Investigating effective factors in the formation of revolutionary management strategies in the Public Sector of Iran from the viewpoint of Supreme Leader (Ayatollah Khamenei)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Public Management, PhD student in Public administration, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran.

2 Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran.

3 Department of Management, Faculty of Management, Payamme Noor University, Tehran, Iran

Abstract

The exhaustion of the human spirit and the spiritual weaknesses in the core of today's management has revealed a vacuum in organizations. In addition, the need for a superior system and a new attitude in the management of the Islamic Republic of Iran requires a system that promises material and spiritual excellence. In this regard, the Supreme Leader, as the governor of jurisprudence and one who explains Islamic philosophy, plays a very crucial role. This research is qualitative with fundamental orientation in terms of strategic, and on the other hand it can be applied in the public sector. Considering that the present research seeks to identify effective factors in the formation of revolutionary management strategies from the viewpoint of Supreme Leader, the purpose of this research is exploratory and the thematic analysis method has been used. First, the themes were extracted from the lectures of Supreme Leader by theoretical sampling method, and finally, according to a deep theoretical study and interview with the experts, five organizing themes of revolutionary have been extracted including adherence to the revolution basic principles and values, the targeting of the revolution ideals, adherence to the independence of the country, non-compliance from enemy and the religious and political virtue and revolutionary management strategies. Accordingly, influential attitudes to revolutionary indices were considered as forming factors that are effective on revolutionary management strategies. Revolutionariness is a transcendent thinking and flourished capacity; the more serious and objective we try in the path of revolutionariness and the more we take into account its indices, the stronger the Islamic will be and we will be able to move on the path of Islamic civilization building.

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی

     

