Designing a Business Development Model for Housewives in the Armed Forces (Case Study: Clothing Industry

Document Type : Research Paper

Authors

1 Member of the academic staff of the Department of Human Resources Management, Faculty of Organizational Resources, Imam Hassan Mojtabi University of Police Training and Officers, peace be upon her

2 Local Empowerment and Business Development Consultant, Kermanshah, Iran

Abstract

Today, the development of women's businesses is recognized in the world as a source of job creation and entrepreneurship, if it is possible to complete the chain of clothing production of military organizations through housewives and in the form of small and small businesses. While creating entrepreneurship and job creation, it is possible to help the household economy and reduce the costs of military organizations. In this research, a combined and exploratory design has been used. The research method is the qualitative part of the basic theory and the quantitative part is descriptive-survey. The study population of this study includes; Elites and experts of one of the military organizations, specialists in the field of business and university entrepreneurship and housewives are tailors of military organizations personnel who were selected using theoretical sampling and snowballs. The data were continued until theoretical saturation was reached. The results showed that 63 concepts were extracted in 14 sub-categories and 6 dimensions including; Causal factors, contextual conditions, intervention conditions, phenomena, strategies and consequences were classified. The extracted model was also confirmed using factor analysis to confirm the structural equations and it was found that among the categories, the most weight was allocated to group and network activities with 69. and government and armed forces support with 60.

Keywords

Main Subjects


  • منابع

    الف- فارسی

    • آگهی، حسین؛ میرک‌زاده، علی‌اصغر؛ و تقی بیگی، معصومه (1391). «اولویت‏بندی عوامل مؤثر بر توسعه مشاغل خانگی زنان روستایی»، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، 3 (3)، 181- 202.
    • حاج باقری، ادیب؛ پرویزی، سرور؛ و صلصالی، مهوش (1389). روش‏های تحقیق کیفی. تهران: مرکز نشر علوم پزشکی (بشری)، چاپ دوم.
    • حیدری، حسین؛ پاپ‌زن، عبدالحمید؛ و دربان آستانه، علیرضا (1398). طراحی مدل ایجاد و توسعه خوشه کسب‌وکار محصولات باغی با تأکید بر صنایع فراوری در استان کرمانشاه. رساله دکتری، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
    • حیدری، حسین؛ زرافشانی، کیومرث؛ و مرادی، خدیجه (1394). «مدل کیفی کنش سرمایه اجتماعی با فرآیند توسعه روستایی مورد: روستای فارسینج در استان کرمانشاه»، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 1 (11)، 131-146.
    • رستمعلی‌زاده، ولی‌اله؛ علی جمعه‌زاده، پروین (1397). «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران»، فصلنامه توسعه اجتماعی، 12 (3)، 147-172.
    • رستمعلی‏زاده، ولی‌اله؛ و جمعه‌زاده، پروین علی (1397). «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران»، فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، 12 (3)، 147-172.
    • رنجبر، هادی؛ حق‌دوست، علی‌اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا؛ سلیمانی، محمدعلی؛ و بهرامی، نسیم (1391). «نمونه‌گیری در پژوهش‏های کیفی: راهنمایی برای شروع»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 10 (3)، 250-238.
    • سروش‏مهر، هما؛ رفیعی، حامد؛ کلانتری، خلیل؛ و شعبانعلی فمی، حسین (1389). «بررسی پایگاه اقتصادی-اجتماعی زنان روستایی و عوامل مؤثر بر بهبود آن (مطالعه‏ی موردی: شهرستان همدان)»، فصلنامه پژوهش‏های روستایی، 1 (1): 143-166.
    • طباطبایی، امیر؛ حسنی، پرخیده؛ مرتضوی، حامد؛ و طباطبایی‌چهر، محبوبه (1392). «راهبردهایی برای ارتقا دقت علمی در تحقیقات کیفی»، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 5 (3): 670-663.
    • فلاح، محمدرضا (1397). «شناسایی پیشران‏های مؤثر در توسعه کسب‌وکارهای بسیار کوچک (میکرو) در بخش مشاغل خانگی روستایی»، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 3 (30)، 119-140.
    • کریمی، آصف؛ بانکی پور، بهزاد و احمدپور داریانی، محمود (1393). «تحلیل سازوکارهای توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط»، توسعه کارآفرینی، 7 (2)، 305-326.
    • گراوندی، شهپر؛ کاکه آذر، روناک و لرستانی، بابک (1398). «پیامدهای توسعه کسب‌وکارهای کارآفرینانه روستایی: با استفاده از تکنیک چرخ‏های آینده (مورد پژوهی: روستای زردویی شهرستان پاوه)» ، فصلنامه کارآفرینی در کشاورزی، 6 (2)، 40-29.
    • گلابی، امیرمحمد؛ و خداداد حسینی، سید حمید (1390). «مفهوم‌پردازی نقش فرد کارآفرین در بازاریابی کسب‌وکارهای خانگی محور»، مدیریت بازاریابی، 6 (11)، 84-63.
    • محمدپور، احمد؛ صادقی، رسول و رضایی، مهدی (1389). «روش‏های تحقیق ترکیبی به‌عنوان سومین جنبش روش‌شناختی: مبانی نظری و اصول عملی»، جامعه‌شناسی کاربردی، 21 (38)، 77-100.
    • محمودیان، حسین (1382). «بررسی مشارکت زنان در نیروی کاری در استان‏ها» در سال‏های 55-65 و 75، نشریه نامه علوم اجتماعی، 1 (21)، 15-33.
    • مرکز آمار ایران. (1394). سالنامه آماری ایران. تهیه و تدوین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تهران: انتشارات روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز آمار ایران.
    • نادری مهدیی، کریم و تیموری، زهرا (1397). «شناسایی راهکارهای توسعه مشاغل خانگی زنان روستایی شهرستان اراک»، توسعه محلی (روستایی- شهری)، 9 (2)، 324-307.
    • نجفی، بهمن و صفا، لیلا (1393). «بررسی کسب‌وکارهای خانگی کارآفرینانه و موانع و چالش‏های توسعه آن‏ها در مناطق روستایی»، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1 (2)، 61-73.

