inquiry and analysis of The Function of Social Media in Media Diplomacy to Overcome Oil and Energy Crises (twitter Social Media in Tenth and Eleventh Presidencies)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Tehran University of Sciences and Research, Faculty of Human Sciences, Department of Communication, Social Communication Sciences

2 professor of Azad university branch sciences and researches of Tehran

3 professor of management Azad university branch sciences and researches of Tehran

4 Assistant Prof., Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University Science and Research Branch ,Tehran, Iran.

Abstract

in this study, by explaining the different dimensions of social media (Twitter ), influential factors in media diplomacy were investigated to pass through the crises of the oil and energy fields (tenth and 11th of the presidency). the necessity of discussion is to explain the pathology in this area of media diplomacy in the realm of network media.the main question is to find influential factors of social media (twitter )in media diplomacy in the crises of the oil and energy fields (the tenth and eleventh of the presidency), what functional and what function can they have to pass through similar crises? Because research is exploratory, the hypothesis is not presented to report facts without bias. this research has been done using Q method for classification and scoring to the statements obtained from the literature. The statistical community comprises about 40 influential people in the area of social media at the elite level in public and private organizations as the results show that the most important influential factors affecting social media (Twitter )are economic crises facing the political crisis in the area of oil and energy. The dominant mind pattern shows that the most important factor in social networks is the news source that feeds off overseas networks, and this can only be done by answering and directly entering people in charge of oil and energy in social networks such as Twitter

Keywords

Main Subjects


منابع
الف- فارسی
آجیلی، هادی ؛ مصیبی، منا، (1394)، دیپلماسی رسانه ای ایران در مذاکرات هسته ای، مدیریت رسانه، مرداد، شماره13 : 45 - 62.
احدی، افسانه، (1389) دیپلماسی عمومی:چهارچوب مفهومی و نظری، در کتاب :محمود واعظی، دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک، گروه پژوهشی سیاست خارجی.
تاجیک، محمدرضا. (1384)  روایت غیریت و هویت در میان افغانستانیان. تهران، فرهنگ گفتمان
ثقفی، محمود، (1388)، انرژی های قابل تجدید، تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران
خرازی آذر، رها، (1394)، دیپلماسی رسانه ای، توان نوین استراتژیک کشورها، تهران: پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
خرازی‌آذر، رها (1386)، سایبر دیپلماسی: دیپلماسی در عصر تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات، مجموعه مقالات رسانه، کارکردها و آسیب‌ها (شماره 9)، تهران، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
خوشروزاده، جعفر ( 1382 ). میشل فوکو و انقلاب اسلامی رویکردی فرهنگی از منظر چهره های قدرت. مجله اندیشه انقلاب اسلامی، 7 و 8 : 191 – 174
رضائیان، علی، (1383)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران: سمت.
رضایی، مصطفی، خلجی، مریم، (1398)، نقش دیپلماسی رسانه ای بر قدرت ملی در عصر جدید، مدیریت رسانه، آذر و دی، شماره 46، :19 -30.
رضوی زاده، نورالدین، (1381) اولویت های خبری در روزنامه ها بررسی میزان و نحوه برجسته سازی مسائل فرهنگی در روزنامه ها، فصلنامه نامه پژوهش، شماره 4: 115-166
رفیعی راد، جواد. (1399). بررسی میزان تأثیر فضای مجازی بر باورها و اعتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی. مطالعات بین‌ رشته‌ای دانش راهبردی, 10(41), 220-201.
شکرخواه، یونس (1374)، خبر، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
شکری رفسنجانی، رضا، انوشه، ابراهیم، امین فرد، احمد، حسینی، سیدمحمد، (1399)، کارکرد دیپلماسی رسانه ای صدا و سیمای ج.ا.ا برای تامین منافع ملی در دوران بحران کرونا، جستارهای سیاسی معاصر ،سال یازدهم، شماره 4.
شیرآلیلو،تورج( 1396)، دیپلماسی رسانه ای؛ ابزار قدرت نرم و مکمل دیپلماسی رسمی،مصاحبه با خبرگزاری ایرنا؛ 17 / 6 / 96 ، نشانی اینترنتی:www.irna,ir/news/82668901/
عولاجانی، فاطمه (1398ساختار دیپلماسی رسانه ای ایران و آمریکا (تحلیل محتوای صفحه ی توییتر وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، پایان نامه کارشناسی ارشد، راهنمایی رضا نقیب السادات، دانشگاه علامه طباطبایی.
فوکو، میشل ( 1390 ). باید از جامعه دفاع کرد، ترجمه رضا نجف زاده. تهران: نشر رخ داد نو.
کاستلز، مانوئل، (1396)، قدرت ارتباطات، ترجمه‌ی حسین بصیریان جهرمی، تهران: علمی و فرهنگی
کاستلز، مانوئل (1380)، عصر اطلاعات؛ قدرت هویت، ترجمة حسین چاووشیان، انتشارات طرح نو، تهران.
گیلبوا، ایتان (1388)، ارتباطات جهانی و سیاست خارجی، ترجمه حسام الدین آشنا و محمد صادق اسماعیلی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)
محکی، علی اصغر (1386)،  احیای مردم بحران زده، تهران: انتشارات دانشکده ارتباطات دانشگاه تهران
نجات بخش اصفهانی، علی؛ باقری، اکبر (1387) نقش رسانه های جمعی در پیشگیری از بحران ها، پژوهش های ارتباطی(15)، ش 56، 137-158
نژاد بهرام، زهرا، ملکیان، نازنین، تربتی، سروناز (1400)، دیپلماسی توئیتری ایران در سال خروج آمریکا از برجام؛ یک گام به پیش، رسانه و فرهنگ، سال یازدهم، شماره اول، بهار و تابستان، 337-303.
نوربخش،سید محمد باقر( 1398) دیپلماسی رسانه ای- خبرگزاری ایرنا؛ 12 اردیبهشت، نشانی اینترنتی: www.irna,ir/news/83300703/
هریسون، جفری و جان، کارون (1378)، مدیریت استراتژیک، ترجمه بهروز قاسمی، تهران: آبتین.
 
