دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:متغیرهای جمعیتی مؤثر در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
34
7
FA
محمدباقر
خرمشاد
عضو هیئتعلمی و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی
مسعود
آقامحمدی
دانشجوی دکتری رشته مطالعات امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی
m.agha1010@gmail.com
سعید
بابایی
دانشجوی دکتری رشته مطالعات امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی
علیرغم اینکه رابطه جمعیت و امنیت ملی یک رابطه دوسویه و متقابل میباشد؛ اما تغییرات جمعیتی نقش بسیار مؤثرتری در مسائل امنیتی دارد. تغییرات جمعیتی با تأثیرگذاری بر مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشورها، تأثیر تعیینکنندهای بر امنیت ملی دارد. جمعیت از منظر کمی و کیفی در کلیه مؤلفههای امنیت ملی جوامع مؤثر است. الگوی تراکم و توزیع جغرافیایی جمعیت، ترکیب سنی و ساختار جمعیتی، نسبت قومیتی و مذهبی در شهرهای مختلف، مرزنشینی و مرکز نشینی، مهاجرتهای داخلی و خارجی، ازجمله مقولاتی است که مفاهیم راهبردی جمعیت و امنیت ملی را به یکدیگر گره زده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی-توسعهای بوده و با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از 30 نفر از خبرگان حوزه امنیت ملی و جمعیت بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. همچنین دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته، پایایی با روش آلفای کرونباخ 99 درصد مورد تأیید قرار گرفت. اطلاعات حاصل از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. با توجه به آنکه در این پژوهش با دو دسته از دادههای پارامتری و ناپارامتری مواجه بودیم، جهت دستیابی به نتایج مطلوب برای دادههای پارامتری از روش میانگین و برای دادههای ناپارامتری از آزمون Friedman استفاده شده است. در این پژوهش در حوزه متغیرهای کمی: رشد جمعیت، ترکیب دینی و مذهبی جمعیت و ترکیب قومی و زبانی جمعیت، به ترتیب بیشترین امتیاز و در متغیرهای کیفی: تغییرات جمعیتی در حوزه نخبگان، بصیرت و ارزشهای فرهنگی جمعیت، به ترتیب بیشترین تأثیر را بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشته است.
جمعیت,شاخصهای جمعیتی,قدرت,امنیت,امنیت ملی
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_837.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_837_a4c71638f63404b10d1f4d63f8e7c587.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:الگوی سبک زندگی از منظر ولایت فقیه: امام خمینی (ره) و امام خامنهای (مدظلهالعالی)
78
57
FA
غلامرضا
گودرزی
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق (ع).
rgodarzi@yahoo.com
عباس
چهاردولی
عضو هیئتعلمی دانشگاه عالی دفاع ملی
tvm.abbas@elenoon.ir
سعید
مهدوی کنی
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق (ع).
mahdavikani1@gmail.com
مصباح الهدی
باقری کنی
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق (ع).
mesbab@yahoo.com
سعید
غفاری
سازمان صداوسیما
ghaffaritv@gmail.com
دغدغه حفظ هویت اسلامی در قالب سبک زندگی همواره در جامعه اسلامی ـ ایرانی بهعنوان یک چالش جدی و اساسی مطرح بوده است. گفتمان انقلاب اسلامی، با محوریت هویت دینی در جامعه ایرانی، در واقع برجسته ساختن روایت ایرانی-اسلامی زندگی در مقابل روایتهای مدرن، سکولار و تلفیقی از زندگی بود. با وجود اهمیت الگوی راهبردی مدون در حوزه سبک زندگی در راستای انجام مأموریتها و تحقق اهداف انقلاب، هنوز این الگو تدوین نشده است. بر این اساس مسئله تحقیق حاضر فقدان الگوی مشخص در حوزه سبک زندگی از منظر ولایت فقیه (امام خمینی) و حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) است. هدف از تحقیق نیز دستیابی به این الگو و شناخت ابعاد، مؤلفهها و زیرمؤلفههای الگوی فوق میباشد. در تحقیق حاضر محقق بر اساس رویکرد کیفی ضمن مطالعه تمامشمار آثار امام خمینی (رحمتالله علیه) و امام خامنهای (مدظلهالعالی) و بهرهگیری از روش کیفی نظریهپردازی دادهبنیاد و استفاده از نرمافزار تحلیل کیفی MAXQDA برای کدگذاری دادهها، کوشیده است چهارچوب مورد نظر را استخراج نماید تا علاوه بر بازشناسی اندیشههای ایشان، چهارچوبهای مناسب برای شناخت عمیق مسئله فراهم آید. نتیجه تحقیق، تدوین الگوی سبک زندگی از منظر امامین انقلاب اسلامی است.
