تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد (IPMA) شاخص‌های تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با تأکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت آموزشی

2 دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش آموزش عالی

3 دانشیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی

4 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد بابلسر

چکیده

فرآیند تجاری‌سازی، انتقال فناوری یا یک مفهوم نوآورانه از مرحله ایده تا بازار است. لذا اهمیت و اولویت زمانی، مکانی و چگونگی عملکرد در ارائه محصولات به بازار از شاخص‌های مهم می‌باشد که پژوهش حاضر به تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد شاخص‌های تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با تأکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مراکز رشد شمال کشور (گلستان و مازندران) می­پردازد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مرتبط و در بخش کمی مدیران و مسئولان خبره­ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد. نمونه­گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه­ای بود. در بخش کیفی 20 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 118 نفر، 97 نفر به‌عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمع­آوری داده­ها شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق‏ساخته بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل محتوا در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. الگوی طراحی‎شده با هفت شاخص در تجاری‌سازی و پنج شاخص در اقتصاد مقاومتی ارائه گردید. با توجه به تأیید شدن ضریب مسیر، آماره t و مقدار p-value، شاخص­های اقتصاد مقاومتی بر تجاری­سازی، تأثیر معنی­دار و مستقیم دارد. همچنین بر اساس نتایج به‎دست‎آمده از رتبه‌بندی ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد، شاخص مدیریتی و اقتصادی هم از نظر اهمیت و هم از نظر عملکرد حائز رتبه اول شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. فارسی

    • پیغامی، عادل (1393)، درسگفتارهای اقتصاد مقاومتی، چاپ دوم، تهران، انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق.
    • دهدشتی شاهرخ، زهره ؛ فرج شوشتری‎پور، حمیدرضا (1397)، طراحی مدل تجاری‌سازی کالاهای دانش‌بنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان‌های تهران و قم، مجله تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 8، شماره پیاپی 29، صص 38-23.
    • روحی فرشمی، فاطمه (۱۳۹۶)، بررسی رابطه اقتصاد مقاومتی و توسعه فرهنگ کارآفرینی در مدارس استان گلستان، کنفرانس ملی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون.
    • عالیپور، علیرضا و همکاران (1396)، ارائه الگوی شرکت‌های زایشی پژوهشی به‌منظور تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان مازندران، فصلنامه پژوهشی و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 23، شماره 1، صص 136-115.
    • علی احمدی، علیرضا؛ فروزنده دهکردی، لطف‎الله و عباسی اسفنجانی، حسین (1394) شناسایی ابزارهای حمایتی دولت‌ها برای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی، فصلنامه رهیافت، مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور، ش 47، صص 56 – 45.
    • علمی، محمد (1388)، روش‌های تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، اندیشه تجارت، شماره 15، صص 26-12.
    • فکور، بهمن (1383)، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، نشریه رهیافت، شماره 34، زمستان، صص 58-53.

     

    ب. انگلیسی

    • Braun, M. & others.(2015). Getting more Innovation from public Research., European commission, Enterprise Directo General Development, Vol. 10, No. 4, pp. 372-82.
    • Cho, J. & Lee, J(2013). "Development of a new technology product evaluation model for assessing commercialization opportunities using Delphi method and fuzzy AHP
    •  Farhan J., Kamariah I. & Nasir, M.­ (2015). A review of commercialization tools: university incubators and technology parks. International Journal of Economics and Financial, 5(1),: 223-228.
    • Geuna, A. (2001). The changing rationale for European University research funding: Are there negative unintended consequences? Journal of Economic Issues 35(3), 607-632.
    • Ghanei Rad, M.A. (2004), Science Anachronism, National Research Institute for Science Policy, Tehran.
    • Link, A.N. & Scott, J.T. (2016) "Government as entrepreneur: Evaluating the commercialization success of SBIR projects", Research Policy, 39, pp. 589-601
    • Moon, T.H. & Sohn, S.Y. (2014)."Structural equation model for predicting technology commercialization success index (TCSI)". Technological Forecasting & Social Change, 70, pp. 885–899.
    • Siegel, D. S. & Phan, P. H. (2006). Analyzing the Effectiveness of University Technology Transfer: Implications for Entrepreneurship Education, Available at: http://www.economics.rpi.edu
    • Smith, K. B. & Larimer, C. W. (2015). The Public Policy Theory Primer. 2nd ed. Boulder, CO: Westview Press
    • Weckowska, D.M. (2015). Learning in university technology transfer offices: transactions-focused and relations-focused approaches to commercialization of academic research. Technovation, 41 & 42, 62–74