Explain and Evaluate the components of generation gap in interaction with virtual social networks with emphasis on the political component(Case study: Citizens of Tehran)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Yasuj university

2 Yasouj University

3 Yasooj university

4 Yasooj University

Abstract

The present study seeks to explain and evaluate the components of the generation gap in interaction with virtual social networks with emphasis on the political component (Case study: Citizens of Tehran(. From this perspective, after expanding the conceptual space of the subject, An integrated theoretical approach has been used to explain the subject.Using a survey study, the research datas were selected using a researcher-made questionnaire from 384 citizens with age15 years and older in Tehran who were selected using the cochran sample size estimation formula and multi-stage cluster sampling method. The instrument was validated through Qualitative formal content validity. The Reliability was Also estimated by Cronbach Alpha.The descriptive findings of the study have shown that the average of the total index of differences in the values of the generation gap is low among the studied age groups and therefore indicates the generation difference rather than the generation gap.Besides that; The inferential findings of the research in the Bivariate analysis section have shown that the duration of more use, news, scientific and educational use, having a Instrumental motivation (purposeful) in the use of virtual social networks, has caused a generation gap (generational difference) between different age groups. Also, the research findings in the multivariate analysis section showed that the independent variables of duration, type of use, motivation and purpose of use and age had a significant effect on the dependent variable at the error level of 0.01..

Keywords

Main Subjects


فهرست منابع و مآخذ
- آزاد ارمکی، تقی. غیاثوند، احمد( 1383)؛ جامعه شناسی تغییرات فرهنگی در ایران، تهران: انتشارات آن، چاپ اول.
- احمدی، آرمان. احیایی، پویان(1392)؛ بررسی شکاف نسلی و عوامل مرتبط با آن، جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 4، شماره 4، صص 27-1.
- اعزازی، شهلا (1379)، تصویر خانواده در برنامه های کودک سیما، واحد ارزشیابی اداره کل پژوهش های سیما، شماره 001/2 .
- اینگلهارت، رونالد( 1373 )؛ تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: انتشارات کویر، چاپ اول. 
- توکل، محمد، قاضی نژاد، مریم(1385)؛ شکاف نسلی در رویکردهای کلان جامعه شناختی: بررسی و نقد رهیافت های نسل تاریخی و تضاد با تأکید بر نظرات مانهایم و بوردیو، نامه علوم اجتماعی، شماره 27، صص 124-95. 
- جانعلیزاده چوب بستی، حیدر، سلیمانی بشلی، محمد رضا (1379)؛ شکاف نسلی: توهم یا واقعیت؟، مجله تخصصی جامعه شناسی، سال1، شماره 1، صص99-63.
- سورین، ورنر جی و تانکارد، جیمز دبیلو(1388)؛ نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.
- شریف زاده، حکیمه السادات. میرمحمدتبار، سید احمد و سهرابی، مریم(1393)؛ بررسی نقش استفاده از فناوری­های نوین(اینترنت و ماهواره) بر هویت دینی دانش آموزان، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 22، شماره 23، صص 125-103.
- صبوری خسروشاهی، حبیب. توکلی نیا، نفیسه(1391)؛ بررسی تأثیر رسانه ملی در ایجاد شکاف نسلی، فصلنامه مطالعات رسانه­ایی، سال 7، شماره 19، صص 119-109.
- فاضلی، نعمت‌الله (1382)؛ سبک زندگی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.
- قاضی نژاد، مریم (1383)؛ نسل­ها و ارزش­ها: بررسی و تحلیل جامعه‌شناختی گرایشات ارزشی نسل جوان و بزرگسال، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، رساله دکتری جامعه شناسی.
- قدیمی، مهدی(1388)؛ بررسی شکاف نسلی در بین دانش آموزان شهر زنجان، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره 3، صص 157-135.
- گیدنز، آنتونی(1398)؛ تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی، چاپ یازدهم. 
- معمار، ثریا و همکاران،(1391)؛ شبکه­های اجتماعی مجازی و بحران هویت(با تأکید بر بحران هویتی ایران)، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران ، دوره 1، شماره 4، 176-155.
- معیدفر، سعید(1383)؛ شکاف نسلی یا گسست نسلی(بررسی شکاف نسلی در ایران)، نامه علوم اجتماعی، شماره 24، صص80-55. 
-مقتدایی، مریم، زیباکلام، صادق(1399)؛«نقش ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته در ایجاد شکاف نسل‌ها در ایران با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب»، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، دوره 15، شماره 42، صص 62-35.
-Hansen,.J. I.C. & Leuty, M. (2012)., Work Values Across Generations, Journal of Career Assessment. 20(1):34-52. Retrieved from :  https://doi.org/10.1177/1069072711417163.
-Shamsher , R.) 2012)., Effect of Satellite Television on the Culture of Bangladesh: The Viewers Perception, European Journal of Business and Management.4(9):45-55. Retrieved from :https://core.ac.uk /download/pdf/234624265.pdf.
-Stevenson, N (1995)., Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication, London: Sage.  
-Raybeck, D. & Munck, V. (2010)., Values and Change Over a Generation: Kelantan, Malaysia. .44(2):97-115. Retrieved from :
- Tan-Torres, T. ( 1995)., A Study on Primary Health Care Services in the Philippines, Discussion paper series, No. 95-20. Retrieved from :  https://dirp3.pids.gov.ph/ris/dps/pidsdps9520.pdf.