سبک زندگی,ولایت فقیه,امام خمینی (رحمتالله علیه),امام خامنهای (مدظلهالعالی),نظریهپردازی دادهبنیاد
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_839.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_839_a4b2b268dd60e1452bf25607b0e2521e.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:الگوی راهبردی نظام نظرسنجی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران
102
79
FA
مرتضی
مولایی
مشاور رئیس سازمان بسیج مستضعفین
mo.molaee@gmail.com
محمد علی
خسروی
استادیار دانشگاه آزاد تهران مرکزی
mohkhosravi@iauctb.ac.ir
سید وحید
عقیلی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران مرکز
vah.aghili@iauctb.ac.ir
عباس
خلجی
استاد یار دانشگاه جامع امام حسین (ع)
abbas.khalaji@gmail.com
نظرسنجی ابزار ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت افکار عمومی در هر موضوعی به شمار میآید. هدف نظام نظرسنجی سیاسی، تولید اطلاعات مرتبط با نظرات مردم در موضوعات مختلف سیاسی، با دقت و سرعت لازم و در اختیار کاربران و ذینفعان قرار دادن آن میباشد. نظام مردمسالاری دینی برای تشخیص و سنجش عملکرد خود، دارای شاخصهایی ازجمله مشورت با مردم و مشارکت آنها در اداره جامعه و بها دادن به رأی مردم، میباشد. لذا نظام نظرسنجی سیاسی مبتنی بر مردمسالاری دینی در جهت حفظ و ارتقای ارزشهای انسانی و اخلاقی جامعه است و از این طریق با ارائه مستمر، صحیح و دقیق رأی و نظرات مردم، به استحکام رابطه مردم با حکومت و برعکس کمک میکند. شناخت الگوی مطلوب (راهبردی) نظام نظرسنجی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، سؤال اصلی تحقیق است که محقق با بررسی وضعیت موجود، بررسی اسناد بالادستی به ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگوی راهبردی نظام نظرسنجی سیاسی پرداخته است. در انجام این تحقیق از روش پژوهشی دادهبنیاد استفاده شده است. برای رسیدن به پاسخ سؤالات با مراجعه به جامعه آماری تحقیق، 42 جلسه مصاحبه پژوهشی با 24 نفر از صاحبنظران و نخبگان موضوع انجام شد.<br /> نتایج تحقیق نشان میدهد که مستقل و بیطرف بودن سازمانهای نظرسنجی، رعایت اصول اخلاقی و حرفهای، انتشار صادقانه نتایج نظرسنجی همراه با اطلاعات روششناسی آن از مهمترین اصولی هستند که در نظام مطلوب نظرسنجی سیاسی مورد تأکید است.
