The role of surrender in providing personal and social psychological security from the perspective of the Holy Qur'an

Document Type : Research Paper

Authors

1 univercity of shahid sattary

2 univercity of qom

3 University of Imam Ali (AS)-Department of theology

Abstract

Surrender means the mere subjugation of the divine promise of the explicit teachings of the Holy Qur'an. Within the framework of religious requirements, including Islam, faith and certainty, the surrender of the degree of faith and certainty has important implications, including the creation of individual and social psychological security. In the Holy Quran, submission is a close relationship with words such as faith, perseverance on the path to servitude, faith, piety and the mention of God, which in some way is considered as a means of preservation of fear and sorrow - which is in contrast to psychological security Are - and have been called peace of mind The present research is an applied and Qur'anic way of interpreting the Qur'an which, by referring to valid Persian interpretations, has analyzed the qualitative content of the verses related to submission and its applications, and the view of the Holy Qur'an has been considered in terms of the role of submission in providing psychological security. In order to confirm the validity and reliability of the data, the results of the findings of the scholar from the Holy Quran have been approved and approved by a researcher-made questionnaire and opinion of experts in the religious and security spheres. The results of data analysis and analysis indicate that reaching the surrendering status will lead to a psychological security in the individual domain of various anxieties, with a proper understanding of the philosophy of creation and submission to God's evolutionary and divine will...

