Appropriate Strategies for Development of Iran Petrochemical Industry Market

Document Type : Research Paper

Author

Employee- Ministry of Petroleum- Tehran

Abstract

The present study aimed to select appropriate strategies for development of Iran Petrochemical Industry Market by reviewing the strengths, weaknesses, opportunities and threats of this market. The study is applied in a descriptive – analytical method with a documentary field approach. Research data were collected through library studies and reviews on the internet and using a researcher questionnaire. Data was analyzed using the SWOT matrix and QSPM. The statistical population of the study consisted of 140 experts, managers, presidents and customers of the National Iranian Petrochemical and Nations Iranian Gas Companies with a sample size of 57 people through random sampling. In order to conduct a survey, weaknesses, strengths, opportunities and threats were identified by industry experts of Iran’s Petrochemical Company as well as a review of studies carried out in this field with the brainstorming method, and then the coefficient of importance and ranking of these factors were determined in the evaluation matrix.
According to the results, weaknesses overcome strengths as well as petrochemical industry faces more threats than do opportunities. The calculated statistical value shows that strategies of the WT group (defensive strategy) were identified as selected strategies in this method. Using the Quantitative Strategic Planning Matrix, the strategy of focusing on the price of petrochemical products was the highest priority among other strategies on increasing the sales of petrochemical products in Iranian Petrochemical Industry.

Keywords

Main Subjects


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. فارسی

    • امیرکبیری، علیرضا (1390)، «رویکردهای سازمان و مدیریت و رفتار سازمانی، چشم‌انداز Post Modern»، تهران، نشر نگاه دانش، چاپ چهارم.
    • امیرکبیری، علیرضا (1390)، «مدیریت استراتژیک»، نشر نگاه دانش، چاپ چهارم.
    • دانشگر، سید محمدرضا (1393)، «انتخاب و اجرای استراتژی‌ها در صنایع کوچک و متوسط فولاد»، دنیای اقتصاد، شماره 2862، صص 15-14.
    • دشتی، عبدالرسول (1394)، «فرصت‌ها و چالش‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس برای دوران پساتحریم»، نشریه دانش نفت، شماره مرداد، صص 32-21.
    • دیوید، فرد، آر (1390)، «مدیریت استراتژیک»، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، نشر دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ بیست‎وپنجم.
    • رحیمی، غلامعلی (1390)، «سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت صادرات نفت و گاز و پتروشیمی و فرآورده‌ها»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی، دانشگاه تربیت مدرس.
    • قدیانلو، محمدرضا و ربیعی، علی (۱۳۹۲)، «بررسی تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر فروش محصولات پتروشیمی»، مجموعه مقالات سومین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی، صص 45-30.
    • کریمی، هانیه (1396)، «بررسی نقش صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی ایران»، دومین کنفرانس سالانه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، اهواز.
    • مرادی، فریبا (1390) «نگاهی جامع به مدیریت استراتژیک»، ناشر سازمان مدیریت صنعتی ایران، چاپ اول.
    • وظیفه‌دوست، حسین (1392)، «بررسی تأثیر پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی پورتر در پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان شرکت پتروشیمی»، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، شماره پاییز، صص 139-121.

     

    ب. انگلیسی

    • Ataei, M., (2013). Creating and developing chemistry of cities or chemical parks. Thesis, Shahrood University of technology publications, 88-100.
    • Anderson J., (2011). The environmental benefits of water recycling and reuse. Water Science and Technology,Vol.3, No.4,1-10.
    • Bernroider, E. (2011). Factors in SWOT Analysis Applied to Micro, Small-to- Medium, and Large Software Enterprises: An Austrian Study. European Management Journal, Vol.20, No.5, 562-573.
    • Esmaeili, H. (2013). Strategies of National Petrochemical Company of Iran”. Journal of Business Management, vol 7, 78-88.
    • Gallego-Ayala, J., and Juizo, D. (2011). Strategic implementation of integrated water resources management in Mozambique: An A’WOT analysis, Physics and Chemistry of the Earth, Journal of Scientific Research. Vol.36,1103-1111.
    • Ghorbanian, M. (2014). Evaluating and prioritizing the aspects of SWOT matrix using the statistical methods and the analytical hierarchy process (AHP) (case study: Iranian oil pipeline and telecommunication company, northwest region), Journal of Scientific Research and Development, Vol. 2, No.6, 270-280.
    • Hill, T., Westbrook, R. (2011). SWOT Analysis: It is time for a product recall, Long Range Planning, Vol.30, No.1,46-52.
    • Hosseini M., Dehban B., and Motevalli M. (2013). Investigating the role of promotional mix on increasing the sale of cosmetics. Journal of Business Administration Research, Vol. 5, No.9, 21-39.
    • Nilsson, M., and Dalkmann. H.(2011). Decision-making and strategic environmental assessment, Journal of Environmental Assessment Policy and Management, Vol.3 . No.3
    • Pearce John.A, & Rabinson Richard.B, (2013). Strategic Management: Strategy formulation & Implementation & Control. Irwin series in management and behavioral science.
    • Rawlinson. J. G. (2011). Creative Thinking and Brainstorming”, Published by Wild wood House.
    • Sehat, L. S., & Jami, E. N. (2012Choosing the best strategy of SWOT analysis for science and technology parks using fuzzy ANP-DEMATEL. Global Journal of Management Science and Technology, Vol. 31,29-47.
    • Shahmirzadi Esmaeili, H. (2013). Appropriate Strategies for Enhancement of Petrochemical Sales. World Applied Sciences Journal. Vol. 21, No5,700-704.
    • Tahernejad. M. M., & Ataei. M., Khalokakaie. R. (2012). Selection of the best strategy for Iran's quarries: SWOT-FAHP method. Journal of Mining and Environment, Vol.3, No.1,1-13.
    • Zahrani, Mostafa. (2011). Review of market development strategy, geographic diversification of the target market for the production of petrochemical products. The Iranian Journal of International Affairs, No.5,105-116.