esign and validation of strategic entrepreneurship model in public institutions with a mixed approach

Document Type : Research Paper

Authors

1 municipality of qazvin

2 Professor, Department of Industrial Management and Information Technology, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Organizational Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Entrepreneurship in public institutions is one of the fundamental factors that has been ignored or addressed in many countries in the short term. Given the existing gap, this article aims to design and validate the strategic entrepreneurship model in public institutions with a mixed approach. This study is a fundamental research that has been done in a mixed way. In terms of method and time frame of data collection is also a cross-sectional research. The statistical population in the model presentation section includes managers and experts of the country's municipalities who have been selected by purposive sampling. In a small part, the views of 384 municipal employees have been used. The hyper-combined qualitative analysis method has been used to identify the underlying categories of strategic entrepreneurship. Structural-interpretive modeling method was used to present the initial model and finally the partial least squares method was used to validate and present the final model. Data analysis was performed in qualitative phase with Maxqda software and in quantitative phase with MicMac and Smart PLS software, respectively. According to the results of this analysis, strategic management and entrepreneurial leadership have an impact on government support policies, resource management and the establishment of entrepreneurial culture. These factors also affect strategic entrepreneurship and strategic entrepreneurial thinking. Finally, they lead to the research and development of organizational entrepreneurship. The elements of level four, namely strategic management and entrepreneurial leadership, have the greatest impact on the strategic entrepreneurship of public institutions

