Designing a competency-based management model

Document Type : Research Paper

Authors

1 National Organization for Educational Testing

2 Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Department of Public Administration, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was to design a competency-based management model. The research method is exploratory (qualitative and quantitative). The statistical population in the qualitative and quantitative sections consisted of all managers and specialists in the field of competency management. The statistical sample consisted of 31 specialists and experts in the qualitative section and 31 specialists and experts in the quantitative section. They were purposeful, semi-structured interviews were used to collect data in the qualitative part and a researcher-made questionnaire was used in the quantitative part. The validity of the questionnaire was obtained by experts and its reliability was measured by Cronbach's alpha test. The obtained coefficient showed an acceptable level of research tool.The method of analysis in the qualitative part of the content analysis was in three stages of open, axial and selected coding and in the quantitative part of the electr model and AHP technique in expert choice software. From the interviews to determine the competencies of the managers of the country's education evaluation organization in 4 general components of general competencies, managerial / organizational competencies, specialized / technical competencies and interactive competencies, 31 dimensions and 303 indicators were obtained. Managers showed the component of "professional / technical competencies" with A. Score 1 has the highest importance and priority in relation to providing the optimal model of managers' competence and among the 31 dimensions examined, the dimension of creativity and innovation competencies with a score of 073.3 had the highest weight. Also,

