Social Innovation System with Emphasis on Entrepreneurship Development in the New Pardis City

Document Type : Research Paper

Authors

1 Payame Noor University

2 Department of Strategic Knowledge Management, Faculty of Humanities Supreme National Defense University

3 Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Payame Noor University

Abstract

This study aims to identify and evaluate entrepreneurship development strategies with the approach of social innovation system in the new city of Pardis. In terms of purpose of the study, this research is an applied study and from the point of view of data collection is a descriptive study. Mathematical Modeling and Multiple Attribute Decision Making are used for problem solving. The population of the research consists of 15 experts in the field of social innovation and entrepreneurship. According to the previous studies, the research criteria include systematic changes, large-scale publication and implementation, operational evaluation of the selected idea, practical prototype for testing ideas, idea processing for problem solving and identification of a problem that must be solved. In the analysis section, prioritization and weighting the criteria were first done. Then, using the network analysis technique, the internal relations among the criteria are calculated. Using the criteria weights obtained through Super Decision software, the Unweighted Super Matrix is formed. By calculating the Unweighted Super Matrix and the limit, the final weight and ranking of the criteria are achieved. Accordingly, the practical prototype for testing ideas, systematic changes, and operational evaluation of the selected idea have the highest priority among other criteria, for which suggestions are presented. Finally, using the Delphi technique, these strategies are screened.

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی

     

    • احمد امینی، زهرا؛ امانی تهران، محمد و سقزچی، محمد‌ابراهیم (۱۳۸۹). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد زنجیره ارزش. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره ۱۴، ص ۴۸-۳۵.
    • خلیل، طارق (۱۳۸۴). مدیریت تکنولوژی، رمز موفقیت در رقابت و در خلق ثروت، ترجمه: محمد اعرابی و داود ایزدی. تهران: دفتر تحقیق‌های فرهنگی.
    • خواجه‌ئیان، داتیس و راد، سعید (۱۳۸۹). تدوین مدل هدایتگر مدیریت شهری برای توسعه کارآفرینی. فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال دوم، شماره 3، ص 119-131.
    • زالی، محمد‌رضا و رضوی، مصطفی (۱۳۸۷). موانع توسعه کارآفرینی در ایران. دانشگاه تهران، دانشکده کارآفرینی، تهران: چاپ اول.
    • صادق پور، ابوالفضل و صادقی علویجه، فاطمه (۱۳۹۵). مفهوم کارآفرینی به‌ عنوان نوآوری اجتماعی. همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران. تهران - موسسه پژوهشی مدیریت مدبر.
    • قنبری، سلیمه و ایلاقی حسینی، مرضیه (۱۳۹۴). نوآوری اجتماعی با رویکرد شبکه اجتماعی. تعاریف و نظریات. کنفرانس بین‌المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی.
    • کشتکار هرانکی، مهران (1395). طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری. توسعه کارآفرینی، دوره 9، شماره 4، ص 690-671.
    • کشتکار هرانکی، مهران (1395). مدل مفهومی رابطه بین نوآوری اجتماعی و مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب. فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، سال دهم، شماره 39، ص452-421.
    • کریمی، آص؛ کریمی، تورج؛ رمضانی، سعید و سعدآبادی، علی اصغر (1399). ارائه چارچوب ارزیابی نوآوری اجتماعی در سطح کلان با استفاده از روش فراترکیب. توسعه کارآفرینی، دورة 13، شمارة 1، ص 79-61.
    • کمالیان، امین‌رضا؛ یعقوبی، نورمحمد و الیاس کردی، اشکان (۱۳۸۹). مطالعه عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی و نقش آن در پیاده‌سازی استراتژی کارآفرینی سازمانی. مجله راهبرد یاس، شماره ۲۳، ص 29-51.
    • مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران (1393). بررسی تأثیر مدل سه‌شاخگی بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی). نشریه مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره ۴، ص ۷۵-۵۷.
    • مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران (۱۳۹۵). فراترکیب مدل‌های نوآوری اجتماعی، فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی»، سال هفتم، شماره ۲۶، صص ۱۳۸-۱۰۱.
    • مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید (۱۳۹۲). مدیریت استراتژیک و کارآفرینی، تهران: انتشارات راه دانش.
    • مقیمی، سید محمد (۱۳۸۳). کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی تحقیقی در سازمان‌های غیردولتی (NGOs) ایران. تهران، دانشگاه تهران، چاپ دوم، ص ۲۵۷.
    • ویسی، رضا و کریم‌زاده، پریسا (۱۳۸۵). توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ عوامل و راهکارها (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان مازندران). دو فصلنامه برنامه‌وبودجه، شماره ۱۱۱، ص 159-182.