نظام نظرسنجی,الگوی راهبردی,جمهوری اسلامی ایران
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_840.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_840_4ac0055c880a4c558e4bcd6fbbff77fa.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:ارائه مدل بهکارگیری مدیریت دانش در فرآیند مدیریت خطر با رویکرد پویاییهای سیستمی
132
103
FA
مهدی
بصیری
مسول تحقیقات نظری
basiri60@gmail.com
عباس
طلوعی اشلقی
عضو هیئتعلمی گروه مدریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
toloei@gmail.com
رضا
رادفر
گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
radfar@gmail.com
امروزه کسبوکارها با انواع جدیدی از ریسکها به سبب بروز آشفتگی و تغییرات مداوم فضای فعالیتشان، مواجه میباشند. عدم مدیریت مؤثر این ریسکها به مرور زمان تأثیرهای منفی بر روی عملکرد و نیز موفقیت آنها خواهد داشت. در چنین شرایطی سازمانها ناگزیر از بهکارگیری ابزارها و روشهای جدید برای حل خطرهای محیط کسب و کار خود میباشند. یکی از روشهای مؤثر در این زمینه بهکارگیری مدیریت دانش در فرآیندهای مختلف کسبوکارها ازجمله مدیریت خطر میباشد. بر همین اساس مقاله پیش رو به دنبال بررسی بهکارگیری فرآیندهای مدیریت دانش در فرآیندهای مدیریت خطر با استفاده از شبیهسازی مبتنی بر رویکرد پویاییهای سیستمی و ارائه یک مدل کاربردی ناشی از یکپارچهسازی دانش و خطر بهمنظور مدیریت بهتر خطرات در کسبوکارهای الکترونیکی میباشد. در راستای تحقق این هدف، با مرور ادبیات و بررسی اسناد و مدارک در ابتدا متغیرهای کلیدی مدیریت دانش بر مبنای مدل نوناکا و تاکوچی و مدیریت ریسک بر مبنای مدل مدیریت ریسک استرالیا / نیوزیلند مشخص و بر این اساس فرضیههای پویا مدل تدوین گردید. در ادامه نمودارهای علت و معلولی و حالت جریان ترسیم و معادلات مربوط به روابط متغیرهای مدل استخراج گردید. در پایان پس از آزمون و شبیهسازی مدل پویا با استفاده از نرمافزار وینسیم، سناریوهای مختلف برای کاربردی نمودن مدل پیشنهاد گردید. نتایج سناریوهای منتخب، بهبود در متغیرهای مربوط به فرآیند مدیریت خطرات با بهکارگیری مدیریت دانش را نشان میدهد.
مدیریت دانش,مدیریت خطر,نمودار علت و معلولی,پویاییهای سیستمی
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_841.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_841_7e808b3f94aa4a5bdaeda21fd4a2ec21.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:آثار حقوقی خروج ایالات متحده آمریکا از عهدنامه مودّت و تأثیر آن بر فرایند دادرسی در دیوان بینالمللی دادگستری
156
133
FA
اعظم
امینی
گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد
amini.az@um.ac.ir
محمد
عابدی
استادیار گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد
dr.m.abedi@um.ac.ir
بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها، دولت ایران شکایت خود مبنی بر مطالبه خسارات ناشی از نقض عهدنامه مودّت و بازگشت تحریمها و نیز صدور دستور موقت را در دیوان بینالمللی دادگستری ثبت کرد. دیوان با صدور دستور موقت، تکالیفی را به ایالات متحده تحمیل نمود و همزمان با آن آمریکا خروج خود از عهدنامه مودّت را اعلام کرد. در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی آثار حقوقی خروج ایالات متحده آمریکا از عهدنامه مودّت و تأثیر آن بر فرایند دادرسی در دیوان بینالمللی دادگستری بررسی شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دولت ایران و اشخاص تابع آن میتوانند تا زمان اعتبار عهدنامه مودّت الزام ایالات متحده به تعهدات ناشی از آن را بخواهند و اختتام عهدنامه مانع از مطالبه خسارات ناشی از نقض تعهدات آن نیست. همچنین دولت ایران، برخلاف اتباعش، حق الزام به اجرای تکالیف موضوع دستور موقت و مطالبه جبران خسارت ناشی از نقض آن را در دیوان بینالمللی دادگستری دارد.
عهدنامه مودّت,برجام,تحریمهای ایالات متحده,مطالبه خسارت,مسئولیت بین-المللی دولت
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_842.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_842_6bc296dd1b60e75180afa04ceb56026d.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:عوامل جامعهشناختی مؤثر بر نگرش سیاسی
188
157
FA
کاظم
سام دلیری
دانشگاه عالی دفاع ملی
kazemsd_49@yahoo.com
نگرش سیاسی در معنای کیفیت اهداف و خواستهها و شیوه و سرعت تحقق آنها در یک سیستم سیاسی، عامل کنشهای سیاسی افراد و تعیینکننده نوع این کنشها است. نگرش سیاسی احتمال کنشهای سیاسی خاص را افزایش داده و شناخت آن به پیشبینی وقایع سیاسی کمک خواهد کرد. همین مهم است که پرداختن به نگرش سیاسی را ضروری مینماید؛ به همین خاطر، مقاله تلاش دارد تا ضمن بسط نظری مفهوم نگرش سیاسی، عوامل جامعهشناختی مؤثر بر آن و چگونگی شکلگیری آن را توضیح دهد. نگرش سیاسی رابطه قطعی و ضروری با رفتار سیاسی ندارد؛ اما از آنجایی که احتمال کنشهای سیاسی خاص را افزایش میدهد و عاملی جهت پیشبینی احتمالی کنشهای سیاسی است؛ لذا، شناخت آن به شناخت احتمالی کنشهای سیاسی کمک کرده و قابلیت پیشبینی در حوزه سیاست را افزایش میدهد. عوامل جامعهشناختی مؤثر بر شکلگیری نگرش سیاسی که در سطح متوسط و کلان اجتماعی مطرح است عبارتاند از: جامعهپذیری سیاسی، تبلیغات، گروه، طبقه، دین/مذهب، جغرافیا/محل سکونت، نژاد/قومیت و تغییرات کلان اجتماعی.
