Readiness Measurement Model for Universities to Become an Entrepreneurial University

Document Type : Research Paper

Authors

1 مدرس

2 Department of Industrial Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

This article identifies the main factors and components of the university's ability. In this study, after extracting the indicators of the entrepreneurial university and the interdisciplinary factors that create these indicators, the prioritization and weight of each of them have been measured to provide a model for measuring the ability of higher education institutions to become an entrepreneurial university. The extraction of this new knowledge has been done by using the opinions of interdisciplinary experts. In terms of data collection, it is a kind of descriptive research. The online questionnaires were distributed and the answers were collected and the answers were collected after extensive review of theoretical foundations and identification of the main factors and components in universities across the country and in different universities. The obtained results show that twelve internal and external factors are effective in creating and strengthening sixty-nine indicators necessary to become an entrepreneurial university. 28.04% of this model is related to structural indexing factors, 65.97% to content indexing factors and only 5.98% of the factors are related to contextual indicators. The proposed strategy of this article is to pay attention to the content indicators in the first place and in the second place to pay attention to the structural indicators in higher education institutions to become an entrepreneurial university. In this strategy, 68.20% of the factors affecting the readiness of the higher education institution to its internal factors and the impact of external factors is less than one third (31.80%).

Keywords

Main Subjects


  • منابع

    الف- فارسی

    • سپهری، یعقوب؛ لیاقت دار، محمد جواد و اسفیجانی، اعظم (1399)، «رویکردها و روش‌های یاددهی و یادگیری در دانشگاه‌های نسل چهارم از منظر اعضای هیات علمی: مطالعه موردی کیفی»، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره 12، شماره 2، صص 137-161.
    • سلام زاده، آیدین و یدالهی فارسی، جهانگیر (1390)، «طراحی یک مدل مفهومی پویا برای دانشگاه کارآفرین»، پایان نامه مدیریت کارآفرینی- بخش عمومی، دانشگاه تهران
    • صالحی عمران، ابراهیم و رستمی، فرخنده (1388). «بررسی تاثیر آموزش های دانشگاهی در پرورش ویژگی های کار آفرینی دانشجویان»، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره 1، شماره 2، صص 22-34.
    • ضیاء، بابک؛ رضوانی، مهران؛ مبارکی، محمد حسن و تاج پور، مهدی (1398). «الگوی بین‌المللی سازی دانشگاه با رویکرد کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشگاه های برتر ایران)»، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، دوره 12، شماره 2، صص301-320. doi: 10.22059/jed.2019.285814.653079
    • عالی پور، علیرضا و عنایتی، ترانه (1396)، «تجاریسازی تحقیقاتدانشگاه‌های نسل چهارم»، فصلنامه مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، شماره 26، دانشگاه عالی دفاع ملی، صص 53-76 
    • قهرمانی، محمد، حاجی خواجه‌لو، صالح رشید، و ابوچناری، عقیل (1391)، «نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه‌ به سازمان کارآفرین (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی)»، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، دوره 4، شماره 4، صص 185– https://jed.ut.ac.ir/article_24407.html
    • کردنائیج، اسدا... ، احمدی، پرویز، قربانی، زهرا و نیاکان لاهیجی، نازیلا (1391)، «بررسی ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس»، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، دوره 5، شماره 3، صص 47-64
    • محسنی، هدی سادات (1397)، «شناسایی عوامل مؤثر جهت تبدیل دانشگاه‏ها به دانشگاه کارآفرین»،راهبرد اجتماعی فرهنگی، دوره 7، شماره 4، صص 187-208
    • میرزایی، علی، یدالهی فارسی، جهانگیر (1395)، «مدل مفهومی کارافرینی دانشگاهی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان»، پایان نامه مدیریت کارآفرینی- بخش عمومی، دانشگاه تهران
    • نبی پور، ایرج (1399). «دانشگاه نسل پنجم: بر پایه مدل مارپیچ پنج‌گانه کارایانیس و کمبل»، مجله طب جنوب، دوره 23، شماره 2، صص ۱۹۴-۱۶۵.

    ب- انگلیسی

    • Barbieri, E., Rubini, L., Micozzi, A., Barbieri, E., Rubini, L., & Micozzi, A. (2013). Evaluating policies for innovation and university-firm relations. An investigation on the attitude of Italian academic entrepreneurs towards collaborations with firms. Economia Marche / Journal of Applied Economics, XXXII (2), 17–45.
    • Cano, M. G., urbano, david., & Kirby, D. A. (2006). A Literature Review on Entrepreneurial Universities: An Institutional Approach. Political Science, Working Papers 0608, Departament Empresa, Universitat Autònoma de Barcelona
    • Clark, B. R. (2004). Delineating the character of the entrepreneurial university. Higher Education Policy, 17 (4), 355–370.
    • Guerrero, M., & Urbano, D. (2012). The development of an entrepreneurial university. Journal of Technology Transfer, 37 (1), 43–74.
    • Kirby, D. A. (2006). Creating entrepreneurial universities in the UK: Applying entrepreneurship theory to practice. Journal of Technology Transfer, 31 (5), 599–603.
    • Mwasalwiba, E. S. (2010). Entrepreneurship education: A review of its objectives, teaching methods, and impact indicators. Education and Training, 52 (1), 20–47.
    • Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2021). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
    • Salamzadeh, A., Salamzadeh, Y., & Daraei, M.R. (2011). Toward a Systematic Framework for an Entrepreneurial University: A Study in Iranian Context with an IPOO Model. Global Business and Management Research: An International Journal, 3, 30-37.
    • Sharif, N., & Baark, E. (2008). Mobilizing technology transfer from university to industry. Journal of Technology Management in China, 3 (1), 47–65.
    • Sporn, B. (2001). Building adaptive universities: Emerging organisational forms based on experiences of european and us universities. Tertiary Education and Management, 7 (2), 121–134.
    • von Graevenitz, G., Harhoff, D., & Weber, R. (2010). The Effects of Entrepreneurship Education. Education. Journal of Economic Behavior and Organization, 1, 90.
    • Wang, X., Sun, X., Liu, S., & Mu, C. (2021). A Preliminary Exploration of Factors Affecting a University Entrepreneurship Ecosystem. Frontiers in Psychology, 12, DOI=10.3389/fpsyg.2021.732388.
    • Wissema, J. G., & Elgar, E. (2009). Towards the Third Generation University With contributions from Jan Verloop, author of Insight in Innovation. Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar
    • Yusof, M., Siddiq, M. S., & Nor, L. M. (2012). Internal Factors of Academic Entrepreneurship: the Case of Four Malaysian Public Research Universities. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 8 (1), 84–115.