Developing scenarios for effectiveness of public sector research centers in Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran

2 Department of Public Administration, tehran, Branch, Islamic Azad University, tehran, Iran

Abstract

Measuring the performance of the Center for Strategic Defense Research is more difficult than the private sector due to ambiguity in the objectives, the nature of the duties and the diversity of its employees. The purpose of this paper is to design a model for performance management of Center for Strategic Defense Research using a competitive approach and dynamical modeling of systems. The type of research is the exploratory purpose and the survey research method, which has been gathered by 18 management experts using required data. The research findings showed that there is no best criterion for assessing the performance of research and research centers, and the embotic model that represents the key factors of effectiveness octal measures are introduced to manage the performance of these centers. In this research, using a dynamic system approach, a dynamic model of performance management of research centers was presented. Then, with the aid of Vensim software, we examined the effects of different components of this model on each other in 6 different scenarios to determine which variables have the most impact on the performance management system. The results showed that if the research centers cut the planning policy, the share of internal processes (IP) and the open system (OS) up to 50%, the share of the HR (HR) model and teamwork also doubled and improved.

Keywords

Main Subjects


  • منابع

    الف- فارسی

    • آراسته، حمیدرضا و رضا حسین­پور(1389). تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاعی. فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع). سال اول، شماره 4، پاییز، صص 136-115.
    • بهرامی و همکاران(1388). روش­شناسی پویایی سیتم درنظام آموزش عالی. نشریه تدبیر، شماره 203، فروردین صص 59-53.
    • ترک زاده، جعفر(1388)، شناسایی و تحلیل چالش های توسعه مدیریت اسلامی یک الگوی سیستمی، انتشارات راهبرد یاس، شماره 19.
    • رفیع زاده علاءالدین و یوسف رونق(1392). مدیریت و ارزیابی عملکرد با رویکرد علمی- کاربردی. تهران: انتشارت فرمنش.
    • سعیدی مهرآبادی، محمد و رحیم انسانی (1395). طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد یکپارچه برای مراکز تحقیقاتی،
    • سلیمی، قاسم و ابهام حیدری و فهیمه کشا.رزی(1394). شایستگی­های اعضای هیأت علمی جهت تحقق رسالت دانشگاهی؛  تأمّلی بر ادراکات و انتظارات دانشجویان دکتری، دو فصلنامۀ نوآوری و ارزش­آفرینی، سال سوم، شمارۀ هفتم، بهار و تابستان. صص 95-85.
    • سند برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ایران 1399-1395، سال انتشار(1394) ، تهران: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مرکز اسناد، مدارک و انتشارات.
    • عمار فیضی و همکاران 1396 .مدل تصمیم گیری چند شخصیته فازی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان ادارات محیط زیست، فصلنامه انسان و محیط زیست 42 تهران ایران 15.
    • غلامرضایی، داوود، حسن دانایی فرد و حمید خداد حسینی(1392). طﺮاﺣﯽ ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی آﻣﻮزشﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ؛ ﻣﻮرد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺠﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ، فصلنامه سیاست علم و فنآوری. سال پنجم، شماره 4، تابستان، 18-1.
    • فاتح راد، مهدی و سحر کوثری(1391). مدل سازی آینده تعاملی فنآوری اطلاعات با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، فصلنامه سیاست علم و فنآوری، سال چهارم، شماره 4، تابستان صص 93-77.
    • کهن، گوئل(1376)، بازمهندسی مدیریت دولتی، لزوم نوین­سازی اداری و ساختاری در کشورهای روبه رشد، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 37: صص 65-52.
    • مختاریان، فرانک و رضا محمدی(1389)، چالش­های استقرار ساختار ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ایران، فصلنامه آموزش عالی، دوره جدید، سال سوم، شماره دهم. تابستان: صص 127-101.
    • میرسپاسی، ناصر(1384)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار(تمرین و مقالات)، تهران: انتشارات میر.

    ب- انگلیسی

    • Artley Will DJ Ellison Bill Kennedy, (2001), The Performance-Based Management Handbook Volume 1Establishing and Maintaining Performance-Based Management Program, Laboratory Administration Office University of California.
    • Bakker, A., & Demerouti, E. (2017). Job Demands-Resources Theory: Taking Stock and Looking Forward, Journal of Occupational Health Psychology, 22(3), 273-285. doi: 10.1037/ocp0000056
    • Barlas, Y., 2002, System dynamics: systemic feedback modeling for policy analysis in knowledge for sustainable development—an insight into the encyclopedia of life support systems. Paris, France, Oxford, UK: UNESCO Publishing—Eolss Publishers.
    • Bitici, S., Carrie, A.S. & Mcdevitt, L.  (1997). Integrated performance measurement systems:  a development guide.  International  Journal  of  Operations & Production Management, Vol. 17, No. 5, pp. 522-35
    • Dabbagh, R. & Javaherian, L. 2016. Productivity of educational units in Iran’s comprehensive public universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 22(2), 99-123. (In Persian).
    • Schöffner & Partner, EFQM Knowledge Base, 2020.
    • Ghalayini, A.M., Noble, J.S. and Crowe, T.J. (1991), "An Integrated Dynamic Performance Measurement system for Improving Manufacturing competitiveness", International Journal of Production Economics, Vol.84, pp.501-52
    • Goldratt, E.M. (1990). What is this thing called the Theory of Constraints? North River
    • Kanji, G. K. (2002). Performance measurement system, Total Quality Management, Vol. 13, NO. 5, pp. 715-728.
    • Kaplan R.S., & Norton, D.P., Score card Translating Strategy into Action, Harvard business school press, pp 1-300.
    • Mehregan, M. & Dehghan Nayeri, M. 2009. An integrated BSC-TOPSIS approach to evaluate the best's Iranian business schools. Journal of Industrial Management, 2, 153-168. (In Persian).
    • Moullin, M. (2003). Defining Performance Measurement. Perspectives on Performance, 2(2), 3.
    • Neely, A. (2002). Business Performance Measurement: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Neely, A.D., Adams, C. & Kennerley, M. (2002). The Performance Prism: The Scorecard for Measuring and Managing Stakeholder Relationships. London:.Financial Times/Prentice Hall.
    • Neely, A.D., Richards, A.H., Mills, J.F., Platts, K.W., Bourne, M.C.S., Gregory, M. and Kennerley, M. (2000), "Performance Measurement System Design: Developing and Testing a process-based Approach", International Journal of Operations & Production Management, Vol.50 No.10, pp1119-82
    • Otley, D.T. (1999). Performance management: a framework for management control systems researc. Management Accounting Research, Vol. 10, No. 4, pp. 363-82.
    • Parmanter, D(2007). Key Performance Indicators:  Developing,Implementing  and  Using  Winning  KPIs.  New Jersey:  Hohn Wiley & sons.  Key Performance Indicators. ISBN 978-0-470-09588-1
    • Robinson, H.S., Carrillo, P.M., Anumba, C.J., & Al-Ghassani, A.M. (2005).  Review  and  implementation  of  performance  management  models  in  construction engineering organizations. Construction Innovation, 5, pp. 203217.
    • Sushil, 1993. Systems Dynamics: A Practical Approach for Managerial Problems. Wiley eastern limited.
    • I. et al. (2011). Psychologie pracea organizace: nove poznatky. Prague: Grada publishing. Hondnocenia hzenivykonnosti- nove aspekty, p. 58. ISBN 978-80-247-3701-0.
    • Wu, D. (2009). Measuring Performance in Small and Medium Enterprises in the Information & Communication Technology Industrie. Ph.D. thesis, School of Management, RMIT University, February 2009