Designing and explaining the interactive model of the challenges of the classical approach to strategy and organizational Teachings from it in the era of uncertainty; a Case Study

Document Type : Research Paper

Authors

1 phd candidate

2 associate professor

3 assistant professor

Abstract

The speed of environmental changes and increasing the level malleability and unpredictability of business environments, Severely reduced the Efficiency and effectiveness of classical approach to strategy. Because of the unquestionable facts and the basic assumptions of classical approach to strategy has been damaged and Faced with fundamental difficulties that it does not respond to competition and excellence in the era of uncertainty. This article tries to identify and explain the problems and challenges of the classical approach to strategy and organizational teachings related to the modification, correction and completion of it, to design and fit interactive and structural model. In this study, for designing and explaining the interactive model of this research, while conducting library studies, based on qualitative content analysis method and theoretical coding, was performed to semi-structured interview in 21 industry if Defence Holding firm. Accordingly, the results of the analysis of qualitative data whose validity was confirmed by professors and academic experts was shown in the form of 2 latent variable, 11 key components and 37 observed variables. Also, the fitness and acceptable validity of graphic relationships in the interactive model of this study performed on structural equation modeling. The results of applying the proposed methodology implies to sustainable competive advantage and discipline without flexibility in strategy processes, as basic challenges of classical approach to strategy, and pragmatism and flexibility, as most key of organizational teachings in the era of uncertainty, in this case study.

Keywords


  • منابع:

    الف- فارسی

    • آذر، ع. غلام‌زاده، ر. قنواتی، م. (1391). مدلسازی مسیری- ساختاری در مدیریت:کاربرد نرم افزار Smart PLS.تهران: نشر نگاه دانش.
    • آقازاده، ه. (1381). طراحی و تبیین مدل برنامه­ریزی استراتژیک برای صنایع کوچک(صنعت قطعه­سازی خودرو) و مقایسه تطبیقی با صنایع بزرگ. پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی. تهران، دانشگاه تهران- دانشکده مدیریت.
    • امینی، م.ت.، اکبری، م. و خباز باویل، ص. (1393). کنترل استراتژیک. چاپ اول. تهران: پایگاه دانش.
    • آنسوف، ایگور اچ. و مک­دانل، ادوارد جی. (1380). استقرار مدیریت استراتژیک. ترجمه عبداله زندیه. چاپ اول. تهران: نشر سمت. جلد دوم.
    • ایکاف، ر.(1380). برنامه ریزی تعاملی.ترجمه سهراب خلیلی شورینی.تهران: انتشارات ماد.
    • برایسون، جان. ام. (1386). برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های دولتی و غیرانتفاعی. ترجمه عباس منوریان. چاپ چهارم. تهران: نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی.
    • پورتر، م. (1998). استراتژی رقابتی. ترجمه جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا(1383). چاپ اول. تهران: انتشارات رسا.
    • پیرس، ج. و رابینسون، ر.(1388). مدیریتراهبردی. ترجمه سیدمحمود حسینی. تهران: انتشارات سمت.
    • تبریزی، م. (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 64، 105-138 .
    • سرمد، ز.؛ بازرگان، ع.؛ حجازی، ا. (1390). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. چاپ بیست و دوم. تهران: انتشارات آگاه.
    • دانایی‌فرد، ح. الوانی، م. آذر، ع.(1392). روش‌شناسی پژوهش کمی در مدیریت:رویکردی جامع. چاپ هشتم. تهران:نشر صفار.
    • داوری، ع. رضازاده، آ. (1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS . تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
    • دراکر، پ. (1384). چالش­های مدیریت در سده 21 . ترجمه عبدالرضا رضایی­نژاد. چاپ سوم. تهران: انتشارات فرا.
    • دی، جورج اس. و مورمن، ک. (1394). استراتژی از بیرون به درون: سود بردن از ارزش مشتری.ترجمه: ناصرکرمی و بهزاداسماعیلی­فر.تهران: انتشارات مرکزتحقیقات و توسعه اتکا.
    • دیوید، فرد.آر. (1379). مدیریت استراتژیک. ترجمه: علی پارسائیان و محمد اعرابی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی.
    • فروزنده دهکردی، ل.ا.، امینی، م.ت. و خبازباویل، ص. (1392). برنامه­ریزی و مدیریت استراتژیک با رویکرد تدوین استراتژی. چاپ اول. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
    • علی احمدی، ع. ر.؛ فتح الله، م. و تاج الدین، ا.(1386). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک. چاپ ششم. تهران: انتشارات تولید دانش.
    • غفاریان، و. و کیانی. غ. ر. (1380). استراتژی اثربخش. تهران: انتشارات فرا.
    • کاپلان، آر. و نورتون، دی.(1383). سازمان استراتژی­محور. ترجمه پرویز بختیاری. چاپ هشتم. تهران: نشر مدیریت صنعتی.
    • کاپلان، آر. و نورتون، دی. (1386). همسویی استراتژیک. ترجمه بابک زنده­دل. تهران: انتشارات آریانا قلم.
    • کاپلان، آر. و نورتون، دی. (1388الف). ره­آورد تلاش. ترجمه مسعود چیتگرها. چاپ اول. تهران: نشر رسا.
    • کاپلان، آر. و نورتون، دی. (1388ب). نقشه استراتژی: تبدیل دارایی­های نامشهود به پیامدهای مشهود. ترجمه حسین اکبری. مسعود سلطانی و امیر ملکی. چاپ سوم. تهران، نشر آسیا.
    • کاپلان، آر. و نورتون، دی. (1388 ج). دستاورد اجرا: متصل­کردن استراتژی به عملیات برای دستیابی به مزیت رقابتی. ترجمه محمدرضا عاطفی، محمدمسعود نخستین و شهرام خالدی. چاپ اول. تهران: نشر ناب.
    • کلر، اس. و پرایس، ک.(1393).فراترازعملکرد.ترجمه رضاصادق.چاپ اول.انتشارات آریانا.
    • لافلی، ای. جی. و مارتین، ر. ال. (1393). بازی برد: راه کارهای دستیابی به استراتژی برد. ترجمه سید حسین جلالی. تهران: انتشارات آریانا قلم.
    • لشکربلوکی، م. (1390). جاری­سازی استراتژی: راهنمای گام­به­گام پیاده­سازی استراتژی در عمل. چاپ دوم. تهران: آریانا قلم.
    • لشکربلوکی، م. (1396). مدیریت استراتژیک پیشرفته: هنر رقصیدن با استراتژی. چاپ اول. تهران: نشر آریانا قلم.
    • ماگرتا، ج. (1391). شناخت مایکل پورتر: راهنمایی اساسی برای درک مفاهیم رقابت و استراتژی. ترجمه فرهاد مهمان پذیر. نشر ژرف.
    • مک گراث، ر. (1394). نهایت مزیت رقابتی: تغییر استراتژی پا به پای سرعت کسب وکار. ترجمه سید حسین جلالی. تهران: انتشارات آریانا قلم.
    • هانگر، جی.دی. و ویلن، تی.ال. (1381). مبانی مدیریت استراتژیک. ترجمه محمد اعرابی و  داود ایزدی. چاپ اول. تهران: انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی.
    • نایون، پل. آر.(1386). ارزیابی متوازن- گام­به­گام: راهنمای طراحی و پیاده­سازی. ترجمه پرویز بختیاری و دیگران. چاپ اول. تهران: نشر سازمان مدیریت صنعتی.

