طراحی و اعتباریابی الگوی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه (رویکرد سازمان ناب)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش دانشگاه

2 مدیر گروه آموزشی

3 معاون آموزش دانشکده

4 مشاور امور بین الملل دانشگاه

چکیده

در چند دهه گذشته رویکرد ناب به‌عنوان یک روش بهینه‌سازی و بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی شناخته‌شده است که در صورت استقرار موفقیت­آمیز آن، توسعه پایدار سازمان­ها از طریق بهبود مستمر فرآیندها و رضایت مشتریان فراهم می­شود. هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه براساس الزامات سازمان ناب با استفاده از رویکرد پژوهشی آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی، جامعه آماری متشکل از خبرگان و مسئولان اجرایی دانشگاهی مرتبط با فرآیندهای آموزشی دانشگاه بود که تعداد 18 نفر از آن‌ها به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌صورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفته­اند. برای تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل مضمون (تم) و برای اطمینان از روایی پژوهش، از روش بررسی توسط اعضاء (مصاحبه شوندگان) و چند سویه­نگری منابع داده‌ها و برای محاسبه پایایی کدگذاری‌های انجام شده، از روش‌های پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی (توافق بین دو کدگذار) استفاده گردید. تحلیل داده‌های کیفی نشان داد، تعداد 47 کد توصیفی(مضمون سازمان دهنده) شناسایی شد که نهایتاً به 7 تم اصلی (مضمون فراگیر) شامل فرآیندهای تدوین برنامه کلان آموزشی دانشگاه، گسترش کمّی و کیفی آموزشی دانشگاه، تدوین و بازنگری برنامه درسی، شناسایی، جذب، گزینش، پذیرش و ثبت­نام دانشجویان، یاد­­­­­­­­دهی و یادگیری، نظارت و تضمین کیفیت یاددهی/یادگیری و فرآیند دانش­آموختگی و ارتباط با دانش­آموختگان تبدیل گردید. در بخش کمّی پژوهش، برای اعتباریابی الگو از روش­های روایی محتوایی(CVR) و(CVI) و بررسی روایی آزمون ساخته شده از طریق روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از تحلیل مسیر و نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد هر یک از ابعاد و مؤلفه‌های تشکیل دهنده الگوی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه براساس الزامات سازمان ناب از اعتبار مناسبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


  • منابع

    الف- فارسی

    • ابیلی، خدایار، نارنجی ثانی، فاطمه و مصطفوی، زینب‌السادات (1397). ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه برای استقرار آموزش عالی ناب (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 8(31)، صص95-114.
    • امیلیانی، باب.(2015). « دانشگاه ناب»، (ترجمه خدایار ابیلی، ابراهیم مزاری، فاطمه نارنجی ثانی)، تهران: جهاد دانشگاهی.
    • امیلیانی، باب. (2015). « تدریس ناب»، (ترجمه خدایار ابیلی، فاطمه نارنجی ثانی، ابراهیم مزاری)، تهران: جهاد دانشگاهی.
    • بحرینی، صادق. (1385). « بررسی تحلیلی اجرای باز مهندسی فرآیندها در آموزش عالی کشور»، فصلنامه اندیشه صادق، شماره 23.
    • جلالی، رستم (1391). « نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی»، تهران: مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1 (4)، 310-320.
    • راداکریشنان، آر و بالاسوبرامانیان، اس (1390). مهندسی مجدد فرایندهای کسب‌وکار؛ مفاهیم و مطالعات موردی. ترجمه عادل آذر و سعید جهانیان. تهران: سمت.
    • ریچارد جی لومکس، رندال ای شوماخر .(1388). « مقدمه‌ای بر مدل‌سازی معادله ساختاری»، مترجم: وحید قاسمی، تهران: نشر جامعه شناسان.
    • شکیبایی، زهره، خلخالی، علی و معتضد منجمی، مهستی (1390). مدلی جهت استقرار مدیریت ناب در دانشگاه‌های خصوصی ایران. مجله ریاضیات کاربردی واحد لاهیجان، 8(3)، صص57-74.
    • عباسی، بروجنی.(1378). « تجزیه و تحلیل مشکلات فرآیندی با استفاده از بازمهندسی فرآیندها »، تهران: دانشگاه
    • کلاین، پل .(1380). « راهنمای آسان تحلیل عاملی »، ترجمه: اصغری مینایی، تهران: انتشارات سمت.
    • ووماک، جیمز پی، جونز، دانیل تی .(1376). « تولید ناب »، (ترجمه آزاده راد نژاد)، اصفهان: آترپات کتاب.
    • ووماک، جیمز پی، جونز، دانیل تی.(1387). « تفکر ناب: ریشه­کن کردن اتلاف در سازمان »، (ترجمه آزاده راد نژاد)، تهران: آموزه  (تاریخ انتشار ویرایش زبان فارسی،2003).
    • لشکربلوکی، مجتبی (1391). مهندسی مجدد سازمان، رویکردی فراگیر و کاربردی. تهران: آریاناقلم.
    • همر، مایکل و چمپی، جیمز (1379). طرحی نو در مدیریت مهندسی دوباره شرکت‌ها: منشور انقلاب سازمانی. ترجمه علیرضا رضایی‌نژاد، تهران: نشر رسا.
    • هوشی‌السادات، سیدعلیرضا، رحیمیان، حمید، عباس‌پور، عباس، خورسندی، علی و غیاثی ندوشن، سعید (1397). طراحی الگوی کیفی دانشگاه ناب برای دانشگاه‌های دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان). راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(3)، صص 133-141.