Keywords

Main Subjects


  • منابع

    • آریان پور کاشانی، منوچهر؛ دلگشایی، بهرام (۱۳۷۸)، فرهنگ یک جلدی پیشرو آریان پور انگلیسی - فارسی، تهران، جهان رایانه.
    • ابوالقاسمی، محمود؛ اللهیاری، رحمت اله؛ قهرمانی، محمد؛ و خراسانی، اباصلت (1394) طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک ‌های علم و فناوری دانشگاه ‌های دولتی ایران، توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره 4، صص 748-729.
    • ابیلی خدیجه (۱۳۸۴)، میزگرد شایسته‌سالاری بستر حضور در عرصه جهانی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۵۵، صص 11-5.
    • اسدی فرد، رویا؛ خائف الهی، احمدعلی؛ رضائیان، علی (1390)، مدل شایستگی مدیران دولتی ایران بر اساس صحیفه امام (ره) رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد، نشریه مدیریت دولتی، دوره 3 شماره 8، صص 92-75.
    • اکرامی، محمود؛ و رجب زاده، سمیه (1390)، توسعه مؤلفه ‌های مقیاس سنجش شایستگی مدیران، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، شماره 77، صص 69-49.
    • باطنی، محمدرضا و دیگران (۱۳۸۴)، فرهنگ معاصر انگلیسی - فارسی، چاپ سیزدهم، تهران: فرهنگ معاصر.
    • جاویدی، محمدرضا، پورشافعی، هادی، زیرک، مهدی و مومنی مهمویی، حسین (1400)، طراحی الگوی شایستگی های مدیریتی مبتنی بر جانشین پروری با استفاده از رویکرد مدل معادلات ساختاری، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، ش. 29،  ص. 219-196 
    • خشوعی، مهدیه‌سادات ، عریضی، حمیدرضا ،  نوری، ابوالقاسم و  جهان‌بازی، افشین (1392)، طراحی الگوی شایستگی مدیریتی، مطالعات مدیریت راهبردی، ش. 14، ص 145-165.
    • چیت ‌ساز، احسان (1391)، الگوی شایستگی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معاونت فرهنگی و اجتماعی، دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
    • چیت ‌ساز، احسان؛ ذوالفقارزاده، محمدمهدی؛ و غیاثی، سعید (1391)، تدوین الگوی شایستگی ‌های محوری مدیران فرهنگی – اجتماعی دانشگاه ‌ها در ایران اسلامی فصلنامه مدیریت دانشگاه اسلامی، سال اول، شماره 2، صص 48-27
    • حصیری، اسد (1387)، ارتقای روحیه کارکنان سازمان‌های دولتی بوشهر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
    • درخشان، مژگان؛ و زندی، خلیل (1396)، راهکارهای ارتقای شایستگی‌های مدیران گروه‌های آموزشی، نشریه آموزش و ارزیابی، سال دهم، شماره 37، صص 189-163.
    • درویش، حسن؛ موغلی، علیرضا؛ موسوی، محمد؛ و پناهی، بلال (1393)، تبیین شایستگی‌های منابع انسانی در شرکت ملی پتروشیمی ایران. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال 6، شماره 11، صص 111-92.
    • دهخدا، علی‌اکبر (۱۳۷۳)، لغت‌نامه دهخدا، جلد نهم، چاپ اول از دوره جدید، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
    • دوالی، محمدمهدی؛ ضماهنی، مجید؛ درویش، حسن؛ و آذر، عادل (1396)، طراحی مدل شایسته گزینی رؤسای مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال نهم، شماره 3، صص 123-97.
    • دیانتی، محمد؛ عرفانی، مریم (1388)، شایستگی؛ مفـاهیم و کاربردهـا، نشـریه تـدبیر، شماره 216.
    • رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1390)، طراحی الگوی شایستگی ‌های رؤسای دانشگاه ‌های دولتی ایران، دوفصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال چهارم، شماره اول، صص 84-47.
    • زاهدی، شمس السادات؛ شیخ، ابراهیم، (1389)، الگوی قابلیت‌های راهبردی مدیران میانی دولتی، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1، صص 139-95.
    • شیخ، ابراهیم (۱۳۸۹)، الگوی قابلیت‌های اسلامی ایرانی مدیران در بخش دولتی، پایان‌نامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.
    • منتقمی، بهروز،  اشرف گنجویی، فریده و سجادی هزاوه، سید حمید (1402)، طراحی الگوی جانشین پروری مبتنی بر شایستگی مدیران ورزش با رویکرد کیفی، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، ش. 60، ص. 60-47
    • صالحی کردآبادی، سجاد؛ ثابت، سمیه؛ رسا، علیرضا (1390)، مدیریت شایستگی در سازمان ‌های دولتی و سنخ ‌شناسی آن در ایران، نشریه توسعه انسانی پلیس، دوره 8، شماره 36، صص 116-89.
    • عمید، حسن (۱۳۶۴)، فرهنگ فارسی عمید، جلد دوم، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
    • غفاریان، وفا (1390)، شایستگی ‌های مدیریتی: چگونه می‌توان سازمان را بهتر اداره کرد، تهران، انتشارات سازمان مدیریت دولتی، چاپ دوم.
    • غلام زاده، داریوش؛ صحت، سعید؛ ستاری لقب، بهروز (1392)، شناسایی و تعیین شاخص‌های شایستگی مدیران در یک شرکت بیمه‌ای (نمونه مطالعه: مدیران میانی)، تازه ‌های جهان بیمه، شماره 178، صص 16-4.
    • قرایی پور، رضا (1382)، ارزیابی شایستگی‌های مـدیران شـرکت سـاپکو بـه روش بـازخور 361 درجه، دانشگاه امام صادق (ع)، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد.
    • قربان نژاد، پریسا؛ عیسی خانی، احمد (1395)، طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی بر اساس الگوهای اسلامی: مطالعه تطبیقی، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال پنجم، شماره 1، صص 48-37.
    • کاوسی خامنه، روشنک؛ پورعزت، علی‌اصغر؛ و عباسی، طیبه (1396)، شناسایی و تدوین ویژگی‎های مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نشریه مدیریت دولتی، دوره 9، شماره 1، صص 60-35.