    ب- انگلیسی

     

    • Bayuo, B., Chaminade, C. & Göransson, B. (2020). Unpacking the role of universities in the emergence, development and impact of social innovations–A systematic review of the literature. Technological Forecasting and Social Change, 155, 120030.
    • Desmarchelier, B., Djellal, F., & Gallouj, F. (2020). Mapping social innovation networks: Knowledge intensive social services as systems builders, Technological Forecasting and Social Change, 157, 120068.‏
    • Bjuggren, C. M., Johansson, D., & Stenkula, M. (2012). Using self-employment as proxy for entrepreneurship: some empirical caveats. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 17(3), 290-303.‏
    • Cebon, P., Newton, P., & Noble, P. (1999). Innovation in firms: towards a framework for indicator development. Melbourne Business School, Working Paper, 99.‏
    • Christmann, G. B. (2020). Introduction: Struggling with innovations. Social innovations and conflicts in urban development and planning. European Planning Studies, 28(3), 423-433.
    • Cullen, U. A., & De Angelis, R. (2021). Circular entrepreneurship: A business model perspective. Resources, Conservation and Recycling, 168, 105300.
    • Eckhardt, J. T., & Shane, S. A. (2003). Opportunities and entrepreneurship. Journal of Management, 29(3), 333-349.
    • Foss, N. J., & Klein, P. G. (2010). Alertness, action, and the antecedents of entrepreneurship. Journal of Private Enterprise, 25(2), 145-164.
    • Fulgencio, H., & Fever, H. L. (2016). What is the social innovation system? A state-of-the-art review. International Journal of Business Innovation and Research, 10(2-3), 434-452.
    • Fulgencio, H., & Fever, H. L. (2016). What is the social innovation system? A state-of-the-art review. International Journal of Business Innovation and Research, 10(2-3), 434-452.‏
    • Futemma, C., De Castro, F., & Brondizio, E. S. (2020). Farmers and social innovations in rural development: Collaborative arrangements in eastern Brazilian Amazon. Land Use Policy, 99, 104999.
    • , J. (2005). Foresight's Contribution Towards Co-Designed Future, Keynote presentation, The 7th Annual Conference on Foresight Management in Corporations and Public Organisations, Helsinki.
    • Gürol, Y., & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students. Education+ training.‏
    • Hisrich, R. D., Peters, M. P., & Shepherd, D. A. (2017).  McGraw-Hill Education.
    • Millard, J. (2012). Report on the development of online networking tools (PDF). A deliverable of the project:“The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe”(TEPSIE), European Commission–7th Framework Programme, Brussels: European Commission, DG Research.‏
    • Murray, R., Caulier-Grice, J., & Mulgan, G. (2010). The open book of social innovation(Vol. 24). London: Nesta.‏
    • McKeown, M. (2008). The truth about innovation. Pearson Education India.‏
    • Petrakis, P. E. (2014). The construction of opportunity entrepreneurship function. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(2), 207-230.
    • Pulford, L. Nordstokka, K., Friesen, C., Sigaloff, C., Moerbeek, K., and van Loon, L. (2011). Co-creation Guide: Realising Social Innovation Together, London, Social Innovation eXchange.
    • Phills, J. A. (2008). Rediscovering social innovation. Stanford Social Innovation Review, 6(4), 34-43.
    • Saaty, T.L. (2002). How to make a decision: the analytic hierarchy process", European Journal of Operational Research, Vol 48, 9-26.
    • Šebestová, J., & Palová, Z. (2017). Support of Social Innovations: Case of the Czech Republic. In Public Sector Entrepreneurship and the Integration of Innovative Business Models, 165-187, IGI Global.‏
    • Skica, T., Czyżewska, M., & Gajecki, L. (2020). Local Development as a Function of Budgetary Policy and Entrepreneurship. In Finance and Sustainability, 125-140, Springer, Cham.
    • Szijarto, B., Milley, P., Svensson, K., & Cousins, J. B. (2018). On the evaluation of social innovations and social enterprises: Recognizing and integrating two solitudes in the empirical knowledge base.Evaluation and Program Planning, 66, 20-32.
    • Unceta, A., Castro-Spila, J., & Garcia Fronti, J. (2016). Social innovation indicators, Innovation: The European Journal of Social Science Research, 29(2), 192-204.
    • Van Stel, A., Thurik, R., Verheul, I., & Baljeu, L. (2007). The relationship between entrepreneurship and unemployment in Japan(No.07-080/3). Tinbergen institute Discussion paper.‏
    • Wang, C. L. & Ahmed, P. K. (2004). The development and validation of the Innovation, 270-285.