Provide an appropriate model of key factors for knowledge management success In order to increase creativity and organizational learning in the Army of the Islamic Republic of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Head of the Department of Compilation and Review of Dafoos Aja Educational Books and Documents

2 Head of the Department of Group Studies, Office of War Research, University Command and Staff

Abstract

In this research, it has been tried to determine the factors that increase the creativity and organizational learning in AJA at the same time among the various factors that affect the success of knowledge management. Therefore, seven factors that are common to the key success factors of creativity and organizational learning were examined. The present study aimed to determine the key factors of knowledge management success to increase both creativity and organizational learning in the Army of the Islamic Republic of Iran. This research is descriptive-survey in terms of applied purpose and its implementation method and based on quantitative analysis approach (structural equations). The statistical population of this study includes 850 elites, administrators and university professors at the level of the Army of the Islamic Republic of Iran. Using the Cochran method, a sample of 265 people was selected by stratified sampling. Data analysis was performed through statistical tests and structural equation model analysis using SPSS and LISREL software. The results show that among all seven key factors of knowledge management success (organizational culture, knowledge sharing, reward allocation, information technology, senior management support, human resource management and knowledge-based strategies) that increase organizational creativity and learning , Only two factors of knowledge-based strategies and human resource management have simultaneously increased organizational creativity and organizational learning in the Army of the Islamic Republic of Iran.

Keywords

Main Subjects


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. فارسی

    • آقامحمدی داوود و دهقان، نبی‌اله، (1391)، مدیریت راهبردی دانش در سازمان‌های نظامی، چاپ اول، تهران، انتشارات دافوس آجا
    • اخوان، پیمان و کشتکار، مهران، (1393)، بررسی تأثیر عوامل الگوس سه­شاخگی بر مدیریت دانش (مطالعه موردی: یک سازمان صنعتی دفاعی)، تهران، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دوازدهم، شماره 47، صص 70-45
    • اخوان، پیمان و کشتکار، مهران، (1394)، بررسی و رتبه­بندی توانمندساز­های مدیریت دانش (مطالعه موردی: سامانه فرماندهی و واپایش یک سازمان دفاعی)، تهران، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سیزدهم، شماره 50، صص 86-63
    • حسنوی، رضا، اخوان، پیمان و سنجقی، محمدابراهیم، (1391)، عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، تهران، انتشارات آتی­نگر
    • حمیدی­زاده، محمدرضا، (1389)، مدیریت دانش و دانایی، ساختار، فرآیند و راهکارها، چاپ اول، قم، انتشارات یاقوت
    • دهقان نبی‌اله، (1397)، گونه‌شناسی راهبردهای مدیریت دانش، تهران، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش، صص 25-5
    • سنجقی، محمدابراهیم؛ جنیدی­جعفری، یاسر و غضنفری، سیدمحمدجواد، (1392)، سنجش فرایندها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش(مطالعه موردی یک سازمان دفاعی- امنیتی)، فصلنامه پژوهش­های حفاظتی- امنیتی دانشگاه امام حسین(ع)، شماره 2، صص 100-77
    • کشتکار، مهران، (1397)، مدل مفهومی رابطه بین نوآوری اجتماعی و مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب، تهران، فصلنامه مطالعات بین­رشته­ای راهبردی، شماره 39، صص 452-421
    • محمودزاده، ابراهیم؛ علوی­نژاد، عباس، (1396)، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه)، تهران، فصلنامه مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال دوم، شماره هفتم، صص 140-81

     

     

     

    ب. انگلیسی

    • Akhavan, p et al., (2009), Identification of Knowledge Management Critical Success Factors in Iranian Academic Research Cemters, Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, Vol: 2, No.4.
    • Adams, R. Bessant, J. and Phelps, R. 2006, “Innovation management measurement: a review ”, vol. 8 10, p. 21-47.
    • Chanal, V. 2004, “Innovation management and organizational learning: a discursive approach ”, European Journal of Innovation Management, vol. 7 1, p. 56-64.
    • Gomez, C. 2004, "The influence of environmental, organizational and HRM factor on employee behaviors: a Mexican case study of organizational learning", Journal of world besiness, 39, pp. 1-11.
    • Jon-Arild Johannessen. 2008, " Organisational innovation as part of knowledge management" International Journal of Information Management, Vol. 28, Page 403– 412.
    • Mumford, M.D. and Licuanan, B. (2004), “Leading for innovation: conclusions, issues and directions, The Leadership Quarterly, Vol. 15 1, pp. 163-71.