Keywords


منابع
الف- منابع فارسی
آذر،عادل؛خسروانی،فرزانه؛ جلالی، رضا. (1397)،« تحقیق در عملیات نرم »، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول. (1398)، «کمترین مربعات جزئی»، انتشارات نگاه دانش
امانی،‌ جواد؛ عباس‌زاده، میرمحمد. (1391)، «مقدمه‌ای بر مدل‌یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری»، انتشارت دانشگاه ارومیه.
بهفروز،زهره(1399)،«نقش مدیریت استراتژیک درپیشبرد اهداف کارافرینی درسازمانها»،چهارمین کنفرانس بین المللی مطالعات نوین اقتصاد،«مدیریت وحسابداری در ایران»،تهران
تازیکه، مهیا و طالبی، کامبیز و سخدری، کمال،(1398)، «بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر رشد کسب و کارها»،همایش ملی اقتصاد،«مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی»، زاهدان.
تنگستانی، محمدقاسم. (1399)،« ابهام در ماهیت حقوقی موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و پیامدهای آن». مجلس و راهبرد . صص5-30.
حبیبی، آرش؛ ایزدیار، صدیقه؛ سرافرازی، اعظم. (1393)، «تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی»، انتشارات کتیبه گیل.
خاتمی فیروزآبادی، محمد علی؛ عباس عباسی آذر، محمد رضا تقوا، کامران فیضی. (1398). «مدل ارزش گذاری خدمات الکترونیکی نهادهای عمومی (مطالعه موردی شهرداری تهران)». «مطالعات مدیریت صنعتی» 55.صص 1-33.
خالقی،ابوالفتح؛ غلامعلی میرزایی منفرد. (1397). «تحلیل حقوقی شفافیت اطلاعاتی نهادهای عمومی». بورس اوراق بهادار . 68-98.
خانجانیان،فرشید؛ الفتی، زهرا. (1398)، «رویکردهای رهبری کارآفرینانه در بهبود فرآیند کسب و کار»، دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی دوره 9، شماره 32، صص 21-43.
داوری، علی؛ و رضازاده،‌ آرش. (1392)،« مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS»، انتشارات جهاد دانشگاهی.
رضایی آلکامی، مریم و ایمان زاده، سجاد و خزایی پول، فاطمه و حاجی اقاجانی، اعظم،(1397)،«نقش کارآفرینی استراتژیک در تولید سرمایه و اقتصاد»،اولین همایش ملی کارآفرینی، چالوس.
رضوی، سیدمحمدحسین و برومند، محمدرضا و عظیمی دلارستاقی، عادله،(1398)،«طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی»،پنجمین همایش ملی انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران،تهران.
روحی، رامین. (1399)،«رابطه کارآفرینی استراتژیک با هوش رقابتی و رقابت پذیری در شرکت تولیدی صنعتی پاکشوما جهت ارائه مدل»،ششمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری،تهران.
صفار، محمد؛ چرخکار، محمدصادق. 1399.« نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی وکشف فرصت‌های کارآفرینی» رویکردهای پژوهشی نوین درمدیریت وحسابداری .صص100-112.
عارف پور، زهرا،(1399)،«نقطه اشتراک کارآفرینی ومدیریت استراتژیک:کارآفرینی استراتژیک»،سومین همایش سراسری علم و فناوری هزاره سوم اقتصاد،«مدیریت و حسابداری ایران»،تهران.
عظیمی، عادله؛ سید محمد حسین رضوی، محمدرضا برومند.( 1397). «شناسایی عوامل زمینه ‏ای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی». مدیریت و توسعه ورزش .صص 69-88.
فتحی آق قلعه، سولماز و جهانپور، کیارش و اسکندر، فاطمه،(1397)،«تاثیریادگیری استراتژیک بر کارآفرینی سازمانی نقش واسطه ای چابکی استراتژیک»،سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت ، «اقتصاد و توسعه».
قنبری، آرش،(1398)،«تاثیر مدیریت استراتژیک برکارآفرینی»،سومین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی»، مدیریت و معارف اسلامی،تهران.
کیانی، عمران و پیران، محمدجلیل،(1399)، «بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک باکارآفرینی استراتژیک مدیران پتروشیمی های استان(چهارمحال و بختیاری)»ااولین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری.
محمدپور، سمانه و کمالیان، امین رضا،(1398)،«کارآفرینی استراتژیک: رویکردی نوین به سوی مزیت رقابتی پایدار»،همایش ملی اقتصاد،مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی،زاهدان.
مشهدی عبدل، مریم؛ داوود ثمری، ابراهیم عباسی، مجید اشرفی.( 1398). «تحلیل استراتژیک کارآفرینی مبتنی بر فین تک در حوزه بانکداری».مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار .صص 393-412.
مصلح، عبدالرحمن،(1397)،«بررسی رابطه ابعاد تفکر استراتژیک و کارآفرینی سازمانی مدیران آموزشی شهرستان پارسیان»،چهارمین همایش علمی پژوهشی استانی "ازنگاه معلم"،بندرعباس.
مولائی‌، آیت؛ فرشید بنده علی.( 1399).«ماهیت پژوهی و جایگاه نهادهای عمومی غیردولتی؛ چالش ها و بایسته ها». مجلس و راهبرد . 267-0
نورا، عباس. (1399). «بررسی تاثیر کارآفرینی سازمانی و استراتژیک شرکت‌های لبنی خراسان رضوی بر میزان گرایش آنها به بین المللی شدن». رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری .صص 41-60.
وظیفه دوست، حسین و اورکی، سارا،(1397)،«بررسی مفهوم کارآفرینی استراتژیک،کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد»،تهران. مدیریت کسب و کار و اقتصاد»،تهران.
موسوی، سیده زهرا؛ حسینی نیا، غلامحسین؛ موسی خانی، مرتضی؛ یعقوبی، احمد(1400)،«ارائه مدل یکپارچه عوامل محیطی مؤثر بر توسعه کارآفرینی اجتماعی با رویکرد داده بنیاد»، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی»، سال دوازدهم، شماره47،تابستان1401،صص197-169.
