Provide a strategic model of the dimensions and key components of psychological media operations

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Media Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Media Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.

Abstract

In recent decades, researchers have sought to gain a better understanding of the role of the media in soft warfare and psychological operations through interdisciplinary studies. Soft warfare without the use of hard power seeks to eliminate the thinking and thinking of the target community and psychological operations, planned efforts to influence the attitudes and behavior and to accompany the thinking of the target audience. Today, the media, due to the nature of awareness and information transfer, is known as the main platform for psychological operations. The present study is a descriptive-applied type that uses the data method of the foundation and Maxqda software, after library studies, Data extraction and coding as well as in-depth and specialized interviews with experts have been done in order to extract the pattern of psychological and media operations. The statistical population consisted of 10 experts in military and media organizations and experts in the field of soft warfare and psychological operations and the media who were involved in the processes of coding, classifying concepts, identifying components and dimensions, and extracting the initial pattern of participation. Have had. The research findings showed that the process of psychological warfare and psychological media operations include a diverse range of components and effective dimensions, including: methods, communication media, target community, approaches, goals, He pointed out its contexts and consequences.

Keywords

Main Subjects


  • الف. فارسی

    • ابراهیمی، شهروز و محمدی، مصطفی، (1391)، فرهنگ، بستری برای جنگ نرم، فصل‌نامه مهندسی فرهنگی، شماره 65، پیاپی 66، ص 41.
    • احمدی، زهرا و رشیدی، یونس، (1397)، تحلیل ژئوپلیتیک: بازنمایی فضاهای ترس در رسانه، فصلنامه ژئوپلیتیک. شماره 50، پاییز 1397، ص 55- 21.
    • الیاسی، محمدحسین، (1384)، عملیات رسانه‌ای برای کنترل اذهان، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، 10(34)، ص 249-236.
    • پارسا، کیانه، (1394)، عملیات روانی جنگ نرم در عصر اطلاعات، دومین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، تهران.
    • پورهادی، ابراهیم و نوری، قباد، (1390)، «ارتباط اقناعی از آموزه‌های عملی تا یافته‌های علمی»، فصلنامه علمی راهبرد دفاعی، پیاپی 50، ص 145-117.
    • جی.پری، کتی، (1382)، استفاده از عملیات روانی به منزله یک ابزار استراتژیک، مترجم، سید حسین محمدی نجم، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، 2008-3181، ص 4.
    • چپمن، جین، (1392)، درآمدی بر تاریخ تطبیقی رسانه‌ها: 2002-1789، ترجمه: دل‌آرا، داریوش، تهران، ساقی، چاپ اول.
    • حبی، محمدباقر و حاتمی، حمیدرضا، (1388)، بررسی شیوه‌های عملیات روانی علیه ایران از نظر نیروهای نظامی، روان‌شناسی نظامی، 1(1)، ص 42-33.
    • حسینی، حسین، (1390)، «ارتباط اقناعی از آموزه‌های عملی تا یافته‌های علمی»، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، پیاپی 30، ص 175.
    • خزلی، یونس و ارجمندی، حسن، (۱۳۹۷)، آینده‌پژوهی مدیریت عملیات روانی در عرصه منازعات آینده، مجله مقابله با عملیات روانی، ۳ (۶)، ۱۰۹.
    • ربیعی، علی و احمدزاده نامور، فرناز، (1387)، نظریه بازنمایی رسانه‌ای و تحلیل افکار عمومی متقابل آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها، فصلنامه دانش سیاسی، 4 (8)، ص 37-62.
    • روشنی، رضا، (1397)، چشم‌انداز و اولویت‌های راهبردی ج.ا.ایران برای مقابله با عملیات روانی دشمن، مطالعات دفاعی استراتژیک، 16(71)، 12142-121.
    • رنجبران، داود، (1388)، جنگ نرم، تهران، انتشارات ساحل اندیشه، 1971634، ص 250-210.
    • سوری، 1385، «نقش فناوری‌های نوین ارتباطی در عملیات روانی»، فصلنامه عملیات روانی، شماره 12، ص 74.
    • سبیلان اردستانی، حسن، (1389)، عملیات روانی و دیپلماسی رسانه‌ای، فصلنامه عملیات روانی، سال هشتم، شماره 7، ص 215-189.
    • شریفی، احمد حسین، (1382)، جنگ نرم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 2068624، ص 130-90.
    • ظریف‌منش، حسین؛ تولایی، محمد و مقیسه، رضا، (1392)، طراحی ساختار راهبردی مقابله با جنگ نرم در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه راهبرد دفاعی، 11(44)، 75-43.
    • تافلر، آلوین، (1375)، جنگ و ضد جنگ، مترجم: خوارزمی، شهین‌دخت، تهران، انتشارات سیمرغ،  چاپ اول.
    • مطلبی جونقانی، مظلبی، (1392)، «ابزارهای دشمن در جنگ نرم با تأکید بر رسانه‌های مجازی»، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، پیاپی 35، ص 71.
    • مرادی، حجت‌الله (1385)، سرانجام عملیات روانی، فصلنامه عملیات روانی، سال سوم، شماره 12، بهار 17(44)، 173-149.
    • نائینی، علی‌محمد، (1387)، «مبانی مأموریت سپاه در مقابله با تهدیدات نرم»، فصلنامه علمی، تخصصی عملیات روانی، سال 5، شماره 20، دانشگاه امام حسین (ع)، ص 131-94.
    • نصر، صلاح، (1385)، جنگ روانی، مترجم: محمود حقیقت کاشانی، نشر سروش.