    • ابطحی، سید محمد تقی (1384)، «درآمدی بر روش‌شناسی مدیریت‌اسلامی»،  فصلنامه حوزه‌ و ‌دانشگاه، سال یازدهم، شماره 45.
    • ابوطالبی، مهدی (1397)، «جلوه های انقلابی گری در حوزه های علمیه قبل از انقلاب اسلامی»، فصلنامه سیاست پژوهی، دوره 5، شماره نهم، صفحات 73-112.
    • احمدی، کیومرث (1396)، «ارایه الگویی جهت تبیین جایگاه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در نظام سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران»، همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، لرستان، دانشگاه حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره).
    • ارونسون، الیوت (1385)، «روانشناسی اجتماعی»، ترجمه حسین شکرکن، تهران، انتشارات رشد.
    • ازگلی، محمد و قنبری، قاسم (1382)، «مدیریت و رهبری در سازمان»، تهران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین‌(ع).
    • استراس، آنسل و کوربین، جولیت (1385)، «نظریه مبنایی اصول روش تحقیق کیفی»، ترجمه بیوک محمدی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • افجه، علی اکبر  (1388)، «مبانی فلسفه و تئوری رهبری و رفتار سازمانی»، چاپ ششم، تهران، انتشارات سمت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
    • بانکی پورفرد، امیرحسین و رفیعی، محمدتقی (1392)، «عیار مدیران از منظر رهبر معظم انقلاب»، اصفهان، انتشارات حدیث راه عشق.
    • برنجی، محمدرضا (1377)، «اصول مدیریت، نگرشی بر مدیریت در اسلام (مجموعه مقالات)»، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
    • پناهی، محمدحسین (1389)، «نظریه های انقلاب: وقوع، فرآیند و پیامدها». تهران، انتشارات سمت.
    • توکلی، عبدالله (1391)، «تحلیل جایگاه ارزش ها در مدیریت: گامی در نظریه پردازی مدیریت اسلامی»،  فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، 18(71)، صفحه 117-99.
    • جمالزاده، ناصر؛ باباهادی، محمد باقر؛ فیضی، رضا (1396)، «مولفه های مانایی انقلاب اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری(مدظله العالی)»، دو فصلنامه علمی پژوهشی جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام، دوره 6، شماره 1، صفحات 105-128.
    • چلبی، مسعود (1383)، «چهارچوب مفهومی پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان»، تهران، دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    • حمیدی زاده، محمد رضا (1377)، «تبیین نقش پیش بینی و آینده نگری در نظام مدیریت اسلامی»، فصلنامه مطالعات مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، شماره بیستم، صفحات 9 الی 45.
    • خامنه ای، سید علی (1396)، «حدیث ولایت (لوح فشرده مجموعه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای)»، تهران، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی.
    • خزاعی، علی؛ خسروی، محمدرضا و رجبی دوانی، محمدحسین (1396)، «مؤلفه های نیل به تمدن نوین اسلامی درآثار و اندیشه امامین انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامهعلمیپژوهشیمطالعاتبینرشتهایدانشراهبردی، سال هفتم، شماره 29، صفحات 29-52.
    • خمینی، روح الله (1378)، «صحیفه امام خمینی(ره)»، جلد 8، تهران، موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره).
    • دانایی فرد، حسن (1384)، «تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم سازی تئوری بنیاد»، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، شماره 11، صفحات 70-5.
    • رحمانی، مریم (1387)، مجموعه مقالات همایش های مدیریت جهادی، تهران، وزارت جهاد کشاورزی، دفتر نمایندگی ولی فقیه.
    • زارعی متین، حسن (1388)، «رفتار سازمانی پیشرفته»، تهران، انتشارات آگاه.
    • زواره، علی­رضا (1390)، «راهکارهای توسعه و ترویج و نهادینه­کردن فرهنگ و مدیریت جهادی در نظام اداری»، مجموعه مقالات دومین همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی، تهران، وزارت جهاد کشاورزی، نشر دفتر نماینده ولی فقیه.
    • زین الدینی، مجید (1396)، «مدیریت و فرماندهی در نیروهای مسلح از دیدگاه امام خامنه ای (مدظله العالی)»، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 25، شماره 3، صفحات 163 – 189.
    • صدرالسادات، علی (1393)، «مدیریتی جهادی و سیر تحول اندیشه های مدیریت»، هشتمین همایش فرهنگ و مدیریت جهادی، تهران، وزارت جهاد کشاورزی، نشر دفتر نماینده ولی فقیه.
    • طالبان، محمدرضا؛ مبشری، محمد و مهر آیین، مصطفی (1389)، «بررسی روند دگرگونی ارزشی در ایران (1353-1388)»، دانشنامه علوم اجتماعی، سال اول، شماره 3، صفحات 23-63.
    • علیزاده، اکبر محمد (1397)، «الگوی پاسداری از انقلاب اسلامی؛ مطالعه بیانات مقام معظم رهبری»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال هشتم، شماره 26، صفحات 47-70.
    • فروزنده دهکردی، لطف الله؛ علی احمدی، علیرضا؛ سرلک، محمدعلی و مولودیان، هادی (1393) «طراحی مدل مفهومی همسویی اهداف فردی و سازمانی، با تأکید بر رویکرد ارزشی»، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال سیزدهم، شماره 41، صفحات 18-5.
    • فقیهی، ابوالحسن و علیزاده، محسن (1384)، «روایی در تحقیقات کیفی»، مدیریت فرهنگ سازمانی ، 3(2)، صفحات 5-20.
    • قلی پور ارکمی، علی؛ طاهری، ابوالفضل (1393)، «درآمدی بر فرهنگ و مدیریت جهادی»، قم، انتشارات الهام نور.
    • کریمی، یوسف (1379)، «روان‌شناسی اجتماعی»، تهران، انتشارات بعثت، چاپ اول.
    • مبینی دهکردی، علی؛ ربانی، آرزو (1391)، «مدیریت راهبردی مبتنی بر ارزش در سطح سازمان»، مجلس و راهبرد، 19(70)، صفحات 101-63.
    • محمدعلی زاده، اکبر؛ زارع، ساسان (1394)، «الگوی «عمل جهادی» از دیدگاه امام خامنه­ای (مدظله العالی»، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، 23(3): صفحات 70-47.
    • مرادی،حسن؛ فیروزآبادی، سید حسن (1395). دکترین و اهداف مدیریت جهادی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)»، دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قدرت نرم، سال ششم ، شماره 15، صفحات 160 – 190.
    • مصباح یزدی، محمد تقی (1376)،  «پیش­نیازهای مدیریت اسلامی»، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • موسوی داودی، سیدمهدی؛ حضوری، محمدجواد؛ نجاری، رضا و رستگار، عباسعلی (1395)، «طراحی و تبیین مدل ارزش­های سازمانی مبتنی بر آموزه­های نهج البلاغه»، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت سازمان­های دولتی، دوره 5، شماره اول، صفحات 48-33.
    • موسی زاده، ابراهیم (1387)، «تاملی در مفهوم، ماهیت و جایگاه حقوقی سیاست های کلی نظام»، فصلنامهحقوق اسلامی، دوره 5، شماره 17، صفحات 151-178.
    • نجاری، رضا (1387)، «مبانی مدیریت اسلامی (رشته مدیریت دولتی)»، تهران، دانشگاه پیام نور.
    • هراتی، جواد (1390)، «انقلاب اسلامی و آینده چالش با پارادایم ترقی»، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، سال هشتم، شماره 25، صفحات 37-60.
    • هیوستون، مایلز و اشتروبه، ولفگانگ (1383)، «مقدمه ای بر روانشناسی اجتماعی از منظر اروپائیان»، ترجمه جواد اژه ای، جلد اول، تهران، نشر سمپاد.
    • یاوری، وحید و سعیدی، علی (1389)، «پیشرفت و عدالت در اندیشهی حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و مقام معظم رهبری (دام ظلهالعالی)»، مبانی نظری برنامه ی پنجم توسعه، تهران، در دست چاپ.

