Strategies and methods of religious education from the perspective of Imam Musa Sadr

Document Type : Research Paper

Authors

1 Student of Philosophy of Education, Tehran University of Research Sciences, Iran

2 Assistant Professor of Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Amin University of Law Enforcement Sciences, Tehran, Iran

3 Associate Professor of Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

Abstract

Imam Musa al-Sadr’s point of view was really comprehensive one to the (religious) etiquette, he didn’t hang on Religious education and its correspondence like the others, and rather, he tries to presents its reality. The purpose of this paper is reviewing Imam Musa Al-Sadr’s point of view about strategies of Religious education. The methods which, we used in this paper is a qualitative and analytical one. The analysis population were all the imam Musa’s quotations in his cultural research institute site, and also his scripts in books like “insan Kedmat”, “nay va ney”, Hadith – e – Sahargah” and we have additional look to the book “Gam be Gam ba Imam” authored by Zahire. Data analysis were in time with Data gathering, and in mean time we have categorized, encoded, and interpreted them too. Findings indicate that the strategies of religious education include , mental persuasions, preparing atmosphere, making models, thought transfer, behaving with tolerance and saying advice in its place, educating in a fair way, family education, giving responsibility to the Youngs, accepting others, having a sincere relation, avoiding moral vices, bestowing, generosity, social links and at last not using Obligations, prohibitions.

Keywords

Main Subjects


  • منابع

    الف- فارسی

    • قرآن کریم. (1386). ترجمه محمد مهدی فولادوند. مشهد: نشر هاتف. چاپ اول.
    • ادیب، زهرا؛ جعفرآبادی، علی و خسروجردی، مریم .(1397). گزارش همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت های آن در زمان حاضر. تهران:موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • اسفیدانی، محمد رحیم و محسنین، شهریار(۱۳۹۲). مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل(آموزشی و کاربردی). تهران: موسسه کتاب تهران مهریان نشر.
    • سریع القلم، محمود. (۱۳۹۰). پیشوایی فراتر از زمان: درآمدی بر نظام فکری و سیره عملی امام موسی صدر. تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • صدر، موسی ( ب/139۱). نای و نی، جستارهایی درباره اسلام، انسان، لبنان و مقاومت . ترجمه علی حجتی کرمانی. تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • صدر، موسی.(139۰). حدیث سحرگاهان، گفتارهای تفسیری. ترجمه: علیرضا محمودی، مهدی موسوی نژاد. تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • صدر، موسی.(139۵). ادیان در خدمت انسان، برخی سخنرانی ها، مقالات، مصاحبه ها و بیانیه های امام موسی صدر. ویراست دوم.تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
    • ضاهر، یعقوب. (1396). گام به گام با امام (۱۲ جلدی). ترجمه گروه مترجمان موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر ویرایش مهدی فرخیان و مهدی موسوی نژاد. تهران: شابک (موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر).
    • قاسمی، وحید.(۱۳۹۲) مدل سازی معادلات ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد ایموس. تهران: جامعه شناسان.
    • پایان نامه
    • احمدی یاقوتی، الهام(۱۳۸۹). بررسی اندیشه ها و تاثیر امام موسی صدر بر جامعه لبنان. به راهنمایی: محمد مظلوم خراسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی.
    • جلالی فراهانی، محسن(۱۳۹۰).بررسی اندیشه های سیاسی و اجتماعی امام موسی صدر،

    وتأثیر آن در حیات سیاسی لبنان با تأکید بر جنبش امل. به راهنمایی: حمد بخشایشی اردستانی، پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد( A.M)در رشته اندیشه های سیاسی در اسلام،دانشگاه آزاد اسسلامی تهران مرکز.

    شمص،منی (۲۰۱۶).اندیشه تربیتی امام موسی صدر. به راهنمایی: طلال عتریسی. دانشگاه لبنان. رشته مطالعات عمیق جامعه‌شناسی آموزشی.

    صدر،رباب.(۲۰۱۶). فلسفۀ عملی در اندیشه امام موسی صدر. به راهنمایی: موسی وهبة. دانشگاه لبنان.

    • عبدلی، معصومه.(۱۳۹۵). بررسی سیره نظری و عملی امام موسی صدر به منظور استنتاج فلسفه تربیتی، به راهنمایی: علیرضا محمودنیا، دانشگاه خوارزمی، دکتری رشته تاریخ و فلسفه آموزش‌وپرورش.
    • منابع اینترنتی
    • مهریزی مهدی.(۳۱-۲-۱۳۹۷). درآمدی بر قرآن شناسی امام موسی صدر. خلاصه چهل و نهمین درس گفتار اندیشه و عمل. سایت: http://imamsadr.ir/8957/darsgoftar49/ .

    ب- انگلیسی

    • Loukes H (1965) New Ground in Christian Education (London, SCM Press).
    • Qualifications and Curriculum Authority (QCA) (2۰۰۵) Religious Education: Non-statutory Guidance on RE (London, QCA.