     

    ب. انگلیسی

    • Ackerman, Spencer. (2012). Two Cheers for Zero Dark Thirty’s Torture Scenes. In access at: http://www.wired.com/dangerroom/2012/12/zero-dark-thirty/
    • Anderson, Ben. (2010). Security and the future: Anticipating the event of terror. Geoforum. (41). Pp 227–235
    • Balabanova, Ekaterina. (2007). Media, Wars and Politics: Comparing the Incomparable in Western and Eastern Europe. Ashgate Publishing. Hampshire
    • Clark, Wesley K. (2003). Winning Modern Wars: Iraq, Terrorism, and the American Empire. (p. 611). Public Affairs. New York
    • Crosbie, Thomas. (2018). The golden age, revisited: George C Marshall's press work, 1939-1945. War in History. 27 (2). Pp 249-270.
    • Dimaggio, Anthony R. (2008). Mass media, mass propaganda: examining American news in the "War on terror". Lexington Books. Plymouth. UK
    • Kriti,Singh. (2016) role Of the Media inCultivating Perceptions and impactingPower equations:Case study Of us PsyOPs.AIR POWER Journal Vol. 11 No. 4, wiNter 2016 (October-December)
    • McAuliffe, Cameron. (2007). Visible Minorities: Constructing and Deconstructing the ‘Muslim Iranian’ Diaspora. in: Aitchison, Cara. et al (Editors); Geographies of Muslim identities: diaspora, gender and belonging. Hampshire: Ashgate Publishing Limited.
    • Nye, Joseph. S (1990). “Soft Power”, Foreign Policy, No.80, Twentieth Anniversary, Washingtonpos, Newsweek Interactive, LLC, Autumn, P.153-171.
    • Nye,Jr.,Joseph S. (2011). The Future of Power. Public Affairs. New York
    • Nye,Jr.,Joseph S. (2005). Soft power: the means to success in world politics. Perseus Books Group. New York
    • Sharp, Joanne. (2011). A subaltern critical geopolitics of the war on terror: Postcolonial security in Tanzania. Geoforum. (42). Pp 297–305
    • Sharp, Joanne. (1996). Hegemony, popular culture and geopolitics: The Reader’s Digest and the construction of danger. Political Geography. Vol.15, No6/7. Pp 557-570
    • Singh, Kriti. (2016). Role of Media in Cultivating Perceptions and its Effect on Power Equation: Case study US Psychological Warfare.
    • Strauss, Anselm; Corbin, Juliet (1998). Basics of Qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. London: Sage.