     

    ب- انگلیسی

    • Allen, D. K., & Fifield, N. (1999). Re-engineering change in higher education. Information Research, 4(3), 3–4.
    • Balzer, W.K. (2010) Lean Higher Education. Increasing the Value and Performance of University Processes. CRC Press, New York, 312 p.  ttps://doi.org/10.1201/EBK1439814659
    • Balzer, W. K., Brodke, M. H., & Thomas Kizhakethalackal, E. (2015). Lean higher education: successes, challenges, and realizing potential. International Journal of Quality & Reliability Management, 32(9), 924–933.
    • Balzer, W. K., Francis, D. E., Krehbiel, T. C., & Shea, N. (2016). A review and perspective on Lean in higher education. Quality Assurance in Education, 24(4), 442–462.
    • Balzer, W. K., Francis, D. E., Krehbiel, T. C., & Shea, N. (2016). A review and perspective on Lean in higher education. Quality Assurance in Education, 24(4), 442–462.
    • Comm, C.L. and Mathaisel, D.F.X. (2005). An Exploratory Study of Best Lean Sustainability Practices in Higher Education. Quality Assurance in Education, 13, 227- 240. https://doi.org/10.1108/09684880510607963
    • Clayton, M. (1995). Encouraging the kaizen approach to quality in a university. Total Quality Management, 6(5), 593–602.
    • Dahlgaard, J. J., & Østergaard, P. (2000). TQM and lean thinking in higher education. The Best on Quality: Targets, Improvements, Systems, 11(1), 203–226.
    • Doman, M. S. (2011). A new lean paradigm in higher education: a case study. Quality Assurance in Education, 19(3), 248–262.
    • Dragomir, Cristina and Surugiu, Felicia.(2012). IMPLEMENTING LEAN IN A HIGHER EDUCATION UNIVERSITY. Constanta Maritime University’s Annals, Year 8, Vol.18
    • Emiliani, M.L. (2015). Lean University. A Guide to Renewal and Prosperity. The CLBM, Wethersfield.
    • Emiliani, M.L. (2005). Using Kaizen to Improve Graduate Business School Degree Programs. Quality Assurance in Education, 13, 37-52. https://doi.org/10.1108/09684880510578641
    • Emiliani, M.L. (2004) Improving Business School Courses by Applying Lean Principles and Practices. Quality Assurance in Education, 12, 175-187.

