Strategic Model of Human Resources Education Tailored to the Agility and Professionalism of NAJA

Document Type : Research Paper

Authors

1 Supervisor

2 NAJA- Baqer al-ulum (PBUH) ِdepartment

Abstract

In a variable environment, it is necessary to create and develop organizations that are agile and professional and are highly sensitive to change. The most important element in this area is the human resources, which play roles in the agility and professionalism of the organization. In order to function properly and effectively, the human resources are necessary to be competent; accordingly, the present study was conducted with the aim of presenting a "Strategic Model of Human Resources Education tailored to the Agility and Professionalism of NAJA". This research is objective, applied and developmental, and in terms of research method, it is a mixed-research type. The data collection method is library and field data and the sample size is 23 according to the Morgan Table. To determine validity and validity of the tool, Lawshe coefficient and Cronbach's alpha, and SPSS software and Smart PLS software were used to test the proposed model. Based on the findings and results of the research, the strategic model of human resources training is proportional to the agility and professionalism of NAJA from 5 dimensions and 32 components as follows: 1. Principles and values, including God-centeredness, velayatmadary, cooperation and coordination, revolutionary thinking and behavior, accountability and consistency, law and order, and compliance, intelligence, modernity and dynamism and flexibility 2. Effective factors (inputs), including: human resources, physical resources, financial resources, organizational culture, organizational structure, IT platform, education approach and knowledge management 3- Competency-oriented human resource training process, including: competence-based assessment, design, implementation and evaluation 4. Effective environmental factors, including: political, economic, cultural, social, technology, legal and scientific-professional environment 5. Achievements (outputs), including: human resources tailored to the agility and professionalism of NAJA, agile and professional NAJA, speeding up and accuracy in NAJA missions, and promoting community order and security.

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی

    • قرآن کریم
    • آقا‌ محمدی، داوود(1394)، چابک سازی سازمانی(رویکردی نو در سازمان‌های نظامی)، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • اکیفی، جیمز(1387)، آموزش افسران جدید پلیس. ترجمه: عباس فرد قاسمی ، تهران: دفتر تحقیقات کاربردی ، معاونت آموزش ناجا.
    • شاه حمزه­ای، مهدیه (۱۳۹۰)، تحلیل حرفه­گرایی مدیریت منابع انسانی در صنعت برق، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
    • قائمی، علی (1383) حدود آزادی در تربیت، تهران : انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
    • قوام، میرعظیم (1390)، اصول و روش­های تربیت ازمنظر قرآن کریم، تهران : انتشارات جمال‌الحق، چاپ دوم.
    • معین،(1372)، فرهنگ لغات فارسی.
    • نعمتی، سعید (1387)، آموزش پلیس: کاربست مدل آموزش بزرگسالان در آموزش پلیس، تهران: واحد تحقیقات معاونت تربیت و آموزش ناجا.
    • جعفرنژاد، اصغر؛ زارعی، علی (1384)، بررسی نقش عوامل درون سازمانی در تبیین مدلی برای تبدیل سازمان‌های فعلی به سازمان‌های چابک در صنایع الکترونیک و مخابرات کشور، فصلنامه فرهنگ مدیریت، شماره10، ص 67 تا 86.
    • حاجی عمو عصار، محمدتقی(1391)، طراحی الگوی راهبردی آموزش و تربیت پلیس حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • داوری، علی و رضازاده، آرش (1393)، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS ، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
    • عزیزی اصل، شمس اله؛ مرزوقی، رحمت اله؛ جهانی، جعفر(۱۳۹۴)، بررسی رابطه بین توانمندسازی روان‌شناختی منابع انسانی و چابکی سازمانی در دانشگاه شیراز، فصلنامه پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی، دوره ۱، شماره ۴.
    • علیرضایی، ابوتراب؛ پاشایی هولاسو، امین (۱۳۹۵)، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت‌های چابکی سازمانی (مطالعه موردی: یکی از سازمان‌های نیروهای مسلح)، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش­های مدیریت در ایران، دوره ۲۰، شماره ۲.
    • کنعانی، نیما (۱۳۹۵)، تجزیه و تحلیل عوامل تأثیر گذار بر چابکی سازمانی، ژورنال اقتصادی و مطالعات مدیریتی سنگاپور، دوره ۵، شماره۲
    • نصیری ولیک بنی، فخرالسادات؛ نویدی، پرویز، (۱۳۹۵)، رابطه بین اخلاق حرفه­ای و چابکی سازمانی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره ۱۱، شماره ۲.

    ب- انگلیسی

    • Azar,A; Pishdar,M.(2013), Identify and measure of organizational agility indexes (case study), Researches of Management, 4th year, pp. 5-20.
    • Gilaninian S, Matak AA. (2012), Examination of Relationship between Intellectual Capital and the Small Business Enterprises Performance in Guilan Province, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2 (3), 2291-2297.
    • Khalilian, S., Rahmani, F. (2008), Survey on Affecting Factor on Agronomy Human Resource of Iran, Journal of Sciences &Industris of Agronomy, Vol. 22, No. 1.
    • Maleki, M., Mousazadeh, M., Ahmadi, M. (2005), Survey on Related Factors about Productivity of Human Resources in Selected Hospitals of Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Health Management, Vol. 8, No. 20.
    • Matour, M.(1993), Strategic Approaches to Reducing Firearms Violence, final report submitted to the US national institue of justic. East lansing , MI: school of criminal justic, Michigan state university.
    • Millet, V. (‎‏1997), Praying for  community  Policing,  California Law Review , 91,1593-1635.
    • Nazari, R. (2008), Survey on Affecting Factors on Staff Productivity of Aliabad Katoul Azad University, Available on: http://www.jobportal.ir /s1 / Default.a spx?ID=1 5_1_1744.
    • Soltani, E. (2005), Productivity of Human Resources, Arkan Publication, Isfahan, 1st Edition.
    • Ramazanian,M.R; Molaei,M; Absalan,Sh. (2013), Evaluation of organizational agility in Sport and Youth offices of provinces, sport management studies, No. 20, pp. 185-204.
    • Shoaybzadeh,M.(2007), Agile Organization: Why and How?, Management Message, No. 117.