     

    ب- انگلیسی

    • I., Ebenezer, K, N., (2022). “An Assessment of the Performance of Small and Medium Textile Enterprises in Ghana”, International Journal of Small Business and Entrepreneurship Research, 10 (2), 1-15.
    • Afuah A. (2004). Business models: A strategic management approach. McGraw-Hill, New York: Irwin.
    • Alom, F., Abdullah, M. A., Moten, A. R., & Azam, S. F. (2016). “Success factors of overall improvement of microenterprises in Malaysia: an empirical study”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 6 (1), 1-13.
    • Donga, G., Ngirande, H., & Shumba, K. (2016). “Perceived barriers to the development of small, medium and microenterprises: A case study of Thulamela Municipality in the Limpopo Province”, Problems and Perspectives in Management, 14 (4), 61-66.
    • Edwards, P., Edwards, S., & Economy, P. (2010). Home-based business for dummies. John Wiley & Sons.
    • Ementa, Ch. N., Anyanwu, O. G., (2021). “Entrepreneurship Training and The Management of Small and Medium Scale Service Industries in Imo State”, International Journal of Small Business and Entrepreneurship Research, 10 (1), 55-64.
    • Fry, F. (1993). Entrepreneurship: A planning Approach. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.
    • Heidari, H., papzan, A.h., Darban Astane, A.R. (2018). “Designing a Model to Develop Businesses for the Cluster Processing of Garden Products in Kermanshah Province and its Relationship with Rural Development”, Journal of sustainable rural development, 2 (1-2), 39-50.
    • Ndege, M., & Van der Bijl Park, G. P. (2015). “Factors that affect the growth and development of small, micro and medium-sized business enterprises in the Vaal Triangle region of Gauteng Province in South Africa”, European Journal of Business, Economics and Accountancy, 3 (3), 73-100.
    • Straus, A., & Corbin, J. (1998). Basic of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. 2nd ED. Sage Publications, Thousand Oaks, California.
    • Strydom, J. (2017). “Longevity of SMMEs in Soweto: Does marketing play a role?”, African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 9 (6), 685-695.