@article { author = {bolhasani, khosrow and beik, ali asghar and YADOLAHI, REZA}, title = {Impact of Conscripts’ Skill-learning on Their Post-service Life}, journal = {Strategic Management Studies of National Defence Studies}, volume = {9}, number = {37}, pages = {250-278}, year = {2020}, publisher = {national security institute}, issn = {2423-4621}, eissn = {2980-8413}, doi = {}, abstract = {The raison d’etre of armed forces and the employment of conscripts in these forced is to maintain the preparedness in defending national territorial integrity. The employment of conscripts in any religion and ethnicity with any type of expertise and ability seems logical in meeting the purposes of military service. However, in addition to employing the soldiers for the aims of military service, it is necessary to satisfy their skill needs to help them in post-service employment. Accordingly, the main aim of this study is to explain the relation between skill learning by the soldiers with their post-service life; the secondary aim is to identify the factors affecting the skill learning by soldiers. Thus, the questions of the research have been made in compliance with the aims. It is an applied research conducted in mixed-method correlation. In order to analyze the data, a questionnaire was distributed among 100 people in the statistical population (Since the statistical population is limited, the sample population and statistical population are the same). The results reveal that there are 26 factors affecting the skill learning of soldiers, which affect their post-service life. 92% of these factors have a positive and direct impact on the post-service life of the conscripts, while 8% forge a negative and inverse relation with it. In order to compare the findings of the research with practical facts, a questionnaire was distributed among 20 conscripts holding a B.A or B.S degree in different military organizations. The results show that 85% of the answers match the responses obtained from the statistical population.}, keywords = {military service,skill learning,employees’ skill learning,post-service}, title_fa = {مقاله پژوهشی:تأثیر مهارت ورزی سربازان بر زندگی آنان بعد از رهایی از خدمت سربازی}, abstract_fa = {فلسفه وجودی نیروهای مسلح و به‌کارگیری افراد وظیفه در این نیروها به معنی حفظ آمادگی جهت دفاع از تمامیت ارضی کشور است به‌کارگیری کارکنان وظیفه از هر دین، مذهب، قومیت، تخصص، توانایی، در راستای اهداف خدمت سربازی منطقی بوده و موردقبول همه واقـع می‌شود لیکن با ‌کارگیری مناسب سربازان ضمن منطبق بودن با اهداف سربازی؛ لازم است، حدالامکان نیازهای مهارتی آنان در بعد از خدمت جهت اشتغال­زایی فراهم شود. لذا هدف اصلی این تحقیق تبیین تأثیر رابطه بین مهارت­ورزی سربازان با زندگی بعد از رهایی از خدمت آنان و هدف فرعی شناخت عوامل اثر­گذار بر مهارت­ورزی سربازان وظیفه در دوران خدمت سربازی است که متناظر با اهداف، سئوالات طراحی شده است. روش تحقیق با رویکرد آمیخته از روش همبستگی استفاده شده و نوع تحقیق کاربردی است. برای تجزیه‌وتحلیل دادها، پرسشنامه­ی تحقیق بین 100 نفر جامعه­­آماری (بعلت محدود بودن جامعه­آماری، جامعه نمونه نیز منطبق با جامعه­آماری است. لذا جامعه نمونه تحقیق همان 100 نفر می­باشد) توزیع گردید نتایج نشان می­دهد که 26 عامل در مهارت­ورزی حین خدمت کارکنان وظیفه مؤثر است و این 26 عامل بر زندگی پس از خدمت آنان نیز طبق نظر جامعه­آماری مؤثر هستند. ولی 92٪ این عوامل اثر مثبت و مستقیم با زندگی بعد خدمت کارکنان وظیفه داشته و 8٪ از عوامل اثر منفی و معکوس دارند. به ‌منظور تطبیق یافته­های تحقیق با واقعیت­های میدانی تعداد 20 پرسشنامه علاوه بر جامعه­آماری بین سربازان وظیفه­ای که دارای مدرک کارشناسی به بالا بودند در سازمان­های متفاوت نظامی نیز توزیع گردید؛ نتیجه حاکی از آن بود که  85٪ درصد جواب­ها با جامعه­آماری تحقیق هم­پوشانی دارد. }, keywords_fa = {سربازی,مهارت ورزی,مهارت ورزی کارکنان,رهایی بعد از خدمت}, url = {https://smsnds.sndu.ac.ir/article_876.html}, eprint = {https://smsnds.sndu.ac.ir/article_876_e74f2e7452ec5dff987d0f478683251a.pdf} }