Presenting A Mathematical Optimization Model for Disaster Relief Logistics Systems in maritime crises

Document Type : Research Paper

Authors

1 Faculty member of Imam Khomeini University of Marine Sciences, Nowshahr, Iran

2 Faculty of Industrial Engineering, K. N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Faculty of Basic Sciences, Shahid Sattari University of Aviation Sciences and Technologies

Abstract

Occurrence of crisis in the sea and delay and uncoordinated management of relief efforts lead to increase economic and social damages to the countries. Considering the importance and necessity of investigating crises and how to respond to them in the navy of countries, this study aimed to provide a suitable and optimal model for an effective and favorable response to the Strategic Navy Logistics Management in the rescue and relief operations of marine disasters. In this research, at first, a stochastic programming model was developed considering three dimensions of economic cost, operational time and human losses (three objective functions) using the mathematical method. After that, this random model was combined with compromise programming method.Then, based on the findings of research and existing relief facilities, a favorable naval logistics system rescue model for sea crisis was developed after expert approval. Finally, the proposed model is evaluated and analyzed within the marine-controlled regions of the Sea of Oman up to North Indian Ocean on the basis of a true marine accident specimen. The results of this study show that the higher speed aid vehicle is optimal at low distances and at lower speeds. However, when the condition of the cases is higher, the higher speed of the motor vehicle becomes more important when its intensity is higher.

Keywords

Main Subjects


  • منابع

    الف- فارسی

    • اصغرپور، محمدجواد. (1397)، «تصمیم گیری های چندمعیاره». انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
    • ایمن پور، امیر و حاجی ابولی، سروش. (1397)، «تحقیق در عملیات(2) ». انتشارات کتابخانه فرهنگ، تهران
    • ایمن پور، امیر. (1397)، «تحقیق در عملیات(2) ». انتشارات کتابخانه فرهنگ، تهران.
    • بزرگ حداد، امید. (1399)، «بهینه سازی سامانه های منابع آب». انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
    • بینقی، محمد و حیدری، سید عباس و زارع، حسین،(1396)، «بررسی تجهیزات موردنیاز در عملیات جستجو و نجات شناور آسیب‌دیده»، نوزدهمین همایش صنایع دریایی.
    • پیشوایی، میرسامان. (1392)، «جزوه بهینه سازی استوار». دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
    • تبرائی، محمود، (1395)، «یک مدل ریاضی برای بهینه سازی عملیات لجستیک امداد تحت عدم قطعیت»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و فناوری مازندران، دانشکده مهندسی صنایع، رشته مهندسی صنایع-سیستم های اقتصادی و اجتماعی.
    • جاسبی، عبدا…، (1389)،« اصول و مبانی مدیریت»، تهران: انتشارات حکیم باشی.
    • جعفری. (1394)، «جزوه سیستم های فازی»، دانشگاه آزاد اسلامی، پاییز.
    • حسین پور، رضا، (1386)، «نقش و جایگاه لجستیک در مدیریت بحران»، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه طبیعی، تهران.
    • سیاری، حبیب‎الله و خانزادی، حسین، (1396)، «الگوی توسعه نقش‌های نیروی‌دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران». مطالعات دفاعی استراتژیک، (69)15، 275-306.
    • عابداف، سجاد، 1395، «مدل برنامه‌ریزی لجستیک چندهدفه برای شرایط بحرانی با تقاضا و لید تایم احتمالی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی صنایع، رشته مهندسی صنایع-صنایع.
    • کوهستانی دماوند، مهرشاد، و رجبی، حمیدرضا، (1395)، «مدیریت بحران و ایمنی در بنادر»، بابل: انتشارات مؤلفان تهران.
    • محمدی، علیرضا و دانایی، ابوالفضل و رشیدی، احتشام،(1397)، «تحلیل سانحه دریایی نفت‌کش سانچی در خبرگزاری‌های دویچه وله، بی‌بی‌سی و ایرنا»، فصلنامه علوم و فناوری دریا، (88)22.
    • هیلیر، فردریک س و لیبرمن، جرالد ج. (1382)، «تحقیق در عملیات». ترجمه محمد مدرس و اردوان آصف وزیری. نشر جوان. چاپ دهم. تهران.

     

    ب- انگلیسی

    • Belardo, S., Harrald, J., Wallace, W. A., and Ward, J. 1984. A partial covering approach to siting response resources for major maritime oil spills. Management Science, 30(10), Pp. 1184-1196.‏
    • Brown, G. G., and Kline, J. E., )2021(. Optimizing Navy Mission Planning. Military Operations Research. 26(2), Pp. 39-58.‏
    • Canales, F. A., Jurasz, J., Beluco, A., and Kies, A., )2020(. Assessing temporal complementarity between three variable energy sources through correlation and compromise programming. Energy, 192, 116637.‏
    • Cooper, D. C. (2005). Fundamentals of Search and Rescue. Jones & Bartlett Learning. Burlington, Massachusetts.
    • Falasca, M., and Zobel, C. 2012. An optimization model for volunteer assignments in humanitarian organizations. Socio-Economic Planning Sciences, 46(4), Pp. 250-260.‏
    • Hamza, F. R. and Priotti, J., (2020). Maritime trade and piracy in the Gulf of Aden and the Indian Ocean (1994-2017). Journal of Transportation Security. 13, Pp. 141-158.
    • Karatas, M., )2021(. A dynamic multi-objective location-allocation model for search and rescue assets. European Journal of Operational Research. 288(2), Pp. 620-633.‏
    • Li, S., Grifoll, M., Estrada, M., Zheng, P., and Feng, H., )2019(. Optimization on emergency materials dispatching considering the characteristics of integrated emergency response for large-scale marine oil spills. Journal of Marine Science and Engineering. 7(7), 214.‏
    • Mena, R., Godoy, M., Catalán, C., Viveros, P., and Zio, E., )2023(. Multi-objective two-stage stochastic unit commitment model for wind-integrated power systems: A compromise programming approach. International Journal of Electrical Power & Energy Systems, 152, 109214.‏
    • Peng, Z., Wang, C., Xu, W., and Zhang, J., )2022(. Research on Location-Routing Problem of Maritime Emergency Materials Distribution Based on Bi-Level Programming. Mathematics. 10(8), 1243.‏

     

    COPYRIGHTS

    2025 by the authors. Published by The National Defense University. This article is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0