ب- انگلیسی
Chhabra,Radhik;(2020) Twitter Diplomacy: A Brief Analysis; , ORF Issue Brief No. 335 January 2020, Observer Research Foundation
Deleuze,Gilles,  &  Guattari,  Felix  (1987) Athousand  Plateaus:  Capitalism  and Schisophrenia  (Brian  Massumi,  Trans.).  Minneapolis:  University  of  Minneasota Press.
Duncombe,constance(2019);The Politics of Twitter: Emotions and the Power of Social Media ;international politics sociology-vol 13,December;page409-429
https://www.nytimes.com/interactive/2019/11/02/us/politics/trump-twitter-presidency.html
Douai, Aziz & Nichols, John S. (2009), International broadcasting and the management of foreign public opinion: The case of Al-Hurra Television in the "Arab Street", Thesis (Ph.D.), Pennsylvania State University.
Gilboa (2001). Diplomacu & Statecraft. Diplomacy in the media age: Three models of users and effects. 1- 28
Granovetter, Mark (1990). Structural Analysis in the Social Science Network, Cambridge University Press.
Manor Ilan,(2020),Diplomacy in 280 charechters,www.reserchgate.net Sebi , Philip,92012)”, real time-time diopomacy: politics and power in the social media era “New Yourk :Pagrave Macmillan
Sobel, M., Riffe, D., & Hester, J. B. (2016). Twitter Diplomacy? A Content Analysis of Eight US Embassies’ Twitter Feeds. The Journal of Social Media in Society, 5(2), 75-107, retrieve from: http://www.thejsms.org/
Taylor. Ph., (2009). Public Diplomacy and Strategic Communi-cations, in Snow, Nancy, and Philip M. Taylor, Routledge Hand-book of public Diplomacy, New York and London.
Xiangtao, D. W. (2009), News Outlook in international broadcasting: a case study of Radio Australia's Connect Asia program , Masters Research thesis , The University of Melbourne, 2009.