نگرش سیاسی,تبلیغات,گروه,طبقه,دین,جغرافیا,نژاد,تغییرات کلان
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_843.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_843_a9e42f28d48e8ee77b3c370a2551abe6.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:طراحی الگوی اشتغال پایدار کشاورزی منطبق با سیاستهای کلی اشتغال ابلاغشده از سوی رهبر معظم انقلاب
266
241
FA
مرضیه
شرفی
گروه مدیریت،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد،ایران
msharafi85@yahoo.com
بابک
ضیاء
استادیار دانشکاه تهران
sharafi1385@gmail.com
روح الله
سمیعی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
roohalla.samiee@gmail.com
محمودرضا
مستقیمی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
m_r_mostaghimi@gmail.com
افزایش جمعیت کشور در طی چند دهه گذشته و افزایش عرضه نیروی کار در مقابل تقاضا برای آن باعث شده است تا موضوع بیکاری و اشتغال به مهمترین موضوع مورد بحث در برنامههای توسعه کشور تبدیل گردد. بخش قابل توجهی از شاغلین هر کشوری، بهخصوص در کشورهای در حال توسعه، در حوزههای روستایی به کار مشغول هستند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اشتغال پایدار منطبق با سیاستهای کلی اشتغال ابلاغشده از سوی رهبر معظم انقلاب در بخش کشاورزی به انجام رسیده است. پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی بوده و دادههای کیفی به کمک مصاحبه از خبرگان و دادههای کمی به کمک پرسشنامه از کارشناسان در این حوزه جمعآوری و به کمک نرمافزارهای اطلس. تی[1]، در بخش کیفی و اس.پی.اس.اس[2] و اموس[3] در بخش کمی، تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها منجر به شناسایی عوامل اثرگذار و عوامل زمینهای و واسطهای و در نهایت طراحی الگوی اشتغال پایدار در بخش کشاورزی شدند.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Atlas.Ti<br /> <br /> <br /> [2]. Spss<br /> <br /> <br /> [3]. Amos
اشتغال,اشتغال پایدار,کارآفرینی پایدار,کشاورزی
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_846.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_846_f3935c6a1b1768fb6a979b0b76527fee.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:شناسایی و اولویتبندی تاکتیکهای عملیات روانی بهکاررفته در سطح راهبردی، توسط بازیگران منازعات منطقهای غرب آسیا (2017 – 2003 م)
324
293
FA
حسن
قاضی
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
hsngh_af@yahoo.com
غرب آسیا از مهمترین نقاط روی کره زمین است که از دلایل اهمیت آن منابع سرشار انرژی، پل ارتباطی شرق و غرب دنیا، خاستگاه ادیان بزرگ الهی و تنوع قومی و نژادی است. حضور نامشروع قدرتهای فرامنطقهای موجب بروز ناامنی در منطقه شده و تحولات اخیر موجب شده اوضاع سیاسی و نظامی آن از هر دورهای پیچیدهتر گردد و طی بیش از یک دهة اخیر، منازعات گوناگونی را شاهد باشد. امروزه، عملیات روانی از جایگاه ممتازی برخوردار است و در سطوح تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی به کار میرود. شناسایی تاکتیکهای عملیات روانی در منازعات منطقهای به دلیل اینکه میتواند قدرت پیشبینی موارد مشابه و ارتقای تصمیمگیری را به دنبال داشته باشد بسیار مهم است. لذا، شناسایی و اولویتبندی تاکتیکهای عملیات روانی به کار رفته در سطح راهبردی، توسط بازیگران منازعات منطقهای غرب آسیا (2017 – 2003 م) هدف این تحقیق است. در این تحقیق توصیفی که با رویکرد آمیخته از کیفی به کمی انجام گرفته است، با مراجعه به منابع کتابخانهای، مبانی نظری تأمین گردید. آنگاه، از طریق مصاحبه، مهمترین منازعات منطقهای 2017- 2003 میلادی و تاکتیکهای سطح راهبردی عملیات روانی در این منازعات شناسایی شدند. سپس با توزیع پرسشنامه در بین جامعه آماری، صحت یافتهها مورد آزمون قرار گرفت که مؤید تاکتیکهای احصاشده و معیارهای رتبهبندی آنهاست. آنگاه، با اتکا به شیوه تحلیل سلسلهمراتبی اقدام به اولویتبندی تاکتیکهای شناساییشده گردید. در نتیجه، تاکتیکهای بزرگنمایی، جعل، فریب، ماساژ پیام و ارعاب شناسایی شدند که از این میان، تاکتیک بزرگنمایی با وزن نهایی 38/0 اولویت یکم را در فرآیند تحلیلی به دست آورد.
