد صادراتی، عملکرد مالی، عملکرد بازاریابی، عملکرد محیطی، عملکرد سازمانی، عملکرد کسب و کار، عملکرد فرآیند و عملکرد قیمت تاثیر گذار است که بالاترین اندازه اثر مربوط به متغیر عملکرد مالیاتی به میزان 878/0 و بعد از آن عملکرد محیطی به میزان 870/0 است. همچنین کمترین اندازه اثر مربوط به متغیرهای عملکرد محیطی و عملکرد کسب و کار و عملکرد مالی است. با توجه به نتایج حاصل از اندازه اثر ترکیبی مدل اثرات تصادفی مربوط به بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر عملکردهای سازمانی در مجموع میتوان گفت تاثیر بازاریابی سبز بر عملکردهای سازمانی معنادار و دارای اندازهی اثر کم (تاثیر کم) است.