Study of Investigating the Impact of vertual on Beliefs and Beliefs and of social network users

Document Type : Research Paper

Author

phd /aja

Abstract

Cyberspace is a platform for interactions and interactions to express feelings among users that provides different capabilities to their roles and social relationships. Spreading the use of cyberspace in daily interactions has led to a change in the lifestyle of individuals. The attraction of this space has led users to spend considerable time in this space and interact in this space to replace close interactions with family members and peers. People encounter this space and plenty of resources in creating religious beliefs, suspended, and believe their beliefs are shaky and open to doubt and anxiety. Each society has the values that derive from its culture, but some of the progressive values in societies are influenced by culture, and the West's fading is dimming. This research was applied in a descriptive-analytical manner. The population of the study is cyberspace users. The information gathering method is library and field research, which tried to compile the data using documentation and documents. Based on the results of this study, virtual social networks have been affected by the process in communication and can have a crisis and positive aspects.

Keywords

Main Subjects


  • قرآن کریم، (1391)، ترجمه آیت­الله مکارم شیرازی، تهران، مؤسسه قاصدک شهرک.
  • نهج­البلاغه، (1389)، ترجمه شهیدی، سید جعفر، تهران، شرکت انتشارات فرهنگی.
  • حضرت امام خمینی (سلام­الله­علیه)، (1385)، صحیفه نور، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • حضرت امام خامنه­ای (مدظله­العالی)، بیانات معظم­له، قابل دسترسی در پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری.
  • احمدپور، مریم و قادرزاده، امید، (1389)، تعامل در فضای سایبر و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان، فصلنامه پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره 5، تهران.
  • باریکانی، زهرا، (1385)، تبیین هویت دینی دانش­آموزان و بررسی ارتباط آن با محتوای کتب دین و زندگی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران.
  • بنی‌هاشمی، محمدحسن، (1388)، توضیح­المسائل مراجع، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
  • پاداشیان­فرد، عزیز، (1394)، تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده­ها، تهران، دفتر نشر پژوهش­های معنوی.
  • پاک­نهاد، سید محسن، (1395)، فضای مجازی، جاذبه­ها و آسیب­ها، تهران، اندیشه بنان.
  • جلیلی فیروزی، شقایق، (1385)، بازنمایی هویت دینی در فضای مجازی، بررسی تأثیر حضور در گروه­های دینی مجازی بر شکل‌گیری هویت دینی کاربران جوان، رساله کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • حاجیانی، ابراهیم، (1392)، جامعه­شناسی هویت ایرانی، تهران، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
  • حریری، نجلا و عنبری، امیرمهدی، (1390)، سنجش قابلیت­های شبکه­های اجتماعی تخصصی فارسی و ارائه راهکارهای مناسب برای بهینه­سازی این شبکه‌ها در ایران، تهران، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران.
  • خانی­جزنی، جمال، (1388)، هویت مجازی، تهران، انتشارات مهرتاب.
  • دهخدا، علی­اکبر، (1377)، لغت‌نامه، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1392)، مفردات، قم، انتشارات زید­الاسلام.
  • رفعت­جاه، مریم، (1387)، اینترنت و هویت اجتماعی، فصلنامه جهانی رسانه، تهران.
  • رفیع‌پور، فرامرز، (1378)، وسایل ارتباط جمعى و تغییر ارزش­ها، تهران، کتاب فردا.
  • ریتزر، جورج، (1388)، جامعه­شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی.
  •  سلطانی­فر، محمد، (1389)، دیپلماسی عمومی نوین و روابط عمومی الکترونیک، تهران، انتشارات سیمای شرق.
  • سیدمن، استیون، (1391)، آرای در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
  • شهید ثانی، زیدالدین ­بن ­علی، (1389)، مسالک الافهام، قم، مؤسسه المعارف الاسلامیه.
  • شیخ صدوق، (1413)، من لایحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
  •  عباسی، مجتبی و خلیلی کاشانی، مرتضی، (1390)، تأثیر اینترنت بر هویت ملی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  • فجری، مهدی، (1394)، فضای مجازی، فرصت­ها و آسیب­ها، تهران، انتشارات مبلغان.
  • قاسمی، وحید و قادری، مهدی، (1394)، تحلیلی بر وضعیت هویت اجتماعی جوانان در شهر کرمانشاه، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز.
  • کرایب، یان، (1388)، نظریه اجتماعی مدرن، ترجمه عباس مخبر، تهران، نشر آگه.
  • کلینی، محمد بن­ یعقوب، (1369)، الکافی، تهران، دارالکتاب الاسلامیه.
  • محمدی­ ری­شهری، محمود، (1389)، میزان­الحکمه، ترجمه: حمیدرضا شیخی، تهران، نشر دارالحدیث.
  • مکارم شیرازی، ناصر، (1374)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
  • نوری طبرسی، میرزا حسین، (1408 ق)، مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل، تهران.

 

ب. انگلیسی

  • Boyd, Daneh & Ellison, Nicole (2010), "Social Network Sites: Definition, History and Scholarship", Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 133: 210- 230
  • Duane, Alwin (2014), "Measuring Religious Identities in Surveys", Public Opinion Quarterly, Vol. 70, No. 4: pp. 530-564.
  • Jacobson, Jeffrey (2015), Islam in Trasition: Muslim Perspectives, London: Routledge. Pempek, Tiffany A., Yermolayeva, Yevdokiya A. Calvert, Sandra L. (2017), "College Students' Social Networking Experiences on Facebook", Journal of Applied Developmental Psychology, 30: 227–238.