Explaining the pattern of monitoring, evaluation and control in the mind of the Supreme Leader

Document Type : Research Paper

Authors

1 sndu

2 Associate Professor and Faculty Member of Strategic Management Department

Abstract

With the increasing complexity and limitations in today's world, the importance and necessity of oversight, evaluation and control is already overstated, and the efficiency and dynamism of systems largely depend on the type and manner of oversight and control. On the other hand, considering the establishment of the Islamic Republic in Iran, it is necessary to create indigenous concepts of monitoring, control and evaluation, which is one of the best sources, the statements of the Supreme Leader. In this article, with the aim of explaining the pattern of monitoring, evaluation and control in the thought of the Supreme Leader (the Supreme Leader) and with the keywords of monitoring, monitoring, inspection, evaluation and control and reviewing more than 1700 receipts of His Majesty's statements in full; Theme analysis method has been used. This research is mixed in terms of purpose, application and in terms of data, and its statistical population is composed of experts and researchers in the field of thought of the Supreme Leader. In the following; Relevant topics were identified and confirmed by 36 experts using confirmatory factor analysis. Finally, the topics identified in explaining monitoring, evaluation and control included "methods and tools", "monitoring, control and evaluation characteristics", "supervisor individual characteristics", "organizational characteristics" and "monitoring device characteristics". As a result of this research; Based on the thought of the Supreme Leader; A comprehensive, efficient, indigenous and culturally appropriate model for monitoring, evaluation and control is provided.

Keywords

Main Subjects


  • منابع

    الف- فارسی

    • آذری، علیرضا و زمانی مزده، مهدی(1394)  الگوی راهبردی مدیریت عملکرد سازمان، چاپ دوم، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
    • آهنچیان، محمدرضا(1388)  طراحی نظام جدید ارزشیابی عملکرد کارکنان در مؤسسات آموزش عالی: مورد دانشگاه فردوسی. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. سال دوم، شماره 3، صص 46-15
    • احمدآبادی، آرزو، ابراهیمی کردیانی، سکینه، بذرافشان مقدم، مجتبی(1391) نظارت و ارزیابی: عنصری اساسی برای رسیدن به دانشگاه پایدار. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و فرهنگ توسعه، صص 13-1
    • اخوان کاظمی، بهرام(1394)  ارزیابی و آسیب‌شناسی نظام نظارتی در ج.ا.ا و راهکارهای کارآمدسازی آن، چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: پیشرفت ایران، گذشته، حال، آینده
    • اخوان کاظمی، بهرام(1391) بررسی آرای امام خمینی(ره) در باب نظارت، فصلنامه پژوهش‌های انقلاب اسلامی، سال 1، شماره 1
    • اخوان کاظمی، بهرام.(1390) نظارت و مبانی آن در نظام و اندیشه علوی، پژوهشنامه علوی، سال 2، شماره 1
    • برزیده، فرخ؛ باباجانی، جعفر و احمد عبدالهی(1397) طراحی الگوی هویت در قضاوت حسابرسی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد، فصلنامه دانش حسابرسی، سال هجدهم شماره ۲، صص 5-36
    • بزرگیان، احمد(1381) مدیریت عملکرد با نگرش ارزیابی عملکرد در اسلام، اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، صص 1-17، (24- 25 مهرماه 1381)
    • توحیدی، ارسطو، ملایی، مصطفی(1398) دکترین نظارت و بازرسی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان ولایت فقیه، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، دوره 3، شماره 11، صص 303- 323
    • تولایی، روح‌الله و محمدزاده علمداری، مهرداد، فنون و ابزارهای روش تحقیق در مدیریت، انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی امیرکبیر، تهران، 1397
    • حاتمی، جواد، محمدی، رضا، اسحاقی، فاخته(1390) چالش ساختارسازی برای نظارت و ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی ایران، پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، پردیس دانشکده‌های فنی، صص 12-1
    • حضوری، علی(1392)  آشنایی با مفاهیم حقوق عمومی بررسی مفهوم نظارت، دفتر مطالعات نظام سازی اسلامی، مرکز تحقیقات شورای نگهبان
    • خراسانی پاریزی، ابراهیم(1399)، بازرسی و نظارت در سیره حکومتی امام علی(ع(، نشریه دیده­بان، دانشگاه آزاد اسلامی
    • دانشور‏، غلامرضا(1386)  اصول نظارت و کنترل. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز. صص 56-1
    • رادفر، علیرضا(1397) بررسی برخی از شیوه‌های نظارت و کنترل در مدیریت و رهبری حضرت امام خمینی(ره)، نشریه حضور، ص86
    • شاهسون، زهره، بذرافشان، مجتبی، مهرام، بهروز، امین خندقی، مقصود (1396) تأملی بر مفاهیم نظارت، کنترل، ارزیابی و پایش در آموزش عالی، یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت نظام­های دانشگاهی، دانشگاه تبریز، صص 1456-1458
    • شفیعی سردشت، جعفر، علی‌اکبر گرجی ازندریانی و جواد فاضلی­نژاد(1397) کژتابی مفهومی نظارت در نظام حقوقی ایران، فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری، سال ششم، شماره 16  صص 64-88
    • شلالوند، الهام(1391) روش‌های نظارت اثربخشی مدیران گروه‌های آموزشی در دانشگاه فردوسی مشهد، پایان‌نامه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
    • عبداللهی، محبوبه(1388) رابطه متغیرهای شخصی مدیران با شیوه‌های نظارتی آنان. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره اول، صص 150-131
    • عمید زنجانی، عباسعلی و ابراهیم موسی‌زاده، نظارت بر اعمال حکومت و عدالت اداری، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1389
    • فرهنگ انگلیسی به فارسی آریانپور
    • فرهنگ فارسی دهخدا
    • فرهنگ فارسی عمید
    • فرهنگ فارسی معین
    • محمودیان، حمید، علی‌محمد ساجدی و طاهره­بیگم فقیهی(1394) نظارت و کنترل از نگاه مدیریتی امام علی علیه­السلام، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 6، شماره 1
    • محولاتی، سعید، بهرامی، سید علی­محمد(1397) مدیریت ‌و‌ ارزیابی‌ عملکرد:‌ تعاریف‌ و ‌مفاهیم، فصلنامه‌ پیام‌ فرهیختگان، سال 1، ‌شماره 1‌
    • مرکز پژوهش‌های مجلس، دفتر مطالعات بنیادین حکومتی، نظارت کارآمد و کارآمدی نظارت، 1393
    • منصورنژاد، محمد(1383) فلسفه نظارت، نشریه علمی پژوهشی حکومت اسلامی، شماره 33
    • میرزاآقایی کیاکلایی میترا، هویدا رضا(1397) نظام کنترل و نظارت در مدیریت اسلامی، کنفرانس بین­المللی پژوهش­های مدیریت و علوم انسانی در ایران
    • میرمحمدی، محمد، الگوی نظارت و کنترل در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت)، 1383
    • نیک­پی، ایرج، رسولی، سمانه(1395) نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی با تاکید بر خود کنترلی، نخستین کنفرانس بین­المللی و دومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی
    • نیکوکار، غلامحسین؛ عیسایی، حسین، بیطرف، احمد؛ کنترل راهبردی لجستیک، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین(ع)، 1395