    • گودرزوند، مهرداد؛ و طاهری، الهه (1391)، بررسی جایگاه آموزش مدیریت در مهندسی با هدف پرورش مدیران بر مبنای شایستگی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره 14، شماره 53، صص 18-1.
    • محمودی راد، غلامحسین (1388)، تبیین فرایند شایستگی مدیریتی در پرستاری، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
    • Abraham, S. E., Lanny, A., Kenneth, S., & Manuel, A. (2001). Managerial competencies and the managerial performance appraisal process The Journal of Management Development. 20, 9(10).
    • Anandarajan, Murugan & Simmers, Claire A. (2004), Personal Web Usage in the Workplace: A Guide to Effective Human Resources Management, United States of America by Information Science Publishing.
    • Answers. com-meritocracy, 2011: Definition and much more from Answers http://www.answers.com/topic/meritrocracy.
    • Arrow, K. J.; Sen, A.; Bowles, S. & Durlauf, S. N. (2000). Merit and Justice. Meritocracy and Economic Inequality. Princeton, Princeton University.
    • Aslan, M. (2016), Yönetici Yetkinlik Denetimi (Auditing Management Competency), MS Thesis, Istanbul Arel University, Istanbul.
    • Aslanm, Mustafa; Pamukcu, Ayse. (2017), MANAGERIAL COMPETENCIES AND IMPACT ON MANAGEMENT LEVELS, International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, Vol. 6, No. 9.
    • Asumeng, Maxwell. (2014). Managerial Competency Models: A Critical Review and Proposed Holistic-Domain Model. Journal of Management Research. Vol 6.No 4. pp 1-24.
    • Baker, S. S., Pearson, M., & Chipman, H. (2009). Development of Core Competencies for Paraprofessional Nutrition Educators Who Deliver Food Stamp Nutrition Education. Journal of Nutrition Education and Behavior, 41(2), 138-142.
    • Bayarystanova, E., Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2014). Education System Management and Professional Competence of Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 427-431.
    • Belkadi, F., Bonjour, E. & Dulmet, M. 2007, Competency characterisation by means of work situation modeling, Computers in Industry, vol( 58) 164–178.
    • Bilton, T.; Bonnett, K., Jones, P.; Lawson, T.; Skinner, D.; Stan, W. M. & Webster, A. (1996). Introductory sociology, Macmillan, London; pp. 128 142.
    • Boyatzis, R. E., & Kolb, D. A. (1995). From learning styles to learning skills: The executive skills profile. Journal of Managerial Psychology, 10, 3-17. doi:10.1108/02683949510085938.
    • Briscoe, Jon P. and Hall, T., (1999), Grooming and picking leaders using competency frameworks: Do they work? An alternative approach and new guidelines for practice, Article in Organizational Dynamics · January 1999, https://www.researchgate.net/publication/232572710.
    • Cardy, Robert L.; Selvarajan T. T. (2006).”Competencies: Alternative frameworks for competitive advantage".Business Horizons.Vol 49, No 3, pp 235-245.
    • EC (European Commission) (2018). European Pillar ofSocial Rights. [online] ec.europa.eu. Available at:  https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/social-summit-european-pillar-social-rights-booklet_en.pdf [Accessed 5 Jan. 2018].  https://doi.org/10.2792/95934
    • Chung, Ruey-Gwo & Wu, Chien-Yao., (2011), The identification of personnel director’s competency profile through the use of the job competence assessment method, African Journal of Business Management Vol. 5(2), pp. 405-415.
    • Cohen, DJ. (2015). HR past, present and future: A call for consistent practices and a focus on competencies. Human Resource Management Review, 25, 205- 215.
    • Crawford, Lynn. (2005), Senior management perceptions of project management competence, International Journal of Project Management 23 (2005) 7–16.
    • Cripe, Edward & Mansfield, Richard S., 2002, the value –added employee, Butterworth–Heinemann.
    • Boris Kaehler & Jens Grundei (2019), HR Governance: A Theoretical Introduction, availbale at: https://www.researchgate.net/publication/326209797_The_Concept_of_Management_In_Search_of_a_New_Definition
    • Shaw Chiang Wong (2020), Competency Definitions, Development and Assessment: A Brief Review, International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, P. 99, availbale at:https://www.researchgate.net/publication/347441323_Competency_Definitions_Development_and_Assessment_A_Brief_Review
    • Morteza Fattahpour Marandi, Seyed Mohammad Kashef, Mir Hassan Seyed Ameri & Reza Shajie (2016), Competence Based Management: An Approach towards Effectiveness, Mediterranean Journal of Social Sciences, P. 189, availbale at: https://www.researchgate.net/publication/309874859_Competence_Based_Management_An_Approach_towards_Effectiveness;
    • Staskevica, Aija. (2019). The Importance of Competency Model Development. Acta Oeconomica Pragensia. 2019. 62-71. 10.18267/j.aop.622.