TY - JOUR ID - 1201 TI - طراحی چارچوب چابکی راهبردی با رویکرد قابلیت های پویا: بررسی نقش تفکر، یادگیری راهبردی و قابلیت فناوری اطلاعات (مطالعه موردی صنعت فولاد استان کرمان) JO - مطالعات بین‌ رشته‌ای دانش راهبردی JA - SMSNDS LA - fa SN - 2423-4621 AU - شمسی گوشکی, سجاد AU - یزدانی, حمیدرضا AU - حاجی پور, بهمن AU - سلطانی, مرتضی AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی و اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استادیار گروه مدیریت کسب و کار و سیستم ها، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی و اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 41 SP - 414 EP - 387 KW - چابکی راهبردی KW - قابلیت فناوری اطلاعات KW - تفکر و یادگیری راهبردی KW - قابلیت های پویا KW - صنعت فولاد DO - N2 - چابکی راهبردی به شناخت و درک تغییرات محیطی و پاسخ به این تغییرات کمک می کند. هدف پژوهش توسعه چارچوب چابکی راهبردی با رویکرد قابلیت های پویا در صنعت فولاد استان کرمان است. این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی با فراترکیب به ارایه چارچوب چابکی راهبردی پرداخته شد. تعداد نمونه 44 مقاله است که در سال های 2000 تا 2018 در مجلات معتبر خارجی پیرامون چابکی راهبردی چاپ شده است. در بخش کمی مطالعه موردی 2 شرکت فعال درصنعت فولاد استان کرمان مطالعه شد. ابتدا از طریق مصاحبه با 5 نفر از خبرگان صنعت فولاد استان کرمان شاخص های چابکی راهبردی تدوین وسپس این شاخص ها دراختیار 10 نفر از خبرگان هرشرکت قرار گرفت تا وضعیت چابکی این شرکت ها مشخص شود. در بخش کیفی مطالعه موردی با یکی از مدیران هرشرکت مصاحبه شد. نتایج فراترکیب نشان داد محرک های چابکی راهبردی، (سطح1) مدل چابکی راهبردی را تشکیل می دهند. توانمندسازهای چابکی راهبردی، (سطح2) شامل قابلیت فناوری اطلاعات، یادگیری راهبردی و تفکر راهبردی می شود. ابعاد چابکی راهبردی، (سطح3) شامل حساسیت راهبردی، سیالی منابع، وحدت رهبری، پاسخگویی راهبردی و قابلیت جمعی می شود. نتایج مطالعه موردی نشان داد که شرکت های فولاد کرمان و سیرجان ایرانیان چابک هستند. در این شرکت ها عوامل داخلی و خارجی محرک های چابکی راهبردی و توانمندسازهای چابکی راهبردی شامل قابلیت فناوری اطلاعات، قابلیت تفکر راهبردی و قابلیت یادگیری راهبردی می شود. UR - https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1201.html L1 - https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1201_9e96ff44b8a11e7be153544064539afa.pdf ER -