    ب- انگلیسی

    • Barreyro, Gladys beatriz , Rothen, Jose carlos (2006). Contradictory “sinaes” : considerations on the elabo ration and implantation of the national higher education evaluation system. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 96, 955- 975
    • Braun, V. & Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
    • Cambell,.carolyn.,Rozsnyai, christina.,(2002). Quality assurance and the Develipment of course programmes. Papers on higher education, pp.1-22.
    • Glaser, .B and Strauss, .A (1967), The discovery of grounded theory, Aldine publishing Co. Chicago, IL.
    • Hung, L., & Smith, C. S. (2008). Supervision styles that are perceived and preferred by supervisors and supervisees: Case studies. Based on a program presented at the ACA Annual Conference & Exhibition, Honolulu, pp.1-10, from http://counselingoutfitters.com/vistas/vistas08/Hung.htm
    • Isaac, Stephen; Michael, William B, Handbook in Research and Evaluation, R.Knapp Publisher, 1971
    • King, , & Horrocks, C. (2010), Interviews in Qualitative Research, London, Sege
    • Maxwell, t.w, smyth, robyn(2011). Higher degree research supervision: from practice toward theory. higher education research & development, 2(30), pp.219-231
    • Reiser, R., Milne,D., mcfarr, l.,Martin, D(2008). Enhancing CBT supervision using Evidence- Based practices(EBS), ABCT Clinical Roundtable on supervision, COPIES Of PRESENTATION AVAILABLE AT ROBERTREISER.CoM
    • Turpin, Colin and Tomkins, Adam (2007); British Government and the Constitution, Cambridge: Cambridge University Press, Sixth Edition
    • Vlasceanu, lazar, laura, Grunberg, Dan, Parlea(2004). Quality assurance and Accreditation: A Glossary of basic terms and definitions. Revised and updated edition Unesco- cepes, pp1-19