Strategic Model of Political Polling System in the Islamic Republic of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Advisor to Basij Mostazafin Organization

2 Assistant Professor, Tehran Central Azad University

3 Associate Professor Azad University Tehran Center

4 Assistant Professor of Imam Hossein University

Abstract

Survey is a valuable tool for assessing the state of the public opinion in any subject. The goal of the political polling system is to generate information relevant to the views of the public on various political issues, with precision and speed, and to provide users and stakeholders with it. The religious democracy system has indicators to measure and measure its performance, including consultation with the public and their participation in the administration of the community and the value of the people's vote. Therefore, the political polling system based on religious democracy aims to preserve and promote the human and moral values ​​of the society, thus contributing to the strengthening of the relationship between the people and the government by providing continuous, accurate and accurate votes and opinions of the people. Understanding the optimal (strategic) pattern of the political polling system in the Islamic Republic of Iran is the main question of the research, which the researcher, by examining the status quo, examines the upstream dimensions to the dimensions, components and indicators of the strategic model of the political survey system. In this research, the research methodology of the Foundation's data Used. To answer the questions by referring to the research community, 42 research interviews with 24 experts and elites were conducted.
The results of the research show that the independence and neutrality of the polling organizations, the observance of ethical and professional principles, and the honest publication of the results of the survey along with its methodological information are among the most important principles emphasized in the desirable political polling system.

Keywords


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. فارسی

    • حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مجموعه بیانات، قابل‌ دسترسی در www.Khamenei.ir
    • ادیب حاج باقری، محسن (1385)، گراند تئوری راه و روش نظریهپردازی در علوم انسانی و بهداشتی، تهران، نشر بشری.
    • ایمان، محمدتقی؛ محمدیان، منیژه (1387)، روش‌شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، فصلنامه روش‌شناسی علوم انسانی، شماره 56.
    • دورماگن، ژان ایو؛ موشار، دانیل (1389)، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی، ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر، آگاه.
    • حاجیانی، ابراهیم (1394)، روش‌شناسی طراحی و تدوین الگوی مطلوب در پژوهش‌های امنیتی، تهران، فصلنامه راهبرد (مرکز تحقیقات استراتژیک)، صفحه 35.
    • حافظ‎نیا، محمدرضا (1381)، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه تهران.
    • دانایی‌فرد، حسن؛ امامی، سید مجتبی (1386)، استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده‏بنیاد؛ اندیشه مدیریت، سال اول، شماره دوم - پاییز و زمستان؛ صفحه 69 تا 76.
    • علی مددی، حسین (1389)، نظرسنجی‌های خارجی انتخابات دهم ریاست جمهوری، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول.
    • فرخی، مصطفی (1383)، نظرسنجی در ایران، تهران، مرکز پژوهش‌های مجلس.
    • گویدل، کربی (2011) نظرسنجی در عصر دیجیتال؛ ترجمه ابراهیم شیرعلی و محمد آقاسی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جهاد دانشگاهی.
    • میرزایی مقدم، داوود (1381)، آسیب‌شناسی فرهنگی اجتماعی جامعه‌ ایران، تهران، مجموعه مقالات همایش ملی پژوهش اجتماعی.
    • محسنیان راد، مهدی؛ قدیمی، اسماعیل (1388)، آسیب‌شناسی روابط عمومی در ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 47.

     

    ب. انگلیسی

    • Polling Politics, Media, And Election Campaigns; Lawrence R. Jacobs Robert Y. Shapiro from: Public Opinion Quarterly, Vol. 69, No.5, Special Issue 2005, pp. 635-641
    • The politics of public opinion: Polls, pollsters and presidents;Mattes, Robert Britt;ProQuestDissertations and Theses; 1992; PQDT