    ب- انگلیسی

    • Asch, D. & Borrman, C. (1991). Readings in strategic management. Mac; Millan.
    • Beer, M., & Eisenstat, R. A. (2004). How to have an honest conversation about your business strategy. Harvard Business Review. 82(2), 82-9.
    • Beinhocker, E. D. & Kaplan, S. (2002). Tired of strategic planning. McKinsey Quarterly,  2, 1-7.
    • Bryman A. & Bell E. (2007). Business research methods. 2nd Ed. New York: Oxford university press.
    • Chin, W.W. (1998). Issues and Opinion on Structural Equation Modeling. MIS Quarterly, 22(1),  7-16.
    • Creswell, JW. & Clark, P. VL. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
    • Creswell JW, Miller DL. (2000). determining validity in qualitative inquiry.Theory into Practice.39:124–30.
    • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
    • Gary, H. (1996). Strategy as Revolution. Harvard Business Review. July – August.
    • Geldhof, G. J., Preacher, K. J., & Zyphur, M. J. (2013). Reliability Estimation in a Multilevel Confirmatory Factor Analysis Framework. Psychological Methods, 1-20.
    • Koufteros, X. A. (1999). Testing a model of pull production: a paradigm for manufacturing research using structural equation modeling. Journal of operations management, 17(4),  467-488.
    • Lafley, A. G., Martin, R.L., Rivkin, J.W., & Siggelkow, N. (2012). Bringing science to the art of strategy. Harvard Business Review. 90(9), 3-12.
    • Mankins, M. C., & Steele, R. (2006). Stop making plans; start making decisions. Harvard Business Review. 84(1), 76.
    • Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. (2005). Strategy Safari. Simon and Schuster.
    • Moon, K. K.-L., Yi, C. Y., & Ngai, E. (2012). An instrument for measuring supply chain flexibility for the textile and clothing companies. European Journal of Operational Research, 222(2), 191-203.
    • Porter. M. (1996). What is strategy? Harvard Business Review. November-December. 60-75.
    • Reeves, M., Haanaes, K., Sinha, J., & Schmidt, J. (2016).Your Strategy Needs a Strategy: How to Choose and Execute the Right Approach (Unabridged edition). Audible Studios on Brilliance Audio.
    • Reeves, M., Love, C., & Tillmanns, P. (2012). Your strategy needs a strategy. Harvard Business Review, 90(9), 76–83.
    • Safiih, M., & Azreen, N. (2016). Confirmatory Factor Analysis Approach: A Case Study of Mathematics Students' Achievement in TIMSS. Malaysian Journal of Mathematical Sciences, 10, 41-51.
    • Strauss A, Corbin J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theoryprocedures and techniques. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
    •  Warner, R. M. (2008). Applied statistics: From bivariate through multivariate techniques. Sage, p. 432.