A Paradigmatic Model of Constructive Jihad based on the Discourse of Velayat-e-Faqih, the Constitution, and the experiences of the Islamic Republic of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Organization of forests, rangelands and Watershed

2 Assistant Professor of Higher National Defense University

3 Researcher at Higher National Defense University

Abstract

Constructive Jihad was one of the institutions emerged from the Islamic Revolution that during its organizational life had many impacts on the development and improvement of the villages, as well as the imposed war. As the administrative dimensions of this institution have not been presented in the form of a systematic model based on the discourse of Velayat-e-Faqih, the Constitution, and the experiences of the Islamic Republic of Iran, as well as the need for a scientific pattern to use the achievements of this institution, the present study has been conducted to achieve a paradigmatic model of constructive Jihad. This is a qualitative, applied and developmental research which has been carried out using Grounded Theory. In the paradigmatic model of Constructive Jihad, the causal terms include Islamic worldview, the discourse of Velayat-e-Faqih and the related constitutional principles and provisions; and its central category consists of doctrine and policies. Following, the strategies are defined in six categories as: planning, organizing, directing and leading, coordinating, implementing, monitoring and evaluating. Contextual conditions consist of public claims and demands, popular participation, Jihadi spirit, immaterial motivation, unity and empathy between people and authorities. Also, hindering conditions include not having Jihadi attitude, non-dynamic, dysfunctional and efficient structures, and conflicting laws and regulations. Consequently, implementing these strategies will promote the reinforcement of pure Mohammadi Islam, the spreading of social justice, the growth of morality and spirituality, development of villages, self-sufficiency and poverty alleviation.

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی

    • قرآن کریم ترجمه آیت الله مشگینی
    • "نهج البلاغه"، ترجمه محمد دشتی ، موسسه تحقیقاتی امیر المومنین(ع)، قم
    • "صحیفه حضرت امام خمینی(ره)" (1389)، ج7،8،9،10،11،13،14،16،17،18،19،21 .تهران .موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س). نشر عروج
    • "مجموعه بیانات امام خامنه ای (مدظله)"، قابل دسترسی درسایت: www.khamenei.ir
    • شیخ حرعاملی (1082ق)، "وسائل الشیعة ج11" .قم. انتشارات آل البیت الإحیاء التراث
    • مجلسی، محمدباقر(1110ق)، "بحارالانوارج69". تهران. انتشارات دارالکتب الاسلامیه
    • آرمنـــد، پیـمان و ذبیحی طاری، رضا(1388" بررسی سبک مدیریت جهادی و سایر سبکهای مدیریتی". تهران. انتشارات وزارت جهادسازندگی
    • احمدی، سید علی اکبر(1388)، "بهره گیری ازالگوی مدیریت جهادی".تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    • ایروانی، محمدجواد(1377)، "نهادگرائی و جهادسازندگی" .تهران. انتشارات وزارت جهادسازندگی
    • ایمان، محمدتقی(1393)، "روش شناسی تحقیقات کیفی" .قم. انتشارات حوزه و دانشگاه
    • حمیدی‌زاده، محمدرضا (1379)، "پویایی های سیستم" . تهران .انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
    • خواجه نادری، مصطفی و علامه، سیدمحسن و ناظمی اردکانی، مهدی(1392)، " بررسی و تبیین الگوی مدیریت جهادی از منظر بنیانگذاران نهادهای انقلاب اسلامی در چارچوب مدل سازمان های تحول آفرین 7S مکنزی" .اصفهان. انتشارات دانشگاه اصفهان
    • فیروزآبادی، سیدحسن(1390)، "از جهاد تا جهاد".تهران. انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی
    • شماعی کوهپائی، میلاد و اسمعیلی گیوی، محمدرضا( 1393)، " شناسایی و تبیین ابعاد مدیریت جهادی بر اساس تئوری داده بنیاد" .تهران.انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده مدیریت
    • علی‌احمدی، علیرضا و وحیدی منفرد، حسین(1392)، " ساختار تشکیلات جهادی بر مبنای الگوی سیستمی مدل‌گرا". تهران. دانشگاه علم و صنعت ایران
    • گرجی، ابراهیم و برخورداری، سجاد (1388)، "مبانی روش تحقیق درعلوم اجتماعی". تهران. انتشارات ثالث
    • منصوریان، یزدان (1386)، "گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد". ویـژه نامـه همـایش علم اطلاعات و جامعه اطلاعاتی. اصفهان. دانشگاه اصفهان
    • موسویان، سید مرتضی (1389)، "شناخت تحول های فناوری در رسانه و الزام های راهبرد آینده" .تهران. فصلنامه مدیریت راهبردی. سال اول. شماره 1. انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی.

    ب- انگلیسی

    • Creswell, J. W. (2005), Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative, New Jersey: Upper Saddle River.
    • Flick, Uwe (2006), An Introduction to Qualitative research, Sage Publication LTD.
    • Glaser, B. and Strauss, A. (1967), “The Discovery of the Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research”, New York.
    • Johnson, B, & Christensen, L.(2008), Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches, Sage
    • Kaplan,A (1976), The conduct of Inquiry: Methodology for Behavioral Science ,San Francisco: Chandler Press
    • Lee, J. (2001), A Grounded Theory:Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
    • Mays, N, & Pope, C.(2000), “Assessing Quality in Qualitative Research”, British Medical Journal, Vol.320(7226): 50.
    • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2002), Qualitative data analysis: A Sourcebook of New Methods, Sage London; Beverly Hills.
    • Neuman, Lawrence,(1997), social research methods :qualitative and quantitative approaches 3d. ed. Boston,Allyn and Bacon.
    • Powell, R. (1999), “Recent trends in research: a methodological essay”, Library and Information Science Research, Vol. 21 No. 1, pp. 91-119
    • Rao. Sally & Perry. Chad (2003), Convergent interviewing to build a theory in under-researched areas: principles and an example investigation of Internet usage ininter-firm relationships, Qualitative Marke Research: An International Journal, Volume6 Number4 2003 pp. 236-247. 
    • Sandelowski M. (1995). Sample size in qualitative research. Res Nurs Health; 18(2): 179- 83.
    • Strauss, A. and Corbin, J. (1998) Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Technique (2nd Edition), Sage, Newbury Park, London