عملیات روانی,منطقه غرب آسیا,منازعات,تحلیل سلسله مراتبی
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_848.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_848_119d3364bd1be362dbacdbda0604717e.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:نگرش کیفی به تمدن اسلامی در هزاره جدید :
352
325
FA
ابوالقاسم
خسرو سهلآبادی
دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی- فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی
abolghasem.khosravi@gmail.com
سیدجواد
امینی
0000000219659935
عضو هیئتعلمی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
sjamini20@gmail.com
تمدنها همواره در مسیر حرکت یا اعتلای خود، با آسیبها و چالشهایی مواجه میشوند و در رویارویی با دیگر فرهنگها و تمدنها، میباید تلاش کنند از ایدهها، دستاوردها و هویت فرهنگی خود حفاظت نمایند و از بروز ضربه به هندسه فرهنگی یا ساختار هویتیشان جلوگیری و از آسیبها یا ناکارآمدیهای ناشی از این تعارض بر ساختار و پیکره تمدن و آرایههای آن پیشگیری کنند. شناخت موانع، آسیبها و چالشهای مسیر حرکت تمدن نوین اسلامی، بسیار حیاتی و عامل مهم ماندگاری آن است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی موانع، آسیبها و چالشهای پیش روی تمدن نوین اسلامی و در نهایت ارائه رویکردهایی برای حفاظت از آن در هزاره جدید است. روش مورد استفاده در این پژوهش، از نوع آیندهنگاری نهادی است؛ به این معنا که در گردآوری دادههای اطلاعاتی، از روش اجماع خبرگی و در راستای تبیین آنها، از روش نگاشت نهادی استفاده شده است و نتیجه آن بهرهمندی از رویکردی است که بتواند حرکت تمدنی را در محورهای مختلف حفاظت کند. در ابتدا، با استفاده از مصاحبهها، مفاهیم مرتبط با آسیبها، چالشها و موانع تمدن نوین اسلامی بر اساس نظریه برخاسته از دادهها، در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استخراج شد؛ سپس مدل مفهومی پژوهش از این میان طراحی گردید. در نهایت، یافتههای پژوهش نشان دادند یک تمدن بالنده و موفق میتواند در مرحله زمینهسازی، ساخت، حرکت و ماندگاری، خود را در تاریخ حفاظت کند و آرایههای آن را در مصاف با تمدنهای معارض مصون و فعال نگه دارد.