ب- منابع لاتین
Alayoubi, M. M., Al Shobaki, M. J., & Abu-Naser, S. S. (2020). Requirements for Applying the Strategic Entrepreneurship as an Entry Point to Enhance Technical Innovation: Case Study-Palestine Technical College-Deir al-Balah.
Bagheri, M., & França, A. (2021). Knowledge Spillovers and Strategic Entrepreneurship Revisited: A Review. Handbook of Research on Nascent Entrepreneurship and Creating New Ventures, 163-171.
Boudreaux, C. J. (2020). The importance of industry to strategic entrepreneurship: evidence from the kauffman firm survey. Journal of Industry, Competition and Trade20(1), 93-114.
Chakrabarty, A., Tagiya, M., & Sinha, S. (2021). Techno-entrepreneurship in India Through a Strategic Lens. In Research in Intelligent and Computing in Engineering (pp. 308-299). Springer, Singapore.
Chakrabarty, A., Tagiya, M., & Sinha, S. (2021). Techno-entrepreneurship in India Through a Strategic Lens. In Research in Intelligent and Computing in Engineering (pp. 308-299). Springer, Singapore.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 33-295.
Estrada-Cruz, M., Rodriguez-Hernández, N., Verdú-Jover, A. J., & Gómez-Gras, J. M. (2020). The effect of competitive intensity on the relationship between strategic entrepreneurship and organizational results. International Entrepreneurship and Management Journal, 1-24.
Ferreira, J. J., Ratten, V., & Dana, L. P. (2017). Knowledge spillover-based strategic entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(1),161-167.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115-135.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Sirmon, D. G., & Trahms, C. A. (2011). Strategic entrepreneurship: creating value for individuals, organizations, and society. Academy of management perspectives, 25(2), 57-75.
Hughes, M., Hughes, P., Morgan, R. E., Hodgkinson, I. R., & Lee, Y. (2020). Strategic entrepreneurship behaviour and the innovation ambidexterity of young technology-based firms in incubators. International Small Business Journal, 0266242620943776.
Hughes, M., Hughes, P., Morgan, R. E., Hodgkinson, I. R., & Lee, Y. (2020). Strategic entrepreneurship behaviour and the innovation ambidexterity of young technology-based firms in incubators. International Small Business Journal, 0266242620943776.
Ireland, R. D., Hitt, M. A., & Sirmon, D. G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions. Journal of management, 29(6), 963-989.
Ketchen Jr, D. J., & Craighead, C. W. (2020). Research at the intersection of entrepreneurship, supply chain management, and strategic management: Opportunities highlighted by COVID-19. Journal of Management, 46(8), 1330-1341.
Kuratko, D. F., & Audretsch, D. B. (2009). Strategic entrepreneurship: exploring different perspectives of an emerging concept. Entrepreneurship theory and practice, 33(1), 17-1.
Lombardi, R., Tiscini, R., Trequattrini, R., & Martiniello, L. (2020). Strategic entrepreneurshipManagement Decision.
Mazzei, M. J. (2018). Strategic entrepreneurship: Content, process, context, and outcomes. International Entrepreneurship and Management Journal14(3), 627-670.
Mazzei, M. J., Ketchen, D. J., & Shook, C. L. (2017). Understanding strategic entrepreneurship: a “theoretical toolbox” approach. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(2), 631-663.
Mintzberg, H. (1973). Strategy-making in three modes. California management review, 16(2), 44-53.
Paek, B., & Lee, H. (2018). Strategic entrepreneurship and competitive advantage of established firms: evidence from the digital TV industryInternational Entrepreneurship and Management Journal14(4), 883-925.
Paek, B., & Lee, H. (2018). Strategic entrepreneurship and competitive advantage of established firms: evidence from the digital TV industry. International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4), 883-925.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Shirokova, G., Ivvonen, L., & Gafforova, E. (2019). Strategic entrepreneurship in Russia during economic crisisForesight and STI Governance13(3), 62-76.
Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004, June). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting, 48(1),739-742.
Westgren, R., & Wuebker, R. (2019). An economic model of strategic entrepreneurship. Strategic Entrepreneurship Journal, 13(4), 528-507.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly,177-1