    https://doi.org/10.1108/09684880410561596

    • Emiliani, B.,(2005). Lean in Higher Education. Superfactory.
    • Emiliani, B. (2012). We Can Do It! http://www.amazon.co.uk/We-Can-Do-Itebook/ dp/B007E2V98Y
    • Francis, D.E. (2014). Lean and the Learning Organization in Higher Education. Canadian Journal of Educational Administration and Policy , No. 157, 1-23.
    • Geryk, M. (2016) Global Challenges for the Universities and Managers of the Higher Education Sector. In: Kantola, J.J., et al ., Eds., Advances in Human Factors , Business Management , Training and Education, Advances in Intelligent Systems and Computing.
    • Hammer, M., & Champy, J. (1993). Re-engineering the corporation, a manifesto for business revolution. New York: Harper Collins.
    • Harmon, P.,(2003). Business Process Change : a managers guide to Improving,Redesighning and Automating Processes. San Francisco, Morgan kaufmann.
    • Hess, J.D. and Benjamin, B.A. (2015). Applying Lean Six Sigma within the University: Opportunities for Process Improvement and Cultural Change. International Journal of Lean Six Sigma, 3, 249-262. https://doi.org/10.1108/IJLSS-12-2014-0036
    • Hines, P. and Lethbridge, S. (2008) New Development: Creating a Lean University. Public Money and Management , 28, 53-56.1203515704
    • Kazoo W. (1995). ''The emergence of the flow production in japan,''Oxford Univevsity Press.
    • Liker, J. and Hoseus, M. (2008). Toyota Culture: The Heart and Soul of the Toyota Way, McGraw-Hill, New York, NY.
    • Liker, J. K., Meier, D., (2006). The Toyota Way Field Book: A particle guide to implementing Toyota 4ps, McGrew Hill, USA.
    • Munoz-Guijosa, J. M., Paz, E. B., Fe Verdu-Rios, M., Diaz-Lantada, A., Lafont, P., Echávarri, J., … Munoz, J. (2009). Application of Process Re-Engineering Methods to Enhance the Teaching-Learning Process in a Mechanical Engineering Department. International Journal of Engineering Education, 25(1), 102.
    • Murthy, K. V. B. (2010). Reengineering higher education: The seamless knowledge management system for the university. Strategic Pervasive Computing Applications: Emerging Trends (pp. 250–268). IGI Global.
    • Radnor, Z. & Bucci, G. (2011). Analysis of Lean Implementation in UK Business Schools and Universities. London. Association of Business Schools
    • Robinson, Mark and Yorkstone, Steve.(2014). Becoming a Lean University: The Case of the University of St Andrews. Leadership and Governance in Higher Education, Volume No. 1
    • Svensson, C., Antony, J., Ba-Essa, M., Bakhsh, M. and Albliwi, S. (2015). A Lean Six Sigma Program in Higher Education. International Journal of Quality & Reliability Management , 32, 951-969. https://doi.org/10.1108/IJQRM-09-2014-0141
    • Tsichritzis, D. (1997), Reengineering The university, University of Geneva.
    • University of St Andrews, (2010). Pocket Guide becoming lean. Scotland.
    • Vorkapic, Milos, Cockalo, Dragan, Dordevic, Dejan,  Besic,  Carisa. (2017). Implementation of 5S tools as a starting point in implementation of a business process reengineering. Journal of Engineering Management and Competitiveness (JEMC), VOL. 7, NO. 1, 2017, 44-54
    • Waltz, C. F., & Bausell, B. R. (1981). Nursing research: design statistics and computer analysis. New York: Davis FA.
    • Womack, J., Jones, D. and Roos, D. (1990), The Machine that Changed the World, Rawson Associates, New York, NY.
    • Yorkstone, S. (2013). Lean goes back to school. Lean Management Journal (October) 26-30
    • Zahn, D. (2003). What influence is the six sigma movement having in universities? what influence should it be having?. ASQ Six Sigma Forum, 3(1), Retrieved from http://asq.org/pub/sixsigma/past/vol3_issue1/youropinion.html