رویکرد,حفاظت,تمدن,ظهور,اسلامی,نگاشت نهادی
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_849.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_849_bd63f5f41aa3237da669ac12ef211a4c.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:بررسی همگرایی مخارج دفاعی در کشورهای منتخب منا با استفاده از رویکرد غیرخطی NCADF
374
353
FA
یکتا
اشرفی
پژوهشکده امور اقتصادی/رئیس
yektaashrafi@gmail.com
روزبه
بالونژاد نوری
استادیار پژوهشکده امور اقتصادی
roozbeh_noury@yahoo.com
سیاوش
محمدپور
دانشجوی دکتری موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
siavash.mohammadpoor@gmail.com
تهدیدهای منطقهای همواره یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تعیین میزان مخارج نظامی کشورها بوده است. جمهوری اسلامی ایران در یکی از پرتنشترین مناطق جهان قرار دارد؛ بیشک، حضور در چنین منطقه پرتنشی سبب توجه دوچندان به تهدیدهای خارجی شده و موجب شکلگیری رقابت تسلیحاتی بین کشورهای منطقه میشود. در این راستا، هدف اصلی این تحقیق، بررسی همگرایی مخارج نظامی و اثرگذار بودن وضعیت نظامی رقبا در تصمیمهای بودجهای مربوط به بخش دفاع در منطقه منا است. با توجه به ماهیت موضوع، این مطالعه، یک تحقیق کاربردی بوده و برای انجام آن از روش تحلیلی-توصیفی استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانهای بوده و از دادههای سالانه مربوط به 13 کشور منتخب منطقه در بازه 2017-1988 میلادی استفاده شده است. یکی از رویکردهای موجود برای بررسی همگرایی، استفاده از آزمونهای ریشه واحد است. در این تحقیق جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ریشه واحد NCADF استفاده شده است. نتایج حاکی از همگرایی مخارج نظامی در منطقه منا است؛ به عبارت دیگر، نتایج نشان میدهد که از میان 13 کشور منتخب، پنج کشور به میانگین منطقه، چهار کشور به رژیم اشغالگر قدس، سه کشور به عربستان، دو کشور به جمهوری اسلامی ایران و دو کشور به ترکیه همگرا بوده و مخارج نظامی جمهوری اسلامی ایران به مخارج نظامی عربستان، رژیم اشغالگر قدس و میانگین منطقه همگرا میباشد. همچنین مطابق نتایج حاصله در میان چهار قدرت بزرگ نظامی منطقه، رژیم اشغالگر قدس بهعنوان بزرگترین تهدید منطقه به شمار میآید.
همگرایی,مخارج نظامی,آزمون غیرخطی NCADF,منا
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_850.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_850_cc1b731f5f77f2a4db1f870519b23c76.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی
2423-4621
2980-8413
9
36
2019
11
22
مقاله پژوهشی:چشمانداز دفاعی- امنیتی کنوانسیون تعیین وضعیت رژیم حقوقی دریای کاسپین
400
375
FA
افشین
متقی
دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران
afshin_mottaghi@yahoo.com
مصطفی
محمدجانی
دکتری جغرافیای سیاسی از دانشگاه خوارزمی تهران
mostafamohamad2@yahoo.com
از سال 1991 میلادی با فروپاشی شوروی و افزایش تعداد کشورهای حاشیه دریای کاسپین به پنج کشور در کنار رشد فزاینده نوآوری در روشهای اکتشاف و استخراج منابع زیربستر، لزوم حل رژیم حقوقی این دریا مطرح شد. در این ارتباط از سال 1376 هجری شمسی تاکنون جلسات و تلاشهای زیادی به همت پنج کشور ساحلی صورت گرفته که با این وجود این توافقات هیچگاه زمینه رسمی به خود نگرفتهاند. در چنین شرایطی در چند سال اخیر با پیشزمینه کار کارشناسی بر سر مسائل مربوط به تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین و با هدف عبور از چالش مذکور و رسیدن به نقطه تعامل منطقهای امضای کنوانسیون تعیین وضعیت رژیم حقوقی دریای کاسپین بهجز در دو مسئله تعیین خط مبدأ دریای سرزمینی و منابع بستر و زیربستر در مرداد سال 97 هجری شمسی به امضای پنج کشور ساحلی رسید. امضای این کنوانسیون هرچند پیامدهای مثبتی در افزایش تعامل منطقهای داشته؛ اما همچنان با ابهامات حقوقی بسیاری در حوزههای دفاعی و امنیتی برای ج.ا.ایران روبهرو است. از این رو تمرکز بر روی همه بندهای این توافق و عدم شتابزدگی در تصویب کلیات آن در راستای حفظ منافع و مصالح ج.ا.ایران بهویژه در حوزههای دفاعی و امنیتی باید مورد توجه قرار گیرد.
کنوانسیون رژیم حقوقی کاسپین,خط مبدأ,منطقه مشاع,چالش منطقهای,تعامل منطقهای
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_851.html
https://smsnds.sndu.ac.ir/article_851_10eea1eed45601b5b3fc3f60a9f991bf.pdf