    ب- انگلیسی

    • Aldrich, G.A., Girmsrud, K.M., Thacher, J.A., & Kotchen, M.J. (2007). Relating environmental attitudes and contingent values: how robust are methods for identifying preference heterogeneity. Environment Resource Economy, 37, PP. 757 – 775.
    • § Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1, PP. 385-405.
    • § Auster, E. & Freeman, E. (2013). Values and poetic organizations: Beyond value fit toward values through conversation, Journal of Business Ethics, 113(39), PP. 39-49.
    • § Baker, T.L.; Hunt, T.G. & Andrews, M.C. (2006). Promoting ethical behavior and organizational citizenship behaviors: The influence of corporate ethical values. Journal of Business Research, 59, PP. 849-857.
    • § Cox, Philip, Parlinson, Ann. (1999), values and their impact of the changing employment relationship, in: Nicholas and Tailby, Employee relations, England.
    • § Feather, N.T, (2004), Value Correlates of Ambivalent Attitudes toward Gender Relations. Personality and Social Psychology bulletin, 30(1), PP. 3-12.
    • § Frankel, M. T., Schechtman, J. L., & Koenigs, R. J. (2006). Too much of a good thing? Values in leadership for educational organizations. International Journal of Educational Management, 20, PP. 520–528.
    • § Grote, Dick, (2002), The Performance Appraisal Question and Answer book; A Survival Guide for Managers, American Management Association.
    • § Mayfield, J., Mayfield, M. & Sharbrough, W. (2015). Strategic Vision and values in Top Leader’s Communications: Motivating Language at a Higher Level. International Journal of Business Communication, 53(1), PP. 97-121.
    • § Posner, B. (2010). Another Look at the Impact of Personal and Organizational Values Congruency. Journal of Business Ethics, 97(4). PP. 535-541.
    • § Renner, W. (2003). Human values: A lexical perspective. Personality and Individual Differences, 34, PP. 127-141.
    • § Richmon, M. J. (2004). Values in educational administration: Theme’s fighting words. International Journal of Leadership in Education, 7(4), PP. 339–356.
    • § Schmeltz, L. (2014). Identical or Just Compatible? The Utility of Corporate Identity Values in Communicating Corporate Social Responsibility. International Journal of Business Communication, 5(3), PP. 234-258.
    • § Thomas, T. P. (2013). The Effect of Personal Values, Organizational Values, and Person-Organization Fit on Ethnical Behaviors and Organizational Commitment Outcomes among Substance Abuse Counselors: A Preliminary Investigation. PhD thesis, University of Iowa.