Keywords

Main Subjects


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. منابع فارسی

    • قرآن کریم (1386 ش)، ترجمه محمدمهدی فولادوند، قم، ولیعصر-عترت، چاپ اول.
    • نهج‌البلاغه (1380 ش)، ترجمۀ محمد دشتی، چاپ ششم، قم، مشهود.
    • ‏‏علیزاده، مهدى (1389 ش)،‏ ‏اخلاق اسلامى مبانى و مفاهیم، قم‏، دفتر نشر معارف،‏ چاپ اول.
    • ابن اثیر جزری، مبارک (1367 ش)، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، قم، اسماعیلیان،‏ چاپ چهارم.
    • ابن‌بابویه، محمد بن على (1403 ق)، معانی الاخبار، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول.
    • ابن شعبه حرانى، حسن بن على (1404 ق)‏‏، تحف العقول‏، تحقیق: غفارى، علی‌اکبر، قم، جامعه مدرسین‏، چاپ دوم.‏
    • ابن قیم الجوزیه، محمد (1416 ق)، مدارج السالکین، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ سوم.
    • ابن منظور، محمد بن مکرم (1414 ق)، لسان العرب، بیروت، دارالفکر، چاپ سوم.
    • انصاری، عبدالله (1417)، منازل السائرین، تحقیق: علی الشیروانی، قم، دارالعلم، چاپ اول.
    • پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (1389)، دائرة­المعارف قرآن کریم، جلد هشتم، قم، بوستان کتاب، چاپ اول.
    • پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (1388)، دائرة­المعارف قرآن کریم، جلد هفتم، قم، بوستان کتاب، چاپ دوم.
    • تمیمى آمدى، عبدالواحد (1410 ق)، غررالحکم و دررالکلم،‏‏ قم،‏ دارالکتاب الإسلامی،‏ چاپ دوم.
    • جرجانى، على (1405‌ق)، التعریفات، بیروت، دارالکتاب العربى.
    • جندى، انور (1977)، مفاهیم العلوم الاجتماعیة و النفس و الاخلاق فى ضوء الاسلام، قاهره: دارالاعتصام.
    • ‏جیمز، ویلیام (1356‌ش)، دین و روان، ترجمه مهدى قائنى، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
    • حسینى همدانى، محمدحسین (1404 ق)، ‏‏انوار درخشان، ‏تحقیق: محمدباقر بهبودى،‏ تهران،‏ لطفى‏، ‏چاپ اول.
    • حقى بروسوى، اسماعیل (بى تا)، تفسیر ‏روح البیان، ‏بیروت،‏ دارالفکر.
    • راغب اصفهانى، حسین (1412 ق)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت- دمشق، دارالقلم- الدار الشامیة، چاپ اول.
    • زمخشرى، محمود (1407 ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، ‏دار الکتاب العربی، چاپ سوم.
    • شاذلی، سید بن قطب (1412 ق)، ‏‏فى ظلال القرآن،‏ بیروت- قاهره،‏ دارالشروق،‏ چاپ هفدهم.
    • شعیری، محمد (بى تا)، جامع الأخبار، نجف اشرف،‏ مطبعة حیدریة، چاپ اول.‏
    • طباطبایی، سید محمدحسین (1417 ق)، المیزان فی تفسیرالقران، قم، مؤسسه النّشرالإسلامی.
    • طبرسی، فضل بن حسن (1372 ش)، مجمع‌البیان لعلوم القرآن، تهران، ناصرخسرو.
    • طبرى، محمد بن جریر (1412 ق)، جامع البیان فى تفسیر القرآن، ‏بیروت‏، دارالمعرفه.
    • طوسی، محمد بن حسن (بی تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
    • طوسى، خواجه نصیرالدین (1373‌ش)، اخلاق ناصرى، تهران، خوارزمى.
    • فخر رازی، محمد (1420 ق)، مفاتیح الغیب، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم.
    • فراهیدى، خلیل بن أحمد (1409 ق)، العین، قم، نشر هجرت، چاپ دوم.
    • فیض کاشانى، ملا محسن (1415 ق)، الصافى،‏ تحقیق: حسین اعلمى، تهران، انتشارات الصدر، چاپ دوم.
    • فیومى، أحمد (1414 ق)‏، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر، قم،‏ مؤسسه دار الهجرة، چاپ دوم.‏
    • قرطبى، محمد بن احمد (1364 ش)‏‏، الجامع لأحکام القرآن‏، تهران، انتشارات ناصرخسرو، چاپ اول.
    • کارنگى، دیل (1956 م)، دع القلق و ابدأ الحیاة، ترجمه عبدالمنعم الزیادى، قاهره، کتابخانه «خانجى» چاپ پنجم.
    • کلینى، محمد بن یعقوب (1407 ق)، الکافی، تهران،‏ دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
    • مجلسی، محمدباقر (1403 ق)، بحارالانوار، بیروت، داراحیاءالتراث العربی.
    • محلى، جلال‌الدین/ سیوطى، جلال‌الدین (1416 ق)، ‏تفسیر الجلالین، بیروت‏، مؤسسه النور للمطبوعات‏، چاپ اول.
    • مصطفوى، حسن (1368 ش)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.
    • مکارم شیرازی، ناصر (1374 ش)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • نجاتى، محمد (1381 ش)، قرآن و روان‏شناسى، ترجمه: عباس عرب،‏ مشهد، آستان قدس،‏ چاپ پنجم‏.
    • هاشمیان­فرد، زاهد (1390 ش)، امنیت در اسلام، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، چاپ اول.
    • وحید خراسانی، حسین (1386 ش)، آشنایی با اصول دین، قم، باقرالعلوم (ع)، چاپ پنجم.
    • مقالات:
    • زارعى توپخانه، محمد (1392)، نقش ولایت‌پذیری اهل‏بیت (علیهم‌السلام) در امنیت فردى و تحلیل روان‌شناختی آن، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، معرفت، سال بیست­ودوم، شماره 191، صص 44-27.
    • سلیمان­پور مقدم، حسین (1376)، روان‌درمانی در قلمرو دین، مجله: تربیت، شماره 118، صص 31-28.
    • صادقیان، احمد (1387)، قرآن و بهداشت روان، قم، جامعة المصطفی العالمیة، مجله قرآن و علم، شماره 2، صص 90-69.
    • نقى­پورفر، ولی‌الله (1394)، مراتب الزامات دینی و تکالیف متناظر زنان مؤمن از دیدگاه قرآن کریم، مطالعات اسلامی زنان و خانواده، ش 3، صص 70-49.